- Berichten: 25
Koelvloeistof kemetyl (karwei)
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-07-2024 09:49 #1112058
door Peter Borghs
Koelvloeistof kemetyl (karwei) is gemaakt door Peter Borghs
Deze week bij karwei geweest ivm de stapelkortingactie. Echter de blauwe koelvloeistof was uitverkocht. Ook bij nabij gelegen vestigingen. Men had wel transparante koelvloeistof in dezelfde verpakking. Omdat ik de transparante versie niet ken en ik mij afvroeg of deze wel geschikt is voor een 240/740 heb ik bij kemetyl navraag gedaan.
Dit was hun reactie. Het lijkt mij “too much” voor een oldtimer.
Het verschil tussen deze coolants is als dag en nacht.
De blauwe is de meest basic coolant die er is, en voldoet aan de volgende standaarden:
· BS 6580:2010
· ASTM D3306
· ASTM D1384
· AFNOR NF R 15-601 NOV 2020
· SAE J1034
De transparante daarentegen voldoet aan de onderstaande standaarden:
· Audi ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· BMW ab 1988 (LC-87), Mini und Rolls Royce
· Bugatti ab 1998 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Deutz (DQC CC-14)
· John Deere (>2011)
· Lamborghini ab 1998 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Liebherr (Minimum LH-01-COL3A)
· MAN Truck und Bus (MAN Type Si-OAT)
· Mercedes-Benz Cars (325.0, 325.6 und 326.6)
· Mercedes-Benz Truck und Bus (325.0, 325.6 und 326.6)
· MTU (MTL 5048)
· Perkins
· Porsche ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Seat ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Skoda ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Steyr Motors
· Volkswagen ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Volvo Cars (TR-31854114-002), Volvo Trucks (TR 1286083)
· Volkswagen TL 774-L (G12evo)
· ASTM D3306 D4985
· ASTM D6210
· BS 6580:2010
· CUNA NC 956-16
· JIS K2234:2006
· SAE J1034
· ÖNORM V 5123
Dat is dus hele andere koek tegen een hele ander prijs.
Op de etiketten van de twee verschillende coolants staat het verschil vermeld:
Bij de blauwe staan de standaarden vermeld, en dat dit in alle auto’s gebruikt kan worden, maar wel na 150.000 km vervangen moet worden en een bescherming geeft tot -26
Bij de transparante wordt verteld dat het voldoet aan de specificaties van de meeste grote autofabrikanten. Dat wil dus zeggen dat het in het onderhoudsschema van deze fabrikanten mee kan worden genomen. In principe gaat deze koelvloeistof een autoleven lang mee. Op het etiket staat dat de vloeistof na 150.000 km vervangen moet worden of volgens het schema van de fabrikant.
Dit was hun reactie. Het lijkt mij “too much” voor een oldtimer.
Het verschil tussen deze coolants is als dag en nacht.
De blauwe is de meest basic coolant die er is, en voldoet aan de volgende standaarden:
· BS 6580:2010
· ASTM D3306
· ASTM D1384
· AFNOR NF R 15-601 NOV 2020
· SAE J1034
De transparante daarentegen voldoet aan de onderstaande standaarden:
· Audi ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· BMW ab 1988 (LC-87), Mini und Rolls Royce
· Bugatti ab 1998 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Deutz (DQC CC-14)
· John Deere (>2011)
· Lamborghini ab 1998 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Liebherr (Minimum LH-01-COL3A)
· MAN Truck und Bus (MAN Type Si-OAT)
· Mercedes-Benz Cars (325.0, 325.6 und 326.6)
· Mercedes-Benz Truck und Bus (325.0, 325.6 und 326.6)
· MTU (MTL 5048)
· Perkins
· Porsche ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Seat ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Skoda ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Steyr Motors
· Volkswagen ab 1996 (G12evo, G13, G12++, G12+, G11)
· Volvo Cars (TR-31854114-002), Volvo Trucks (TR 1286083)
· Volkswagen TL 774-L (G12evo)
· ASTM D3306 D4985
· ASTM D6210
· BS 6580:2010
· CUNA NC 956-16
· JIS K2234:2006
· SAE J1034
· ÖNORM V 5123
Dat is dus hele andere koek tegen een hele ander prijs.
Op de etiketten van de twee verschillende coolants staat het verschil vermeld:
Bij de blauwe staan de standaarden vermeld, en dat dit in alle auto’s gebruikt kan worden, maar wel na 150.000 km vervangen moet worden en een bescherming geeft tot -26
Bij de transparante wordt verteld dat het voldoet aan de specificaties van de meeste grote autofabrikanten. Dat wil dus zeggen dat het in het onderhoudsschema van deze fabrikanten mee kan worden genomen. In principe gaat deze koelvloeistof een autoleven lang mee. Op het etiket staat dat de vloeistof na 150.000 km vervangen moet worden of volgens het schema van de fabrikant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
06-07-2024 10:04 #1475368
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic doorzichtig
Ik had laatst (per ongeluk) ook doorzichtige koelvloeistof vd Gamma gekocht. Ik dacht dat deze blauw was maar door de witte jerrycan kon je de kleur niet zien. Bleek dus doorzichtig te zijn, de rest weer retour gedaan.
Nadeel vind ik dat het doorzichtig is, dus het peil in het expantievaatje is lastiger af te lezen. Met blauwe koelvloeistof is het in 1 oogopslag af te lezen.
Daarom naar de Action om daar de blauwe koelvloeistof te kopen (ik meen voor iets meer dan 2,- euro p liter), die ik eigenlijk al jaren gebruik naar volle tevredenheid in : 240, 740 ,940. Nooit geen problemen mee gehad.
groet,
Pascal
Nadeel vind ik dat het doorzichtig is, dus het peil in het expantievaatje is lastiger af te lezen. Met blauwe koelvloeistof is het in 1 oogopslag af te lezen.
Daarom naar de Action om daar de blauwe koelvloeistof te kopen (ik meen voor iets meer dan 2,- euro p liter), die ik eigenlijk al jaren gebruik naar volle tevredenheid in : 240, 740 ,940. Nooit geen problemen mee gehad.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2024 17:48 #1475371
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Ik gebruik al jaren totaal geen koelvloeistof, daar ben ik ook bijzonder tevreden over Pascal.
Groeten,
Ton.
Twee maal geplaatst, geen idee hoe.
Ook geen idee hoe te verwijderen, Mathy of Jerry wel?
Dank.
Groeten,
Ton.
Twee maal geplaatst, geen idee hoe.
Ook geen idee hoe te verwijderen, Mathy of Jerry wel?
Dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 30
06-07-2024 18:01 #1475374
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic G11 en g12+ of ++ of 13
Grootste verschil is dat G11 na een jaar of 7 over de datum is, dat wil zeggen dan zuurstof door het blok mee gaat nemen en de boel gaat roesten inwendig.
Ik heb deze week voor het eerst sinds 1967 de G11 in mijn SABB vervangen, simpelweg omdat de Koelvloeistof NIET af te tappen was zonder gaten in de kimkoeling te boren. Wat er dan uitkomt, lijkt niet meer op koelvloeistof. De bovenste 10 liter wel, dat is natuurlijk redelijk ververst door aanvullen over de jaren. Dan een waterachtig goedje met wat drab en de onderste 5 liter was echt zuivere drab. Het expansievat was van binnen ook helemaal verroest.
Ik heb de slangen vervangen door hedendaagse, net als ze 30 jaar geleden al op de Volvo zaten, een aantal fiberringetjes gemonteerd op plaatsen waar ze hoorden maar niet zaten en G12+ erin gedaan(omdat die in vaten van 20 liter leverbaar was. Het is dan 2 euro per liter). Nu een 10 graden minder warme motor en na afpersen en afsoppen helemaal geen lekjes meer. Dus 1967 is nog niet too much voor G12+.
G12 zou ik niet gebruiken, dat doet iets met je oude slangen en pakkingkjes, maar 12+ of 12++ of 13 gaat prima. De 940 loopt ook al een tijd prima op 12++.
Ik doe altijd rode KVS erin tegenwoordig (de12+ of ++), maar dat is maar de kleur, dat zegt niks over de eigenschappen. Ik meen dat Volvo ook een tijd lang G11 heeft verkocht die rood was.
Ik heb deze week voor het eerst sinds 1967 de G11 in mijn SABB vervangen, simpelweg omdat de Koelvloeistof NIET af te tappen was zonder gaten in de kimkoeling te boren. Wat er dan uitkomt, lijkt niet meer op koelvloeistof. De bovenste 10 liter wel, dat is natuurlijk redelijk ververst door aanvullen over de jaren. Dan een waterachtig goedje met wat drab en de onderste 5 liter was echt zuivere drab. Het expansievat was van binnen ook helemaal verroest.
Ik heb de slangen vervangen door hedendaagse, net als ze 30 jaar geleden al op de Volvo zaten, een aantal fiberringetjes gemonteerd op plaatsen waar ze hoorden maar niet zaten en G12+ erin gedaan(omdat die in vaten van 20 liter leverbaar was. Het is dan 2 euro per liter). Nu een 10 graden minder warme motor en na afpersen en afsoppen helemaal geen lekjes meer. Dus 1967 is nog niet too much voor G12+.
G12 zou ik niet gebruiken, dat doet iets met je oude slangen en pakkingkjes, maar 12+ of 12++ of 13 gaat prima. De 940 loopt ook al een tijd prima op 12++.
Ik doe altijd rode KVS erin tegenwoordig (de12+ of ++), maar dat is maar de kleur, dat zegt niks over de eigenschappen. Ik meen dat Volvo ook een tijd lang G11 heeft verkocht die rood was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam