Bestuurscrisis: Openheid van zaken alhier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2015 23:48 #1104320 door V700 register
Bestuurscrisis: Openheid van zaken alhier is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Met dit briefje willen wij jullie op de hoogte brengen van een aantal zaken die wij via de gewone kanalen niet konden berichtten. Sinds Maarten de Rijke onze toegang tot de recente emailadressen onmogelijk heeft gemaakt en Maarten tevens de volledige emailcorrespondentie van leden aan Paul Aupers heeft weggehaald, dit briefje. Het vraagt wel enige bereidwilligheid tot lang lezen.
Het huidige bestuur bestaat nu nog enkel uit Tom Fikkert. Maarten de rijke en Peter Lourensen behoren daar niet meer toe daar ze herkozen hadden moeten worden op de ALV. Dat is niet gebeurd. Onwetend van dit feit zijn wij nog wel geconfronteerd met beslisingen van hun. Ik probeer het hier heel kort en chronlogisch uit te leggen. Het geschrevene heeft als basis o.a. mijn en Henks ervaringen, aan mij en Henks gerichte emailen gesprekken uit de eerste hand.

Ton Lagerweij en Paul Aupers waren begonnen met reorganistatie van de vereniging. Doelstelling, het gezelliger maken met meer aktiviteiten, kostenbesparing en anticiperen op wat komen gaat. Dat zou inhouden dat een aantal slecht functionerende bestuursleden plaats moesten maken voor een nieuwe lichting enthousiaste leden.

1.Maarten de Rijke
Het kan niemand ontgaan zijn dat bv de Factor steeds maar te laat uitkwam en veel ongewenste informatie bevatte zoals bv de in het eerste nummer van dit jaar waarin een 5 paginas beschrijving van een niet bestaande Volvo. De factor verbind echter leden, adverteerders en sleuteladressen met elkaar. Door het systematisch late verschijnen van dit blad en onjuiste of geen vermeldingen van aktiviteiten en/ of sleuteldag worden alle voornoemden gedupeerd.De factor was Maartens verantwoordelijkheid. Hij vulde het blad, verzorgde de lay out en maakte de afspraken met de drukker.Tenminste, dat hoorde hij te doen.De kosten van de factor waren en zijn circa 13500 euro per jaar. Dat kon volgens Maarten echt niet goedkoper. Offertes onlangs door ons opgevraagd bij andere drukkers leerden dat het blad, met dezelfde kwaliteit voor grofweg slechts 6000 euro per jaar bij iedereen in de brievenbus kon liggen. Het is dus begrijpelijk dat Ton en Paul dit een halt wilden toeroepen en Maarten op nonaktief wilden zetten. Blijkbaar is er Jarenlang veel te veel betaald voor de factor.

2. Tom Fikkert
Tom Fikkert was vicevoorzitter, nu voorzitter. Hij is het tweede bestuurslid die op non aktief gezet moest worden. Zijn taken waren ondermeer, aansturen regiocoordinatoren regelen deelname vkb, en verder zaken organiseren om de vereniging meer bekendheid te geven. Als regiocoordinator kan ik vaststellen dat hij eigenlijk nagenoeg niets van bovenvermelde zaken heeft gedaan. Tom was echt nooit te bereiken, niet telefonisch noch via email. Vragen werden nooit, maar dan echt nooit beantwoord. Bij de aanvang van mijn regiocordinatorschap heb ik het eigenlijk allemaal zelf mogen uitzoeken. Dat is aardig gelukt, maar niet dank zij hem maar ondanks hem.

Nonaktief:
In ieder geval, toen Paul en Ton dit op nonaktief stellen wilden doorzetten hebben ze op aardig wat weerstand gestuit van met name de oude garde. Die oude garde heeft hun op een zodanige manier toegesproken/aangesproken gemaild dat zij hun werkzaamheden hebben neergelegd. En dat is jammer, zeer jammer want het begon net de goede kant op te gaan.
Voordat Ton en Paul begonnen met hun werkzaamheden voor vereniging waren er amper moderatoren, de regiocordinatoren van Brabant, Utrecht, de achterhoek en NH werkten nog slechts op een laag pitje, de website stond op instorten de emailadressen waren niet up to date en er was ongetwijfeld nog meer fout waar ik geen weet van heb.

Wat nu :
Het zou prachtig zijn als de leden nu op een bestuur zouden stemmen dat er de schouders onder zet om het weer een vereniging van en voor de leden te laten worden. Het mooiste zou ons inziens zijn dat Paul en Ton Lagerweij konden afmaken wat ze begonnen zijn.Indien ze dat willen, ( we ze weer kunnen overtuigen om in het bestuur te laten plaatsnemen) willen zowel Henk en ik hun daar zeker in bijstaan.
Henk en ik hebben al enige tijd geleden toen het bestuur nog bestond uit Maarten, Tom en Peter aangegeven graag een bestuursfunctie te willen vervullen naast ons werk als regiocoordinator.
Wij hebben beiden een afwijzing ontvangen wegens onze kritiek op dat bestuur en daardoor de onmogelijkheid om samen te werken.

Hieronder de door ons ontvangen emails van Maarten de Rijke :

Van: Maarten de Rijke [mailto:mderijke@gmail.com]
Verzonden: maandag 24 augustus 2015 20:01
Aan: Henk Huisman
CC: Penningmeester V700 Vereniging; Tom Fikkert - Vicevoorzitter Volvo 700 Vereniging
Onderwerp: Kandidaatstelling voor functie bestuur V700

Geachte heer Huisman, beste Henk,

Afgelopen juli, dinsdag de 14e, heb je telefonisch doorgegeven aan de interim voorzitter dat je n.a.v. het plotselinge vertrek van de voorzitter en de secretaris van de vereniging jij je beschikbaar stelt als voorzitter. Dit heb je enkele dagen later nogmaals bevestigd aan de penningmeester per e-mail.
Wij hebben als bestuur hier zorgvuldig naar gekeken.
Allereerst even je aandacht voor het feit dat je je alleen beschikbaar kan stellen als bestuurslid en een voorkeur kan aangeven voor de positie van voorzitter. De ALV kiest namelijk de bestuursleden en de bestuursleden verdelen onderling de diverse functies.
Ondanks dat je een hele goede regio coördinator bent, je de sleuteldagen altijd perfect op orde hebt, je altijd bereid bent om met de VKB te helpen met opbouwen, afbreken en aanwezig bent om technische vragen te beantwoorden denken wij dat je niet in het team zal passen.
Aan je inzet ligt het niet maar als we de ongefundeerde kritiek van de afgelopen jaren in ogenschouw nemen, het afvallen van de diverse bestuursleden als zij in jouw ogen verkeerde beslissingen nemen of niet functioneren in plaats van hen de helpende hand te bieden hebben ons doen inzien dat jij niet de teamspeler bent die wij zoeken..
Daarom moeten we je mededelen dat wij jouw kandidaatstelling niet zullen omzetten in een voordracht door bestuur. Dit betekent dus dat wij jou op de komende ALV niet zullen voordragen als kandidaat bestuurslid.
Zoals eerder geschreven, als RC en "Technische Commissie” op de VKB doe je het hartstikke goed en we hopen dat je deze taken nog steeds met veel plezier wilt blijven uitvoeren.
Met vriendelijke groet,Maarten de Rijke Voorzitter a.i.

Dan mijn afwijzing:

Geachte heer van Oppens, beste Rudiger,

Via mail en via het forum heb je je kandidaat gesteld voor een bestuursfunctie binnen het bestuur van de Volvo 700 Vereniging.

Het bestuur heeft jouw aanmelding bekeken en serieus besproken.

Ondanks dat je een perfecte regio coördinator bent achten wij jou niet geschikt als bestuurslid.

Daarom moeten we je mededelen dat wij jouw kandidaatstelling niet zullen omzetten in een voordracht door bestuur. Dit betekent dus dat wij jou op de komende ALV niet zullen voordragen als kandidaat bestuurslid.

Wij denken dat, gezien jouw uitlatingen de afgelopen weken o.a. op het forum, je niet in het team zal passen.

Februari 2014 bij het aantreden als regio coördinator hebben wij jou al uitgelegd dat je als kaderlid van een vereniging, en als RC ben je een kaderlid, je enigszins zal moeten matigen in je uitlatingen in het openbaar. Je hebt tenslotte een voorbeeldfunctie.

Wij hebben de afgelopen weken geconstateerd dat je voor het verschijnen van het verslag van een vergadering uit dezelfde vergadering klapt. Dat je openlijk stelling neemt tegen het bestuur met uitspraken die niet op waarheid zijn gebaseerd dan wel op foutieve aannames zijn gebaseerd. En dat je in een mail discussie de huidige interim voorzitter beschuldigd van dictatotiale trekjes, ik citeer: "Maarten jij heb echt dictoriale trekjes tentoongespreid en zit daar vanuit je luie stoel te liegen dat het gedrukt staat” en dan hebben we het niet over de beschuldigingen die je over de andere bestuursleden uit.
Je zult begrijpen dat een dergelijke houding ons geen grond geeft om met vertrouwen een samenwerking als gezamenlijk bestuur tegemoet te zien.
Zoals eerder gemeld, als RC doe je je werk hartstikke goed en we hopen dat je je sleuteldagen en toertochten met evenveel plezier zal blijven voortzetten.

Met vriendelijke groet,Maarten de Rijke
Voorzitter a.i.

De mail en de beledigingen waarnaar Maarten refereert en waarop de afwijzing is gebaseerd kun je hieronder lezen. Ik geef toe , mijn kritiek is niet mis maar berust wel op feiten. De mail maakt onderdeel uit van emailverkeer met Lex stax en is een antwoord op zijn verzoek om kort samengevat, de energie verspild aan het schrijven op het forum om te zetten in iets cocnstructievers.Deze mail is dus ook als BC naar Maarten,Tom en Peter gestuurd.

Beste Lex,

Ik kan je email begrijpen en het er zelfs grotendeels mee eens zijn.

Dat de sfeer er niet beter op word door de uitlatingen op het forum staat vast.
Ik zie het echter als een noodzakelijk kwaad. Het is de enige manier om informatie aan zoveel mogelijk leden te verstrekken over wat er gebeurd is, gebeurd en gebeuren zal.
Als goede bestuurders door het slijk worden gehaald en nagenoeg gedwongen zijn geweest om af te treden, slechte presterende bestuurders het voor het zeggen hebben gekregen, dan mogen deze misstanden wel op het forum geplaatst worden.
Nu met de laatste zeer onterechte beschuldigingen aan het adres van Paul en de daaropvolgende achterbakse actie van het bestuur heeft het wel een climax bereikt. Ik ben nu echt kwaad, niet alleen meer enkel op Maarten maar op het voltallige bestuur.
Die 3-eenheid zou zich echt moeten dooschamen.
Maarten jij heb echt dictoriale trekjes tentoongespreid en zit daar vanuit je luie stoel te liegen dat het gedrukt staat, en als we het dan over drukken hebben... Peter, Ik had nooit gedacht dat jij Paul zo zou laten stikken en last but not the least, Tom, waar ben jij in godsnaam mee bezig? Kun jij echt oprecht zeggen dat je het belang van de V700vereniging behartigt? Kun je ook oprecht zeggen dat je de opgebouwde vriendschappen met bevlogen leden waardeert en daarnaar handelt? Daar lijkt het echt niet meer op hè!

Zo Lex, dit moest ik even kwijt en dus beter hier dan op het forum...

Vriendelijke groet, Rudiger

Tot zover even Henks en mijn openheid van zaken. Deze topic is niet bedoeld om inhoudelijk in te gaan op de vermelde zaken maar wel om in 1 forumtopic eens alles naar buiten te brengen. Welles nietes hebben we nu wel gehad en heeft zowat het halve forum geinfecteerd. Iedereen heeft wel een mening.
Nogmaals, bovenstaande vaststellingen en conclusies berusten op eigen ervaringen, gesprekken uit de eerste hand en ontvangen emailverkeer. Ik hoop trouwens dat Ton Lagerweij hier ook nog even zijn verhaal doet zodat we op de BALV van aanstaande zaterdag met de wederopbouw van de goede sfeer kunnen beginnen.

Tot slot,
Indien het huidige bestuur (Tom Fikkert) blijft zitten en wederom Maarten aan het roer of in het bestuur komt zal ik in navolging van Paul Aupers en Ton Lagerweij ook mijn werkzaamheden voor de vereniging staken en mijn werk als regiocoordinator neerleggen. Verder heb ik begrepen dat Henk ook hier nog enkel toevoegingen zal plaatsen en ik hoop dus dat Ton Lagerweij dat ook doet!

Vriendelijke groeten, Henk en Rudiger , regiocoordinatoren Noord Holland, Friesland Groningen, Drenthe en Flevoland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2015 00:12 #1421407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kopie gemaakt :)
Heb even kopie gemaakt, mocht hij verwijderd worden.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2015 00:20 #1421408 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Beste Henk en Rudiger,
Beste Henk en Rudiger,

Even los van inhoudelijke aspecten:

Twee van de vijf bestuursleden kunnen de vereniging niet reorganiseren als de drie andere bestuursleden het er niet mee eens zijn.

Bestuursleden kunnen andere bestuursleden niet op non-actief stellen. Zelfs een meerderheid van het bestuur kan de minderheid niet op non-actief stellen. Alleen de ALV kan bestuursleden schorsen of ontslaan.

Jullie hadden de problemen aan een ALV moeten voorleggen. En dan was het aan de ALV om te beslissen. Dat is democratie.

Dit is echt heel erg verkeerd aangepakt!

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2015 01:07 #1421409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toelichting

Bedankt voor de toelichting Piet.
Misschien zijn de door mij gebruikte termen niet correct. Ik heb dit in mijn eigen bewoordingen geschreven. Mogelijk wilden ze eerst de taken herverdelen ( de factor weghalen bij Maarten bv) en pas bij de ALV van volgende jaar spijkers met koppen slaan.

Door je uitleg begrijp ik echter wel dat Paul en Ton dit jaar sowieso voor een bijna onmogelijke taak stonden tenzij ze een balv hadden uitgeschreven.
Die Balv is er nu wel zij het enigzins anders dan bedoeld maar wie weet misschien met hetzelfde beoogde resultaat. Dat hoop ik voor het welzijn van de vereniging wel.
Kortom, een vereniging besturen is dus best een moeilijke zaak en heel anders dan een bedrijf runnen. Een gegronde kennis van statuten en protocollen is dus echt wel een noodzaak zeker in tijden dat er wat veranderen moet. Dat is alvast een wijze les voor het nieuwe bestuur wie het dan ook moge zijn.

Je schrijft trouwens " jullie". Ter verduidelijking; Henk en ik werden zich pas bewust van de calamiteiten toen Paul en Ton hun werkzaamheden al hadden neergelegd.

Vriendelijke groet, Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2015 10:01 #1421415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ziet
er allemaal niet zo fraai uit en of de koppen a.s zaterdag allemaal de zelfde kant op gaan kijken daar heb ik mijn twijfels over ,zal ook niet gebeuren in mijn ogen is te veel gebeurd met van alles en nog wat .

Groeten Ted.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2015 11:13 #1421420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zaterdag op de Extra ALV
Heren,

Ik heb het al eerder aangegeven en zal het voor de helderheid nog een keer doen.

Er moest een Extra ALV komen om alles openbaar te maken / uit te praten. Ik heb destijds gemeld dat ik daar mijn verhaal zou doen. Dit omdat ik een overeenkomst met Ton had om het netjes te houden op het forum.
Ik hou me aan die overeenkomst en zal daarom zaterdag a.s. mijn kant van het verhaal vertellen en ook de andere verhalen compleet maken.
Daarnaast heb ik vanwege alle voorbereidingen voor het a.s. huwelijk van mijn zoon totaal geen tijd om hier lang over te gaan zitten typen.
Ik zie u allen a.s. zaterdag op de Extra ALV.

Met vriendelijke groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2015 07:56 #1421453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balv

Het is juist de bedoeling van dit topic dat er tijdens de ALV niets of amper iets dient te worden uitgelegd. E.e.a. conform de wensen van een aantal nuchtere en onpartijdige leden die echt het beste met de vereniging voor hebben.

Jan Snijder heeft inmiddels meermalen zijn kant van het verhaal verteld, Ton Lagerweij heeft nu ook uitgelegd wat er zoal gebeurd en Henk en ik heb onze ervaringen nu ook opgeschreven. Verder heb je zelf al genoeg geschreeuwd. Genoeg leesvoer voor de geintresseerde die uit alle getoonde emails zijn eigen mening kan destilleren.
Wederom alles de revue laten passeren is zinloos en pure tijdverspilling.

Nagenoeg iedereen wil verder met de vereniging en dit op een leuke manier. Persoonlijk ga ik het liefst door met sleuteldagen organiseren en af en toe een rondrit. Maar dan wel in de wetenschap dat er een bestuur is die respectvol met de leden, financieen en verworven goodwill bij sleuteladressen omgaat.

Op de Balv dient dus een bestuur gekozen te worden. Simpel.

Groetjes Rudiger

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2015 10:03 #1421460 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Dat zou een goede gedachte
Dat zou een goede gedachte zijn, en een mooie insteek voor de BALV.
Ik ben alleen bang, dat het doel niet bereikt gaat worden, omdat maar een deel van de leden het forum leest. Ik heb zelf er in ieder geval twee gesproken die zaterdag wel komen, maar op het forum nog niets over de perikelen hadden gelezen.
Je kunt dus nog zoveel openheid hier bieden en voorbereiding willen treffen, maar als een ruim deel van de zaterdag aanwezigen dat niet meekrijgen helpt het maar weinig voor het verloop van de vergadering.
Voordeel is natuurlijk wel dat degene die hier niet leest mogelijk een anders gekleurde, meer eigen mening zal hebben.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC