940 2.3 T 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 02:37 #1060973
door V700 register
Ha Volvofans,
In de klokkenwinkel van mijn net aangeschafte 940 2.3 T (1997) bevindt zich een turbodrukmeter onder de toerenteller. De schaal is halfrond (180 gr), waarvan de helft wit en de rechterhelft rood.
Vraag: bij welk toerental treedt de turbo in werking bij deze B230FT en hoe is dat gerelateerd aan de wit/rood schaal van de turbodrukmeter?
Merkwaardig genoeg staat hierover niets in het instructieboekje behorend bij de auto.
Groet,
Hans van Oostveen
940 2.3 T 1997 is gemaakt door V700 register
Ha Volvofans,
In de klokkenwinkel van mijn net aangeschafte 940 2.3 T (1997) bevindt zich een turbodrukmeter onder de toerenteller. De schaal is halfrond (180 gr), waarvan de helft wit en de rechterhelft rood.
Vraag: bij welk toerental treedt de turbo in werking bij deze B230FT en hoe is dat gerelateerd aan de wit/rood schaal van de turbodrukmeter?
Merkwaardig genoeg staat hierover niets in het instructieboekje behorend bij de auto.
Groet,
Hans van Oostveen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 11:40 #1172971
door V700 register
Beste Hans,
Zowel bij mijn 740 turbodiesel (D24T) als bij mijn 940 SE (b200FT) komt de turbo erin zo ergens tussen de 2700 - 3000 toeren. Of dat bij de B230FT ook zo is weet ik niet zeker, maar ik vermoed het wel.
In de praktijk heb ik dus niet zoveel aan de turbelles daar ik aanhanger van het "nije rieden" probeer te zijn, niet te vaak boven de 2500 toeren. Maar als je ze een keer op de staart trapt dan merk je het wel, vooral met de 940 kun je dan heerlijk driften in een bocht!
De turbodrukmeter begeeft zich doorgaans tussen 9 en 12 uur in het witte gedeelte. Dat rode gedeelte weet ik eigenlijk niet zo, maar meestal is het volgens mij een waarschuwingskleur ergens voor. Zal wel te heet worden dan of zo als te lang in dat gebied komt.
Iemand anders nog suggesties?
Beantwoord door V700 register in topic 2700 - 3000
Beste Hans,
Zowel bij mijn 740 turbodiesel (D24T) als bij mijn 940 SE (b200FT) komt de turbo erin zo ergens tussen de 2700 - 3000 toeren. Of dat bij de B230FT ook zo is weet ik niet zeker, maar ik vermoed het wel.
In de praktijk heb ik dus niet zoveel aan de turbelles daar ik aanhanger van het "nije rieden" probeer te zijn, niet te vaak boven de 2500 toeren. Maar als je ze een keer op de staart trapt dan merk je het wel, vooral met de 940 kun je dan heerlijk driften in een bocht!
De turbodrukmeter begeeft zich doorgaans tussen 9 en 12 uur in het witte gedeelte. Dat rode gedeelte weet ik eigenlijk niet zo, maar meestal is het volgens mij een waarschuwingskleur ergens voor. Zal wel te heet worden dan of zo als te lang in dat gebied komt.
Iemand anders nog suggesties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 13:34 #1172982
door V700 register
Hans,
Je turbo, begint afhankelijk van het soort uitlaat wat gemonteerd zit, bij een 3 Inch downpipe en geen kat gemonteerd, bij 1500 toeren op te spoelen, bij een standdaard uitlaat van 2,5 inch en een kat gemonteerd vanaf 2500 toeren op te spoelen, door de weerstand van de kat wordt het opspoelmoment verlaat doordat de weerstand in de uitlaat hoger is. Ik heb onder m´n 1988 Turbeaux een 3 Inch downpipe zonderkat en met fullflow uitlaatdempers van Ferrita zitten, RVS. en die geven de lage opspoelwaardes, de LPT die ik heb begint zelfs pas bij 3000 toeren Op te spoelen, dit is gedaan om de fueleconomy te verhogen, (als je er veel lucht in blaast, gaat er ook meer peut in), ik heb dan ook het idee dat daar een verkeerde uitlaat onder zit, als ie af is rectificeer ik dat wel.
Groeten
Beantwoord door V700 register in topic Hangt er van af
Hans,
Je turbo, begint afhankelijk van het soort uitlaat wat gemonteerd zit, bij een 3 Inch downpipe en geen kat gemonteerd, bij 1500 toeren op te spoelen, bij een standdaard uitlaat van 2,5 inch en een kat gemonteerd vanaf 2500 toeren op te spoelen, door de weerstand van de kat wordt het opspoelmoment verlaat doordat de weerstand in de uitlaat hoger is. Ik heb onder m´n 1988 Turbeaux een 3 Inch downpipe zonderkat en met fullflow uitlaatdempers van Ferrita zitten, RVS. en die geven de lage opspoelwaardes, de LPT die ik heb begint zelfs pas bij 3000 toeren Op te spoelen, dit is gedaan om de fueleconomy te verhogen, (als je er veel lucht in blaast, gaat er ook meer peut in), ik heb dan ook het idee dat daar een verkeerde uitlaat onder zit, als ie af is rectificeer ik dat wel.
Groeten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 18:01 #1172994
door V700 register
B230FK, dikke downpipe, chips.
mijn turbo begint te boosten vanaf 2200rpm, is op maximaal vanaf ongeveer 2700tpm.
In jou 940 moet je dat ook zo op de meter zien, de naald moet vrij vlot omhoog gaan en stabiel hoog op 3/4de van de schaal blijven staan tot max toerental.
Is dit niet het geval? Gaat de naald maar geleidelijk omhoog van af 3500 naar 5000tpm? In dat geval verlies je boost of is je boost-control niet in orde.
verlies van boost kan veroorzaakt worden door:
- scheur in luchtslang aan de drukzijde van de turbo.
- scheur in intercooler-endtank, gat in intercooler koelblok (bv door een steentje)
- kapotte CBV-membraan ( op compressorhuis van Mitsubishi-turbo's, achter het dekseltje)
- lekkende uitlaatspruitstukpakking, lek tussen turbo en spruitstuk.
- gescheurd turbinehuis
boost-control probleem:
- arm van WGA is los geraakt van WG-klep, klep hangt los te klepperen, uitlaat gas ontsnapt langs het turbinehuis zonder de turbine aan te drijven.
andere zaken die van invloed kunnen zijn:
- gesmolten/verstopte KAT (geen flow in uitlaat > turbo kan niet opspoelen)
- kapotte turbo (versleten turbine-wiel, versleten compressor-wiel)
- verstopt luchtfilterhuis , het geluidsdempend schuim in de airbox wil nog wel eens loslaten en kan dan in het gat naar de LMM gaan zitten. Dit verstopt de aanzuiging van lucht.
 
 
Beantwoord door V700 register in topic B230FK, dikke downpipe,
B230FK, dikke downpipe, chips.
mijn turbo begint te boosten vanaf 2200rpm, is op maximaal vanaf ongeveer 2700tpm.
In jou 940 moet je dat ook zo op de meter zien, de naald moet vrij vlot omhoog gaan en stabiel hoog op 3/4de van de schaal blijven staan tot max toerental.
Is dit niet het geval? Gaat de naald maar geleidelijk omhoog van af 3500 naar 5000tpm? In dat geval verlies je boost of is je boost-control niet in orde.
verlies van boost kan veroorzaakt worden door:
- scheur in luchtslang aan de drukzijde van de turbo.
- scheur in intercooler-endtank, gat in intercooler koelblok (bv door een steentje)
- kapotte CBV-membraan ( op compressorhuis van Mitsubishi-turbo's, achter het dekseltje)
- lekkende uitlaatspruitstukpakking, lek tussen turbo en spruitstuk.
- gescheurd turbinehuis
boost-control probleem:
- arm van WGA is los geraakt van WG-klep, klep hangt los te klepperen, uitlaat gas ontsnapt langs het turbinehuis zonder de turbine aan te drijven.
andere zaken die van invloed kunnen zijn:
- gesmolten/verstopte KAT (geen flow in uitlaat > turbo kan niet opspoelen)
- kapotte turbo (versleten turbine-wiel, versleten compressor-wiel)
- verstopt luchtfilterhuis , het geluidsdempend schuim in de airbox wil nog wel eens loslaten en kan dan in het gat naar de LMM gaan zitten. Dit verstopt de aanzuiging van lucht.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2007 23:50 #1173017
door V700 register
Jan en Co,
Dank voor jullie reactie.
Ik denk dat de naald van de turbodrukmeter vlot beweegt in het witte deel (eerste kwadrant) van de schaal. Ik weet echter niet of dit een weergave is van turbodruk opbouw. Ergens anders las ik dat dit deel onderdruk of vacuum weergeeft.
Ik wil de turbo materie voortzetten, maar dat is hier off topic. Ik ga hiervoor naar het onderwerp algemene techniek, daar hoort het eerder thuis.
Groet,
Hans van Oostveen
Beantwoord door V700 register in topic B230FT HPT 1997
Jan en Co,
Dank voor jullie reactie.
Ik denk dat de naald van de turbodrukmeter vlot beweegt in het witte deel (eerste kwadrant) van de schaal. Ik weet echter niet of dit een weergave is van turbodruk opbouw. Ergens anders las ik dat dit deel onderdruk of vacuum weergeeft.
Ik wil de turbo materie voortzetten, maar dat is hier off topic. Ik ga hiervoor naar het onderwerp algemene techniek, daar hoort het eerder thuis.
Groet,
Hans van Oostveen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam