De Balv: praktische punten

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2015 22:02 #1104337 door Piet van der Plas
De Balv: praktische punten is gemaakt door Piet van der Plas
Om de BALV zo soepel en prettig als onder de omstandigheden mogelijk is te laten verlopen zou ik een aantal praktische suggesties willen doen.
1. Eerst moet duidelijk worden wie de vergadering voorzit. Als Tom nog bestuurslid is dan is het Tom, anders moet de ALV zelf in een voorzitter voorzien.
2. Vervolgens moet een notulist aangesteld worden. Met name in deze vergadering is het secuur notuleren belangrijk.
3. Ik zou adviseren om vervolgens ook een stemcommissie in te stellen die de voorzitter assisteert en waarin uit beide partijen één vertegenwoordiger zitting neemt. De eerste taak van deze stemcommissie is het controleren en registreren van de volmachten. Ik zou stembriefjes uitdelen: leden met twee geldige volmachten dus in totaal drie stemmen krijgen een stembriefje in kleur1; leden met één geldige volmacht dus in totaal twee stemmen krijgen een stembriefje in kleur2; leden zonder volmacht krijgen een stembriefje in kleur3. Stemmen gebeurt door het opsteken van de stembriefjes zodat de voorzitter samen met de stemcommissie aan de hand van de kleur van de stembriefjes de stemmen kan tellen.
4. Dan de vaste agendapunten Ingekomen stukken, bestuursmededelingen en vaststelling notulen 2015.
5. Vervolgens de bestuurscrisis: achtereenvolgens de visie van Ton Lagerweij en Maarten de Rijke. Vervolgens discussie. Strak geleid, zoveel mogelijk hoofdlijnen aanhouden en niet te veel herhalingen.
6. Bestuursverkiezing. Als eerste inventarisatie van de kandidaten. Tot dusver hebben alleen Henk en Rudiger zich aangemeld maar misschien stellen Maarten en Peter zich weer kandidaat of komen er nog kandidaten uit de vergadering naar voren. Vervolgens achtereenvolgens per vacante functie verkiezingen.
7. Instellen commissie die de gevolgen van het onbevoegd optreden van Maarten en Peter gaat onderzoeken. Alle bestuursbesluiten die sinds het eerste onbevoegd optreden zijn genomen zijn nietig. Dit kan grote consequenties hebben. Alle jaarrekeningen zijn ongeldig. Alle verleende decharges zijn nietig. Alle geroyeerde leden zijn weer lid. etc. etc.
8. Toekomst Factor. Of, als het al laat wordt, uitstellen naar de volgende ALV of hiervoor een commissie instellen of door het visieclubje laten onderzoeken.
9. WVTTK en Rondvraag.
Vul maar aan met suggesties en commentaar.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2015 22:58 #1421529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed plan
Uitstekend gezegd
Een paar opmerkingen van mijn kant
1 hoe gaan we dat doen als de voorzitter er niet is? Ik weet het niet namelijk. Die organisatie moet in goede banen geleid worden.
2++
3 dan ook oproepen hoeveel leden vóór en hoeveel tegen hebben gestemd zodat duidelijk is hoeveel stemmen er zijn uitgebracht op een besluit of persoon.
4++
5 strak houden inderdaad. Dus niet anderen er bij halen. Laat het maar door Maarten en Ton zijn niet Jan Lex Paul Rudiger Henk Ted Arjan Jij Ik Peter Tom of Wie dan ook. Ik stel voor max 2x10 minuten oid dan kan de discussie daarna.
6 mind you, het bestuur mag leden voordragen.buiten dat, ik heb tot nu toe niet gehoord of gezien wie zich hebben gemeld behalve van die twee zelf die zich hebben gemeld op het forum. Wat als mensen niet gekozen worden door te weinig voor stemmen trouwens? Of als iedereen onvoldoende stemmen voor krijgt en we niemand gekozen hebben?
7 besluiten moeten inderdaad opnieuw genomen worden daar waar er NIET door een ALV middels stemming is goedgekeurd volgens mij.
Kan dus meevallen.
8 hoort bij 4 toch? Of is dat apart ?
9++
Dan blijft nog de visie van het visieclubje over.
Daar mag het nieuwe bestuur over beslissen
En WVTTK

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2015 23:32 #1421531 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Per functie
Hallo Piet

Jij schreef : Vervolgens achtereenvolgens per vacante functie verkiezingen.

In de statuten staat uitdrukkelijk, dat de leden de bestuursleden kiezen, maar de functies van de bestuursleden binnen het bestuur verdeeld worden. Er kan dus niet "Per vacante functie" gekozen worden.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 07:05 #1421535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Strak plan

Wederom bedankt Piet, ik had toevallig al een briefje voor je klaarliggen met daarin het verzoek om richtlijnen voor de Balv.

Bovenstaande richtlijnen zijn
nu hapklare brokken voor Tom Fikkert en meer dan uitstekende richtlijnen voor de rest.

Groetjes Rudiger

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 13:14 #1421540 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic hoor en wederhoor
Ik volg de discussies, als 'passief lid' slechts passief, maar kan het niet nalaten op dit draadje te reageren.

Let op dat hoor en wederhoor wordt toegepast. Dus bijvoorbeeld stel dat Ton Lagerweij zijn reactie beschrijft op 'de mail' van Jan Snijder, zal ook Jan de gelegenheid gegeven moeten worden om zijn visie toe te lichten.

Het is in alle gevallen te voorkomen dat er be- of veroordelingen over acties van mensen gemaakt worden (en dat zal gebeuren) zonder dat deze zich kunnen verdedigen!

Dit maakt het voorzitterschap niet eenvoudiger noch de vergadering efficiënt, maar hoort wel bij een rechtvaardige gang van zaken.

Dat was alles.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 19:41 #1421548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook ff hier
Ik had m al ergens anders geplaatst, maar ik realiseer mij dat het wel eens verloren zou kunnen raken
En vind dat er ook een neutraal en gewogen oordeel over moet komen.
Dus niet gekleurd door bestuur óf anderen

Piet, wellicht kan jij er eens naar kijken want nu ben ik in de war.
Jij hebt een gewogen, en in mijn ogen reëel en neutraal oordeel.

Ik zit ter voorbereiding nog even alles door te lezen.
Nou zit ik te kijken naar artikel 2 puntje 5
Het bestuur kan ad interim dus een bestuurslid aanstellen. Tot de volgende ALV als in artikel 14.
Wat betekent dat in jouw ogen?
Wil dat zeggen dat Tom Maarten of wie dan ook heeft kunnen aanstellen als Voorzitter ai? Tot een reguliere ALV in januari???
En zou dat kúnnen inhouden dat Maarten statutair mag gaan zitten als voorzitter op voorspraak van het bestuur? ( daar wil ik bewijs van zien! )
En dat je dat dus niet kunt tegenhouden?
Plus... Ik heb de laatste factor er nog bijgepakt
Daarin staat op pagina 3. Voorzitter ai...
Dat zou dus betekenen dat omdat het in de factor staat het gecommuniceerd is naar de leden,op basis van artikel 12 lid 8 van het HHR
en dat het zo besloten is. ( mits "het bestuur" dat ook echt gedaan heeft, nogmaals daar is dan aantoonbaar bewijs voor nodig)

Plus, artikel 2.3 die 10%..Hebben alle kandidaten 47 keer een schriftelijk akkoord nodig om zich verkiesbaar te stellen ? Dus niet alleen Rudiger en Henk, maar ook eventueel ál die anderen die wij met zijn allen nog steeds niet weten.

Anders gaat de hele verkiezing van die mensen niet door?
En wat zegt artikel 5 dan?
Ik lees het (nu) als volgt, maar wellicht is mijn blik vertroebeld vanwege het bier en de vrijdagavond
We kunnen mensen kiezen
Maar: die moeten 10% schriftelijke toezeggingen hebben.
Óf ze kunnen benoemd worden ,ai, door het bestuur?

Graag jouw visie, want dit is anders dan ik tot nu toe aan nam dat het zou zijn.
Ik dacht morgen het volgende mee te make: hoor, wederhoor, discussie,stemmen,duidelijkheid wie het voor het zeggen gaat hebben, klaar.

Maar als niemand ( een week geleden) 47 kruisjes had, kan het huidige bestuur, met aangewezen ai mensen de koers bepalen tot de volgende gewone ALV?
Dat wordt wat dan!
Wat kan men er tegen doen?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 21:20 #1421552 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Artikel 2 van het HR luidt
Artikel 2 van het HR luidt als volgt:
1. Het zittende bestuur draagt een nieuw bestuur tijdens de algemene ledenvergadering, als in artikel 14.1 van de statuten bepaald, voor. De namen van de door het zittende bestuur voor te dragen kandidaten, dienen samen met de uitnodiging voor deze algemene ledenvergadering aan de leden bekend gemaakt te worden.
2. Elk lid dat voor een bestuursfunctie voorgedragen wordt, zal hiervoor door het zittende bestuur benaderd zijn en toegestemd hebben om bij verkiezing deze functie te aanvaarden.
3. De algemene ledenvergadering heeft het recht schriftelijk tegenkandidaten voor te stellen. Hierbij is een schriftelijk akkoord van ten minste één-tiende deel van de leden benodigd. Uiterlijk één week voor de algemene ledenvergadering dienen alle mogelijke kandidaten bij het bestuur bekend te zijn.
4. Mocht er meer dan één kandidaat voor een functie zijn, dan zal er schriftelijk op de algemene ledenvergadering worden gestemd en zal deze stemming met een gewone meerderheid van stemmen beslissend zijn.
5. Bij een tussentijds ontstane vacature in het bestuur, kan deze functie tijdens een algemene ledenvergadering door verkiezing worden ingevuld. Het bestuur kan bij een tussentijds ontstane vacature een bestuurslid aanstellen op interimbasis gedurende de periode die resteert tot de eerstvolgende algemene ledenvergadering als in artikel 14.1 van de statuten bepaald. Hiervan worden de leden schriftelijk op de hoogte gesteld. Herverkiezing van leden welke een bestuursfunctie hebben vervuld, is mogelijk.

De verwijzing naar de ALV als in artikel 14.1 van de statuten bepaald heeft betrekking op de normale jaarlijkse ALV die binnen zes maanden na afsluiting van het boekjaar gehouden moeten worden.

Inderdaad heeft het bestuur, in dit geval Tom, volgens lid 5 het recht om op interimbasis bestuursleden aan te stellen tot de volgende reguliere ALV. Echter, dan had het de bestuur/Tom de leden wel schriftelijk moeten informeren. En dat is niet gebeurd dus kann geen geldige aanstelling van interim bestuursleden hebben plaats gevonden.

In lid 3 wordt verwezen naar het voorstellen van tegenkandidaten door de ALV als reactie op de door het bestuur voorgestelde kandidaten voor de reguliere ALV.
Echter, het gaat hier niet om een normale bestuursverkiezing tijdens een reguliere ALV maar om bestuursverkiezing vanwege tussentijds ontstane vacatures. En dan is niet lid 1 t/m4 maar lid 5 van toepassing en dat stelt geen eisen aan de kandidaten. Bovendien, het bestuur heeft geen kandidaten voorgesteld dus de door de ALV voorgestelde kandidaten zijn geen tegenkandidaten.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 21:37 #1421555 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad
dat is niet handig

Dus een verkiezing kan volgens punt 5 alleen Bij een ALV worden vastgesteld en tot die tijd is er dus een interim aanwijzing nodig
Die moet schriftelijk worden bekend gemaakt. En geldt dat wat in de factor staat als bekendmaking
En dan kunnen er mensen worden gekozen bij een gewone ALV
Dus in een BALV hebben we niks te stemmen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 21:41 #1421557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duiveltje
Ik ben maat even advocaat van de duivel he

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 21:43 #1421558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lees ik goed dat door dat de
Lees ik goed dat door dat de maker van de factor zich zelf als A.
I voorzitter in het blad gezet heeft hij formeel dan ook A.I is?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC