airco volvo 940 handmatig modeljaar 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2007 14:25 #1059843 door V700 register
airco volvo 940 handmatig modeljaar 1997 is gemaakt door V700 register
de airco van mijn volvo 940 werkt niet naar behoren dwz hij werkt niet.Het is een handmatige airco.
het airco gedeelte werkt goed dat wordt ieder jaar getest maar de pomp krijgt op zeker moment geen aansturing meer.
Heb nu een rechtsteekse schakeling gemaakt naar de aansturing van de pomp en dan koelt de airco als een speer, maar ja als je vergeet deze telekens uit te zetten bevriest het hele spul en is ervan koeling/ventilatie geen sprake meer.
Nu las ik op volvo plaza dat bij bv een S60 er een temperatuur sensor in de kachelunit ziten als deze niet werkt de klachten zijn zoals door mij hierboven beschreven.
Heeft de 940 ook deze sensor in de kachelunit zitten en zo ja is deze eenvoudig te vervangen, hoe ziet hij eruit en heeft iemand hiervan een werkplaatshandboek beschrijving hoe ik te werk zou moeten gaan, want de klusjes onder het dashbourd behoren niet tot mijn meest favoriete sleutelklussen.
Heb dit probleem ook vorig jaar als eens aangekaard via het forum maar had toen nog niet gehoord, nog van volvo over temperatuursensor van de kachelunit om bevriezing van het geheel te voorkomen  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2007 08:48 #1164592 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic spanningszoeker
Hiermee moet je een eind kunnen komen voor de diagnose. verwijder het dashboard kastje(tweemal torques achter klep-stofkapjes verwijderen, en tweemaal moer 10 onderaan,schopklep verwijderen) en het wordt al een stuk toegangkelijker.
De standaard Volvo handschakeling heb ik nooit onderzocht.
Wel die van aftermarket deltamil.
Om de pomp aan te zetten:
plus vanaf aan/uit schakelaar op dashboard via termoschakeling op de verdamper naar relais. 
Min van druk/schakelaar op de droger naar relais.
Wanneer beiden zijn ingeschakeld, geeft het relais een plus naar de aircopomp. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2007 16:00 #1164716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soortgelijk probleem.
Bij een onze Volvo 945 d24tic met ecc heb ik ongeveer hetzelfde probleem. De aircopomp slaat sinds kort niet meer aan. Waar kan dit aanliggen? Zekeringen zijn goed. Stekker verbindingen achter de gril op condensor? schoongemaakt. Welk relais hoort er bij de airco?
 Groet,

Tim

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2007 11:11 #1164763 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Waarschijnlijk leeg

timtdic schreef : De aircopomp slaat sinds kort niet meer aan. Waar kan dit aanliggen?

Tim,
Heb momenteel hetzelfde probleem, maar bij de Ofilant is het systeem gewoon leeg. Laat deze binnenkort eens afpersen om te kijken waar de lekkage zit.
Ik heb de pdf's met het electrische schema. Heb deze ook aan Bas gestuurd, die zou ze op de site erbij zetten. Als je ze nog wilt hebben moet je me maar even een PM sturen.
grtz 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2007 18:17 #1165620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het kan zijn dat er achter
het kan zijn dat er achter de regelknoppen op het dashboard waar zich de microswitches bevinden voor de airco de spanning niet doorgeven aan de compressor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2007 18:56 #1165628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beveiliging
De boel is beveiligd, als het systeem te weinig druk heeft schakelt de pomp gewoon niet in.
Met overbruggen doettie het wel.
De beveiliging is tegen het "droogdraaien" van de pomp.
Weet je zeker dat er genoeg koude middel in het systeem zit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 17:24 #1165755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic probleem is eindelijk opgelost

Het probleem is na zeer lang speurwerk opgelost, het lag aan de electronica welke zich achter de bedieningsknoppen bevindt. Na langdurig zoeken ende uiteindelijke demontage van unit tot ik de printplaat kon bereiken bleek dat op de printplaat een soldering van het relais aan deze printplaat niet ok was. Heb deze weer vastgesoldeerd en het systeem werkt weer als van ouds. Zo zie je maar weer kleine oorzaken grote gevolgen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC