ZF4 HP22 fluid drain

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-06-2024 21:55 #1112052 door Peter Borghs
ZF4 HP22 fluid drain is gemaakt door Peter Borghs
Ik kwam de volgende post tegen op volvoclub.org.uk.
Ik ben benieuwd of er ervaring is met deze procedure. En is deze procedure schadelijk wanneer deze bijna volledig leegloopt?

Fluid Drain. [Procedure:] ZF 4HP22 Transmission Fluid Change. This is passed along for the 740 owners with this transmission. I have the same transmission on my Peugeot and found out that if you leave the car for a few days on with the front end on jack stands, the fluid in the converter will slowly drip out. This way you can get an almost complete drain before refilling. [Tip] HEAT is the biggest enemy of every tranny (especially in automatics). I've got a ZF on my 740 and synthetic ATF dropped the tranny temperature from 92C to 60C (driving in a summer for about 40min. in a city). I've measured the temp. on the tranny metal line, the temp. of the fluid itself is most likely higher.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-07-2024 14:34 #1475320 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Luchtbellen
dat is inderdaad een risico. Dus better save than sorry.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2024 14:59 #1475315 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Het leeglopen zal niet
Het leeglopen zal niet schadelijk zijn, maar hoe stel je zeker dat er bij het vullen daarna geen luchtbellen ontstaan die niet voorzien zijn?
De officiele verversingsprocedure is NIET om de bak zo ver leeg te laten lopen, maar om geleidelijk te verversen.
Wat warmte betreft: de ZF overlijdt niet van rijden en wrijving, maar van stilstaan in de file met een hete bak. Het horrorscenario is een lange rit met aan het eind een half uur stapvoets filerijden. Zodra je stilstaat wordt de olie namelijk niet meer rondgepompt.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-07-2024 16:04 #1475341 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Ik citeer Kogelman
“Ik heb in de jaren diverse keren de bakolie ververst dmv af laten lopen en dezelfde hoeveelheid weer aanvullen en nooit dat filter vervangen. Mij is niet bekend dat dat altijd tot grote problemen leidt. Mijn automaat schakelt nog steeds prima.”.

Bovenstaande lijkt ook een optie. Nadeel is dat de olie niet in zijn geheel ververst wordt en dat het oliefilter niet vernieuwd wordt.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2024 14:46 #1475349 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic We hebben hier meer
We hebben hier meer documentatie dan de meeste mensen zich realiseren:
volvo700vereniging.nl/node/8323 voor een methode bedacht door een mede-clublid
volvo700vereniging.nl/node/13086 voor de officiele Volvo-procedures voor al onze automaten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC