Natte voeten bestuurderskant - lekkage parafan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2023 20:11 #1111798
door V700 register
Natte voeten bestuurderskant - lekkage parafan is gemaakt door V700 register
Goedenavond allen, Ik heb helaas weer natte voeten aan de bestuurderskant. APK vorig jaar behoorlijk laswerk gehad en ik dacht na het monteren van het veertje van de ventilatierooster van de lek af te zijn. Auto betreft een Volvo 740 2.3 GL uit 1984. Zaterdag interieur eruit gehaald en tuinslang erop. Uiteindelijk lekt het naar binnen via het beruchte ventilatierooster bij de voeten, deze randen ga ik goed kitten en terugplaatsen. Dan moet dat goed gaan.
Maar het meeste lijkt via diverse kleine gaten te komen achter de pedalen. Ik heb de parafan losgehaald om te kijken of het daar vol zat met bladeren. Deze was nagenoeg schoon, rooster wel los. Tot mijn verbazing zag ik echter las/plaatwerk dat aan de randen los lijkt te laten. Ik ga er vanuit dat het via dit lekkende las/plaatwerk naar beneden sijpelt en daar uiteindelijk zijn weg vind naar beneden. Binnen zag ik een dikke rand witte kit met her en der een klein gaatje. Ik had de tuinslag vol op die kieren staan en dan zie je echt een stuk of tien stroompjes naar beneden. Nou zal het in werkelijkheid niet dusdanig lokaal regenen. Ik hoop het e.e.a. op de foto's te kunnen laten zien.
Ik ben opzoek naar een praktische oplossing om dit op te lossen. Ik denk zelf aan de naden weer dichtlassen (liever niet). Maar het liefst doe ik het zelf. Waardoor ik denk aan een soort kunststof mat/plakwerk over het laswerk heen monteren. Het mooie is dat de bijrijderskant wel droog is/blijft. Ik hoor graag of jullie ervaring hebben met een dergelijk probleem, en een passende oplossing weten. Ik zal het mechanisme voor de ruitenwissers nog moeten verwijderen. Benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor de moeite.
Foto's water (rood omcirkeld) en parafan hieronder.
Maar het meeste lijkt via diverse kleine gaten te komen achter de pedalen. Ik heb de parafan losgehaald om te kijken of het daar vol zat met bladeren. Deze was nagenoeg schoon, rooster wel los. Tot mijn verbazing zag ik echter las/plaatwerk dat aan de randen los lijkt te laten. Ik ga er vanuit dat het via dit lekkende las/plaatwerk naar beneden sijpelt en daar uiteindelijk zijn weg vind naar beneden. Binnen zag ik een dikke rand witte kit met her en der een klein gaatje. Ik had de tuinslag vol op die kieren staan en dan zie je echt een stuk of tien stroompjes naar beneden. Nou zal het in werkelijkheid niet dusdanig lokaal regenen. Ik hoop het e.e.a. op de foto's te kunnen laten zien.
Ik ben opzoek naar een praktische oplossing om dit op te lossen. Ik denk zelf aan de naden weer dichtlassen (liever niet). Maar het liefst doe ik het zelf. Waardoor ik denk aan een soort kunststof mat/plakwerk over het laswerk heen monteren. Het mooie is dat de bijrijderskant wel droog is/blijft. Ik hoor graag of jullie ervaring hebben met een dergelijk probleem, en een passende oplossing weten. Ik zal het mechanisme voor de ruitenwissers nog moeten verwijderen. Benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor de moeite.
Foto's water (rood omcirkeld) en parafan hieronder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2023 11:41 #1473832
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wat los komt is geen laswerk
Wat los komt is geen laswerk of plaatwerk.
Dit zijn ontdreuningsmatten welke vanaf de fabriek er op worden geplakt om geluid te reduceren. Deze verwijderen zou ik niet proberen, dat gaat verrekte lastig.
Wel kun je bij de bouwmarkt een soort van vloeibaar rubber kopen (bv van Bizon: rubber seal maar er zijn meer merken...) Dit kun je eenvoudig met een kwast aanbrengen als een soort van stroperige verf. Eerst even schoon en droog maken, schuren hoeft niet. In 2 of 3 lagen aanbrengen (droogt heel snel) Het wordt veelal gebruikt om lekkende dakgoten te repareren. Dit blijft flexibel, dicht uitstekend af en kost je de kop niet.
Dit zijn ontdreuningsmatten welke vanaf de fabriek er op worden geplakt om geluid te reduceren. Deze verwijderen zou ik niet proberen, dat gaat verrekte lastig.
Wel kun je bij de bouwmarkt een soort van vloeibaar rubber kopen (bv van Bizon: rubber seal maar er zijn meer merken...) Dit kun je eenvoudig met een kwast aanbrengen als een soort van stroperige verf. Eerst even schoon en droog maken, schuren hoeft niet. In 2 of 3 lagen aanbrengen (droogt heel snel) Het wordt veelal gebruikt om lekkende dakgoten te repareren. Dit blijft flexibel, dicht uitstekend af en kost je de kop niet.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2023 12:15 #1473834
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Overigens zie ik op de foto's
Overigens zie ik op de foto's dat de plaat boven de pedalen er nog in zit.
Deze zou ik verwijderen, en dan de hele vloer en zo ver mogelijk omhoog met kranten bedekken en de tuinslangtest nog eens uitvoeren. Zo kun je goed zien waar exact het water binnenkomt.
Het eventuele kitten of vloeibaar rubber wel van buitenaf aanbrengen. Anders verzamelt het vocht zich alsnog hierachter, en begint het daar te roesten.
Deze zou ik verwijderen, en dan de hele vloer en zo ver mogelijk omhoog met kranten bedekken en de tuinslangtest nog eens uitvoeren. Zo kun je goed zien waar exact het water binnenkomt.
Het eventuele kitten of vloeibaar rubber wel van buitenaf aanbrengen. Anders verzamelt het vocht zich alsnog hierachter, en begint het daar te roesten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2023 22:34 #1473943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Noppen20, bedankt voor je
Noppen20, bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels het vloeibare rubber aangebracht en ventilatierooster randen gekit. Watertest meermaals uitgevoerd en alles is waterdicht. Ik heb die plaat bewust laten zitten omdat mijn schakel voor LPG/benzine daardoor vast zit gemaakt, ik durf deze nooit los te halen omdat ik niet goed kan zien hoe deze met al zijn snoeren weer opnieuw bevestigd moet worden.
Ik heb overigens wel gemerkt dat er onder mijn gaspedaal en rechts daarvan nog wat spetters tevoorschijn komen na een stukje rijden. Het voelt vettig aan wat duid op de kachelkraan voor zover ik snel op het forum lees. Ik ga dat eens nader onderzoeken, morgen even ruiken of het koelvloeistof is.
Ik weet nog niet waar de kachelkraan zit bij mijn auto (Volvo 740 2.3 GL 1984) maar ben bang dat ik toch bovengenoemd paneel eraf moet halen. Wordt vervolgd.
Ik heb inmiddels het vloeibare rubber aangebracht en ventilatierooster randen gekit. Watertest meermaals uitgevoerd en alles is waterdicht. Ik heb die plaat bewust laten zitten omdat mijn schakel voor LPG/benzine daardoor vast zit gemaakt, ik durf deze nooit los te halen omdat ik niet goed kan zien hoe deze met al zijn snoeren weer opnieuw bevestigd moet worden.
Ik heb overigens wel gemerkt dat er onder mijn gaspedaal en rechts daarvan nog wat spetters tevoorschijn komen na een stukje rijden. Het voelt vettig aan wat duid op de kachelkraan voor zover ik snel op het forum lees. Ik ga dat eens nader onderzoeken, morgen even ruiken of het koelvloeistof is.
Ik weet nog niet waar de kachelkraan zit bij mijn auto (Volvo 740 2.3 GL 1984) maar ben bang dat ik toch bovengenoemd paneel eraf moet halen. Wordt vervolgd.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-11-2023 09:35 #1473944
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kachelkraan zit soms ook in de motorruimte
Bij mijn 940 in ieder geval zit ie bij de motor, ter hoogte van het spruitstuk, in de buurt van de oliepeilstok. Maar koelvloeistof komt niet alleen maar uit een lekkende kraan, maar ook uit een lekkende slang of een lekkende kachelradiateur.
Succes!
Succes!
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2023 11:18 #1473947
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Bij de 940's zitten ze
Bij de 940's zitten ze inderdaad onder de motorkop, en worden door middel van vacuüm bediend.
Jij hebt waarschijnlijk de klep inderdaad daar bij de pedalen zitten, en wordt mechanisch bediend ipv door vacuüm.
Die plaat zal er inderdaad uit moeten om bij de kraan te komen. Zou er niet te lang mee wachten... het lekken zal er niet minder op worden
Jij hebt waarschijnlijk de klep inderdaad daar bij de pedalen zitten, en wordt mechanisch bediend ipv door vacuüm.
Die plaat zal er inderdaad uit moeten om bij de kraan te komen. Zou er niet te lang mee wachten... het lekken zal er niet minder op worden
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2023 01:12 #1473953
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Automatisch of niet
Hallo Volvisti
Bij auto's met automatische airconditioning zit de kachelkraan onder de motorkap (in de buurt van het schutboard), bij auto's waarbij je zelf alles moet aan- en uitzetten zit de kachelklep IN het schutboard.
groetjes
Mathy (945 modeljaar 1991, tot een dik jaar geleden handbediende Deltamil, dus kachelkraan IN het schutboard, nu ECC, dus kachelkraan vóór het schutboard)
Bij auto's met automatische airconditioning zit de kachelkraan onder de motorkap (in de buurt van het schutboard), bij auto's waarbij je zelf alles moet aan- en uitzetten zit de kachelklep IN het schutboard.
groetjes
Mathy (945 modeljaar 1991, tot een dik jaar geleden handbediende Deltamil, dus kachelkraan IN het schutboard, nu ECC, dus kachelkraan vóór het schutboard)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2023 19:20 #1473969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 760
83 en 82 allebei de kachelkraan in de motorruimte .
En da,s weer handig.
En da,s weer handig.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2023 19:12 #1474021
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ja
"Bij auto's met automatische airconditioning zit de kachelkraan onder de motorkap (in de buurt van het schutboard), bij auto's waarbij je zelf alles moet aan- en uitzetten zit de kachelklep IN het schutboard."
en daarmee aan de binnenzijde.
Ideale vervangingsklus voor een nekhernia.
en daarmee aan de binnenzijde.
Ideale vervangingsklus voor een nekhernia.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2023 12:42 #1474024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb gister mijn
Ik heb gister mijn kachelkraan vervangen. Hij zat bij mij inderdaad in het schutboard. Was even pielen, vandaag inderdaad wel iets wat last van m'n rug en schouders. Maar op zich was het prima zelf te doen. Schuif gaat keurig heen en weer. Hiermee heb ik mijn waterlekkages opgelost. Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Moderators: Jerry Stam