Controle thermostaat

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2015 17:22 #1102977 door Adrian Maarleveld
Controle thermostaat is gemaakt door Adrian Maarleveld
Recent 2 thermostaten vervangen. In de 940 een 92 graden thermostaat gezet en in de 945 een 87 graden.Vantevoren had ik geen klachten, behalve dat ik een iets hoger brandstof constateer in de winter. De tempmeter stond zoals gewoon iets rechts van het midden. Nauwkeurig is die echter niet. Daarom heb je een betere indicatie nodig.

Na demontage bleken beide thermostaten wel op ongeveer de juiste temperatuur te openen. Echter sluiten bij wat afkoeling gebeurde ongeveer 10 graden te laat.Plus minus bij 75 graden.
Sluiten moet de thermostaat bijvoorbeeld direct doen na een stukje harder gereden te hebben en vervolgens wat langzamer. Nu bleef de thermostaat vol open staan en zakte de motortemperatuur te veel.
Op de thermostaat uit de 940 van 96 staat Volvo, op de thermostaat uit de 945 staat Wahler met een productie datum van 10-97. Beide leken even oud en zijn vervangen door een nieuwe Wahler.

Vooraf had ik de aansluiting van de tempmeter afgetapt achterop de teller en hier een voltmeter aan gehangen. Kan ook gebeuren bij stekkerblok C2 onder het stuur, blauwblokje pin 16 en 17.
Bij de 940 schommelde de voltmeter tussen de 1,2 en 1 V. De 945 bleef redelijk contant op 1V staan.

Na vervanging van de thermostaten heb ik nu een constante waarde van 0,85V bij een 87 graden thermostaat en van 0,75V met een 92 graden thermostaat.

Heb je een afwijkende meting, zoals ik, dan wordt het hoog tijd om je thermostaat te vervangen.

Voor vervanging van de thermostaat hoeft er slechts een enkele liter koelvloeistof uit. dat gaat het makkelijkste bij het kvs vaatje. Eerst door de dunne slang los te halen en het vaatje omhoog te houden, vervolgens de slang onderaan het vaatje in een bakje laten uitlopen.

De binnenruimte komt nu sneller op temperatuur, de blower draait langzamer en de motor loopt regelmatiger en stiller.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2018 14:31 #1450735 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tijd om de thermostaat te vervangen?
Nu het kouder wordt zul je merken dat het wat langer duurt voordat het koelwater op temperatuur komt.
Dit moet toch wel binnen de 3 a 5 km gebeuren.
Duurt het langer dan zal de thermostaat niet meer tijdig werken.
Te vroeg openen(10 graden te vroeg) en vooral te laat sluiten(ook 10 graden) is het gevolg.
Vooral het te laat sluiten geeft een hogerverbruik en meer herrie.

3 jaar geleden beide in de 940 en 94 vervangen door een Wahler.
In de 940 functioneert de thermostaat nog prima. Die in de 945 gaf vorige winter al een te hoge voltwaarde af op de temperatuurmeter(zie eerste posting).

In de zomer heb je er minderlast van, met een hogere buitentemp loopt de temperatuur van het koelwater makkelijker op.

Nu in de 945 een andere in gedaan. Een 92 graden versie zit ik er deze winter er weer warm bij.

Die thermostaten kunnen snel achter uit gaan. In de diesel zit er de 4e in, wel over een periode van 20 jaar en 300k. In de benzine versie had ik dat minder snel verwacht, daar blijft het koelwater altijd helder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2018 21:56 #1450741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn diesel wil hij
Bij mijn diesel wil hij steeds minder warm worden. Normaal was hij altijd in het midden. Nu voor het midden. Ook in deze hete zomer. Dat maakt niets uit. Toen een thermostaat genomen uit een reserveblok en daarna bleef hij in het blauw..?
In een pannetje gedaan en ze gingen allebei op het zelfde moment open.
Raadsel..

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2018 08:26 #1450745 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Staat te vroeg open
Leg er eens een nieuwe naast. In een pannetje opent de thermostaat pas vlak voor het kookpunt.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 05:53 #1450763 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Adrian, denk je dat de korte
Adrian, denk je dat de korte levensduur van de 945 thermostaat exemplarisch was, of kan dat met de gebruikte 87 graden thermostaat samenhangen?
Overigens: als de koelwatertemperatuur bij een 960 pas na 3 km op normaal staat, dan is de thermostaat daar ook stuk. Het whiteblock heeft kennelijk een heel klein intern circuit met dichte thermostaat, want normaal gesproken staat de meter al binnen een kilometer op werktemperatuur (en is de kachel nog eerder dan dat warm).

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2018 17:05 #1450778 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic levensduur
Ik denk, gezien het grote aantal thermostaten die ik verbruik, dat het meer regel dan uitzondering is dat de thermostaten verloop hebben.
Het duurt een hele tijd voordat je het door hebt. Die meter blijft lange tijd in het midden staan en de kachel wordt ook wel warm bij 70 graden kvs temperatuur.
In de bergen merk je het sneller bij een lange afdaling in de winter, dan wordt het koud in de auto en de tempmeter zakt dan tot 1/3 of lager.

De controle met een multimeter op de tempsensor aansluiting vind ik erg handig. Je ziet precies wat de thermostaat doet. De eerste km's na koude start snel een verlaging van de voltwaarde. Deze schiet vlak voor openen een beetje door. Om vervolgens op een vaste waarde te stabiliseren. In de 940 rond de 0,85 voor een 87 graden thermostaat, wat beneden de 0,8 voor een 92 graden thermostaat.

Gisteren 100 km gereden in de 945 met de 92 graden thermostaat. Stillere motor en minder brandstof(lagere turbodruk) om snelheid te houden, dat is natuurlijk subjectief, maar moet blijken bij langere ritten. In de 940 ga ik ook een 92 graden versie zetten. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn koelsysteem dat de boel heel blijft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2018 15:47 #1450805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wanneer gebruiken jullie 92
Wanneer gebruiken jullie 92 graden, en wanneer 87?

Ik heb me ooit laten adviseren bij benzine in de winter 92 te gebruiken en in de zomer 87. En bij LPG altijd 87 of zelfs 82 als die te vinden is. Maar ik ben wel benieuwd wat er hier over gedacht wordt.

Ik merk de laatste tijd dat de temperatuur uit de blazers niet altijd hetzelfde is. Ik nam aan dat dat gewoon hoort bij een "oude" auto. Maar wellicht kan er met een nieuwe thermostaat nog wat verbeterd worden.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2018 18:53 #1450808 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb bij een 940 nog nooit een
Heb bij een 940 nog nooit een thermostaat vervangen.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2018 12:02 #1450820 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic 87/82 is misschien zinnig bij
87/82 is misschien zinnig bij auto's die extreem zwaar belast worden, dus veel met zware aanhangers rijden, maar verder zou ik vooral altijd 92 toepassen. Ook bij LPG, want bij LPI maakt het niet uit en bij een verdamper gebruik je toch al een deel van de temperatuur om het gas te verdampen.
Dat advies voor een lagere temperatuur is waarschijnlijk gebaseerd op het fabeltje dat LPG heter verbrandt...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2018 12:24 #1450823 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic samen oud worden
Je moet toch iets doen om fit te blijven.

De linker met productiedatum 10-97 kwam jan 2015 uit de 945 van 98.
De middelste is de vervanger. Is een 87 Wahler huismerk zonder productiedatum.
De rechter met productiedatum 10-2013 heeft tijdelijk in de 940 gezeten en is nog prima.

De linker en de middelste openen en sluiten 10 graden te vroeg. Het komt er op neer dat de kvs temperatuur altijd 10 graden te laag is. Ook merk ik dat de temperatuur in de auto varieert. Dat gebeurt bijvoorbeeld na uitrijden vanaf de snelweg en vervolgens sukkelen op een 2 baans weg. Dan blijft de thermostaat te lang te ver open staan.
Monteer je een nieuwe dan merk je het verschil. Na koude start sneller warme lucht en een stillere motor. De nieuwe reageert ook sneller op temperatuurwisselingen, waardoor er een constante kvs temp in de kop is.

Een 82 graden versie lijkt me ook af te raden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC