Iets los bij turbo?
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2023 17:29 #1111659
door Vincent van der Spek
Iets los bij turbo? is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Sinds januari is er ook een 940 uit 98 en heb ik dus nog niet veel turbo ervaring. De turbo lekte wat bij de aansluiting op de uitlaat. Volgens de info hier een kwestie van de moeren aandraaien. Gedaan en het lijkt weer dicht. Bij het aandraaien van de onderste moer voelde ik (ik werkte van boven af) aan de onderkant van de turbo een ronddraaiend hendeltje. Het draaimechanisme leek geveerd. Aan dat hendeltje zat een palletje/asje wat naar beneden stak. Nu zat er vlak bij een metalen stangetje (evenwijdig aan het motorblok) met aan het uiteinde een plat stukje met een gaatje. Het was net of dat palletje/asje daarin zou moeten zitten, maar zat het niet.
Zit er nu iets los, of hoort het zo?
Ik hoop trouwens dat met het aandraaien het lamba sonde lampje weer een poosje uit blijft, maar dat is een andere zoektocht.
groeten Vincent
Sinds januari is er ook een 940 uit 98 en heb ik dus nog niet veel turbo ervaring. De turbo lekte wat bij de aansluiting op de uitlaat. Volgens de info hier een kwestie van de moeren aandraaien. Gedaan en het lijkt weer dicht. Bij het aandraaien van de onderste moer voelde ik (ik werkte van boven af) aan de onderkant van de turbo een ronddraaiend hendeltje. Het draaimechanisme leek geveerd. Aan dat hendeltje zat een palletje/asje wat naar beneden stak. Nu zat er vlak bij een metalen stangetje (evenwijdig aan het motorblok) met aan het uiteinde een plat stukje met een gaatje. Het was net of dat palletje/asje daarin zou moeten zitten, maar zat het niet.
Zit er nu iets los, of hoort het zo?
Ik hoop trouwens dat met het aandraaien het lamba sonde lampje weer een poosje uit blijft, maar dat is een andere zoektocht.
groeten Vincent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-05-2023 20:27 #1473049
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Hoort aan elkaar
Volgens mij heet het de waste gate actuator als ik het goed heb. Ff zoeken op de site of het interwebs.
www.amazon.com/Turbosmart-TS-0627-1072-I...tuator/dp/B00IGWW1M4
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2023 22:19 #1473051
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Lijkt
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2023 12:26 #1473055
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Geen turbodruk
Vaak voorkomend dat het borgpinnetje door roest...resultaat is geen turbodruk. Het klepje gaat namelijk meteen open ipv dat er druk wordt opgebouwd.
Stangetje aan de pin vastmaken en een borgpinnetje door het gaatje halen en opnieuw borgen.
Stangetje aan de pin vastmaken en een borgpinnetje door het gaatje halen en opnieuw borgen.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2023 14:13 #1473056
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Vast
Vandaag de boel eens van onderen benaderd. Dan zit het stangetje er zo weer op. Nog even iets om te borgen.......... Met geen mogelijkheid iets door het gaatje te krijgen. Ook wd40 biedt geen soelaas. Waarschijnlijk zit er nog een stukje van de borgpin in. Nu maar iets met ijzerdraad er omheen gefabriceerd, maar charmant is anders. Iemand een gouden tip? Boren is wat lastig en de hele turbo eraf te halen is ook nog wat.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2023 16:56 #1473057
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Priem/WD40
Allicht beetje warmstoken en porren met een dunne priem oid, maar veel ruimte is er niet idd en anders een borgring/starlock is iig wat zekerder dan een gewikkeld draadje.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2023 17:12 #1473062
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Of..
Goed ontvetten en met epoxylijm borgen. gaat nooit meer los.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2023 22:41 #1473068
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Ervaring
En wat is de ervaring, wil de Volvo een beetje vlotter vooruit?
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2023 10:40 #1473071
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic duwtje
Het lijkt er zeker op dat er een extra duwtje in zit. Mijn dochter rijdt er regelmatig mee met een paardentrailer erachter, dus die power is fijn. Misschien nog eens wat extra power toevoegen met een MBC oid. Eerst maar de boel goed zekeren.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2023 10:43 #1473072
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic heet
Epoxy is ook een goed idee. Wordt het niet te heet voor epoxy?
Moderators: Jerry Stam