Bevoegdheid bestuursleden

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2015 21:49 #1104305 door Piet van der Plas
Bevoegdheid bestuursleden is gemaakt door Piet van der Plas
Artikel 8.5 van onze statuten luidt:
Bestuursleden worden benoemd voor een periode van maximaal vier (4) jaar. Onder een jaar wordt te dezen verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarlijkse algemene ledenvergaderingen.
De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is onmiddellijk en onbeperkt herbenoembaar.

Dit betekent dat na 4 jaar een bestuurslid herbenoemd moet worden omdat ander het bestuurlidmaatschap automatisch eindigt. Zie voor nadere informatie hierover bijvoorbeeld:

<a href=" www.russell.nl/publicatie/goed-bestuur-h...emen-van-bestuurders "> www.russell.nl/publicatie/goed-bestuur-h...emen-van-bestuurders

<a href=" www.vechtstede.com/nl/nieuws/2015/04/24/...t-tijdig-herbenoemd/ "> www.vechtstede.com/nl/nieuws/2015/04/24/...t-tijdig-herbenoemd/

Sinds 2009 staan de notulen van de ALV’s afgedrukt in de eerste factor van het jaar. In 2009 maakten Maarten de Rijke en Peter Lourenssen al deel uit van het bestuur. Ik heb de notulen van de ALV’s van 2009 tot en met 2015 doorzocht maar helemaal niets gevonden over herbenoemingen van Maarten en Peter (zie hier onder). Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien betekent dit dat Maarten en Peter al sinds minimaal 2013 onbevoegd in het bestuur zitten. Heel slordig, niet alleen van het bestuur maar ook van de ALV die heeft zitten slapen!
We hebben nu dus nog maar één bevoegd bestuurslid, Tom Fikkert die in 2013 is aangetreden. Tom is dus eigenlijk waarnemend alles.

Artikel 8 lid 1 van de statuten luidt:
Het bestuur bestaat uit ten minste drie (3) en ten hoogste zeven (7) natuurlijke personen, die uit hun midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aanwijzen.

Artikel 8 lid 6 van de statuten luidt:
Indien het aantal bestuursleden beneden het in lid 1 vermelde minimum is gedaald, blijft het bestuur niettemin bevoegd. Het bestuur is verplicht zo spoedig mogelijk een algemene ledenvergadering te beleggen, waarin de voorziening in de vacature(s) aan de orde komt.

De aanstaande BALV kan dienen om aan de verplichting van Artikel 8 lid 6 te voldoen. Ik stel mij voor dat binnen 4 tot 6 weken na deze BALV een tweede BALV wordt gehouden waarbij een bestuursverkiezing op de agenda staat. Hopelijk is dan het stof van de eerste BALV een beetje neergedaald en is er voldoende tijd om goede bestuurskandidaten te vinden. Uiteraard kunnen Maarten en Peter zich weer kandidaat stellen.

Piet

Notulen ALV 2009:
Folkert Fennema is herkiesbaar en er zijn geen tegenkandidaten, waardoor hij is herbenoemd

Notulen ALV 2010:
Folkert Fennema en Jan Snijder hebben te kennen gegeven na 5 jaar te willen aftreden. Voor de plaats van Jan Snijder heeft het bestuur Marc Jarmuszewski kandidaat gesteld. Voor de hierdoor ontstane vacature voor een secretaris heeft het bestuur Willem Veneboer kandidaat gesteld en voor de functie van Folkert Fennema is Frits de Jongh de kandidaat van het bestuur. Voor geen van deze drie hebben zich tegenkandidaten aangemeld, waardoor zij zijn benoemd.

Notulen ALV 2011:
De secretaris, Willem Veneboer is volgens het roulatieschema aftredend en herkiesbaar. Er hebben
zich geen tegenkandidaten gemeld en hij wordt unaniem herkozen.

Notulen ALV 2012:
De aftredend voorzitter (noot: Marc Jarmuszewski) geeft een korte toelichting en brengt het voorstel in stemming. Met 1 onthouding wordt het voorstel aanvaard. Bij het overhandigen van de hamer spreekt de aftredend voorzitter uit dat al zijn verwachtingen zijn uitgekomen en dat hij vooral geraakt is door de passie waarmee de leden hun bakstenen onderhouden en erover spreken. De nieuwe voorzitter zwaait Frits de Jongh, de aftredend vice-voorzitter, met alle egards uit.
Opmerking: dit zijn onduidelijke notulen. Kennelijk is Jan Snijder Marc Jarmuszewski opgevolgd als voorzitter en is Frits de Jongh afgetreden als vice-voorzitter. Wie de nieuwe vice-voorzitter is geworden valt uit de notulen niet op te maken. Uit de colofon valt op te maken dat Willem Veneboer vice-voorzitter is geworden en dat Marc Willem kennelijk is opgevolgd als secretaris

Notulen ALV 2013:
Tom Fikkert stelt zich voor en wordt unaniem gekozen (noot: als vice-voorzitter). Ton Lagerwij stelt zich voor en wordt ook unaniem gekozen (noot: als voorzitter). Beide heren ontvangen de felicitaties van Jan Snijder en Ton Lagerwij ontvangt tevens de voorzittershamer. Maarten de Rijke krijgt direct het woord van Ton Lagerwij. Maarten de Rijke meldt dat beide vertrekkende heren geen prijs stellen op een cadeau maar in plaats daarvan graag zien dat er een bijdrage namens de vereniging uit hun naam aan de stichting KIKA wordt gedaan. Tamas Kornman haakt hier bij aan en de penningmeester zegt toe uit naam van alle drie een bijdrage over te maken.

Notulen ALV 2014:
Geen bestuursmutaties vermeldt.

Notulen ALV 2015:
Marc (Jarmuszewski) stopt na 10 jaar als secretaris. Paul Aupers zal het secretariaat op zich nemen. Er wordt door Ton (Lagerwij) een mooie doos sigaren aan Marc overhandigd als dank voor de bewezen diensten als secretaris. Maarten (de Rijke) meldt dat Marc met meerderheid van stemmen als erelid is benoemd door de aanwezigen. Marc bedankt iedereen voor de fijne samenwerking.
Paul is zonder tegenkandidaat benoemd als secretaris. Marc geeft de USBstick en de pen bij wijze van ritueel door aan Paul.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 08:39 #1421310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grondig
Grondig stukje (denk) werk Piet, dit stelt e.e.a in een kompleet ander daglicht. Houd dit nu in dat Tom Fikkert als enig legaal bestuurslid de aanstaande Balv moet leiden en er een nieuwe agenda moet komen?

Groetjes Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 09:20 #1421313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Punt 1 van agenda
Punt 1
Kiezen van een nieuw bestuur.
Tom had al aangegeven te willen stoppen en er is dus geen bestuur meer.

Rudiger en Henk hadden ze ook aangemeld voor functie in bestuur.
Kregen beide van Maarten een afwijzing.
Dit was al onterecht, maar de mail kan nu teniet gedaan worden en zijn ze weer kiesbaar voor de leden.

Modedit JS: Mails aan Rudiger en Henk van Maarten verwijderd op verzoek van Rudiger en Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 10:15 #1421315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat!?
Als het huidige 'bestuur' mensen als Henk en Rudiger al bijvoorbaat naar huis sturen met zo'n verhaal als ze zich aanmelden voor een bestuursfunctie dan is mijn vertrouwen in het huidige bestuur ook van tafel.
Kom op zeg!! Dit zijn juist van die mensen die kar hier met veel enthousiasme trekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 10:28 #1421316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat
Ik denk dat je gelijk heb Rudiger.

Het niet naleven van Artikel 8 legt een spreekwoordelijke bom onder alles.
Sterker nog, wat als Tom niet komt?
Dan is 13.1 aan de orde.

Maar ja, puntje 8.6? hoe zit dat dan nu? Ook al zijn er niet voldoende bestuursleden het bestuur blijft toch bevoegd... Dus Tom -en iedereen die gekozen is als bestuurslid na de ALV van 2011 en nog in het bestuur zit- mogen blijven besturen.
Als ik het zo lees is dat dus alleen Tom?
Het feit dat het enige andere officiële bestuurslid is opgestapt was dus niet nodig geweest ? Is dat een juiste conclusie? Maar ja, gedane zaken....

Ik denk wel dat artikel 8.3 nu het belangrijkste gaat zijn. 2/3 meerderheid is wel nodig overigens om het bestuur (ergo: Tom) te schorsen.
De rest is dus al niet meer bevoegd. Zowel Peter als Maarten niet, blijkbaar. Tenzij er ergens iets anders is beslist in een ALV op of na 2011.

Dus dan moeten we artikel 8.2 en gaan we bestuursleden kiezen.
Maar wat als er geen 2/3 meerderheid is om "het bestuur" te schorsen?

Ik weet niet of je een nieuwe agenda kunt laten maken, tenzij "het bestuur" dat gaat doen.
En het lijkt me ook niet nodig.
Puntje 6 en 7 van de agenda is sowieso dan de crux volgende week.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 10:39 #1421317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gebroken klomp
Helemaal waar Frits
Het huidige bestuur kan niet beslissen over wie er in het bestuur zit.
Dat doet de ALV (artikel 8.2)

Daarna kunnen de GEKOZEN bestuursleden bepalen wie er wat gaat doen in het bestuur. (artikel 8.1)
Dus dit schrijven heeft geen enkele waarde.
Bovendien is het door een niet bevoegd bestuurder geschreven. Dus het heeft überhaupt geen waarde.

Op de kortst mogelijke termijn moet er dus een ALV worden uitgeschreven...
O wacht...

Ik stel voor dat we bij puntje 1 óp de vergadering de agenda mét volgorde gaan vaststellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 10:51 #1421319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kan je zo niet zeggen
Ik denk dat zowel Henk als Rudiger geschikt zouden kunnen zijn voor bepaalde functies, maar dat het in de constellatie met de zittende andere bestuursleden dat suboptimaal zou zijn geweest. Om het maar eens vriendelijk te zeggen.

Dus de inhoud die brief begrijp ik wel, vanuit het perspectief van de zittende mensen.
Of ik het er mee eens ben is weer een tweede.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 11:21 #1421320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multinational
Hoi Jeroen,
Wellicht heb je gelijk maar we zijn toch geen multinational, maar een hobby club, laten we dat vooral niet vergeten!
Als bewezen enthousiaste clubleden willen meedingen voor een plek in het bestuur dan moet je ze gewoon die kans geven vind ik persoonlijk..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 11:44 #1421321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eens
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar anders dan in een multinational zit het onderling besturen meer in het botsen der karakters en onderling vertrouwen dan in de professionaliteit van de persoon.
Wat maar weer blijkt uit alle berichtgevingen.

Hoe dan ook, na 12 september ziet het er heel anders uit allemaal.
Wie er dan ook in het bestuur zit, dat is in ieder geval wél bevoegd.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2015 15:06 #1421330 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Verrassende nieuwe invalshoek
Verrassende nieuwe invalshoek.

Wat ik minder verrassend vind, is dat ik kennelijk niet de enige was die een ander beeld van bestuursbenoemingen heeft dan in de statuten staat:
Meermalen is volgens de notulen "de voorzitter" of "de secretaris" aftreedbaar, en wordt er door de ALV een nieuwe voorzitter of secretaris gekozen. Aangezien de statuten duidelijk aangeven dat de ALV bestuursleden kiest, en het bestuur zelf de functies verdeelt, is dat uiteraard niet correct.

Overigens speelt hetzelfde ook bij een andere, veel grotere, vereniging waar ik actief bij betrokken ben. Hun statuten lijken sterk op de onze (en zijn ook ongeveer even oud).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC