Ervaring met HD veren Volvo 940
- Anno Huidekoper (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-04-2025 22:07 #1476776
door Anno Huidekoper (GAST)
Ervaring met HD veren Volvo 940 is gemaakt door Anno Huidekoper (GAST)
Mijn 940 lijkwagen is mooi laag/verlaagd aan de voorkant. Aan de achterkant staat hij wat hoog. De achter veren zijn dubbele spiraalveren. Prima wat betreft stugheid.
Hoe zou het zijn om HD veren achter te plaatsen? Wat betreft hoogte en stugheid.
Groet,
Anno
Hoe zou het zijn om HD veren achter te plaatsen? Wat betreft hoogte en stugheid.
Groet,
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-04-2025 23:24 #1476778
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ervaring met HD veren Volvo 940
Ik heb zelf de dikste HD veren met nivoregeling op mijn gewone 940 estate. Als ik met 5 personen en volle bagagebak op vakantie ben helemaal perfect, en in mijn eentje ook zeer acceptabel. Ik voelde het verschil met de oude slappe veren met half-lekke nivoregeling duidelijk. Weligging en bochtengedrag veel beter, zelfs in mijn eentje.
Maar jouw auto is al een stuk zwaarder en zal het waarschijnlijk nog wel meer worden. Dus ik zou eerst verbouwen en dan beladen en dan kijken of je lager of slapper zou willen.
Succes reinier
Maar jouw auto is al een stuk zwaarder en zal het waarschijnlijk nog wel meer worden. Dus ik zou eerst verbouwen en dan beladen en dan kijken of je lager of slapper zou willen.
Succes reinier
- Anno Huidekoper (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-04-2025 09:07 #1476781
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic Ervaring met HD veren Volvo 940
Dank voor je reactie.
Mijn gewone 945 weegt 1.443 kg. Dat is gelijk aan mijn Volvo Hearse. Ik heb die namelijk gewogen. De camper inbouw zal ongeveer 100 kg wegen. Het laadvermogen is 630 kg. (standaard 430 kg)
Als je naar de getalletjes kijkt kan ik gewone verlagings veren monteren, zo lijkt het.
Mijn gewone 945 weegt 1.443 kg. Dat is gelijk aan mijn Volvo Hearse. Ik heb die namelijk gewogen. De camper inbouw zal ongeveer 100 kg wegen. Het laadvermogen is 630 kg. (standaard 430 kg)
Als je naar de getalletjes kijkt kan ik gewone verlagings veren monteren, zo lijkt het.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-04-2025 09:31 #1476782
door Reinier Verbeek
getalsmatig klopt het niet helemaal. De hearse is 60 cm langer en die lengte zit allemaal aan de achterkant. De voorkant is het zelfde als gewoon. Dus ook al is hij precies even zwaar, wat mij wel heel erg verbaasd, dan nog komt er een groter percentage van het gewicht op de achteras. En 100 kg inbouw vindt ik ook wel heel lichtgewicht. Maar dan nog zou ik zeker HD verlagingsveren doen. Maar ik zou eerst kijken hoe het is als hij klaar is. Een verenswap is zo gedaan.
Succes met het project,
Reinier
Succes met het project,
Reinier
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2025 17:20 #1476789
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ervaring met HD veren Volvo 940
Best verassend inderdaad dat het gewicht vrijwel gelijk is.
Mijn eerste gedachte was; hij is langer, dus meer staal, en dus meer gewicht.
Maar de complete achterbank is natuurlijk niet meer nodig, evenals de achterdeuren.
De passagier in een lijkwagen heb ik ook nog nooit horen klagen over het gebrek aan geluiddemping etc...
Blijkbaar is het toegevoegde materiaal redelijk gelijk in gewicht aan het geschrapte materiaal.
Ik heb op mijn 940 estate (LPG) verzwaarde veren, en met vulblokken iets verhoogd (+-3cm) ivm de drempels.
Mijn 940 sedan (LPG) heeft standaard veren, met hulpveren.
Je hebt het over dubbele spiraal veren? Betekend dat, dat je er ook hulpveren onder hebt zitten?
Het is wat lastig inschatten hoe een lijkwaren reageert op verlagen en verlaging door belading.
Waarbij de massa in een estate vaak in de kofferbak achter de achterwielen beland, kan dat bij een lijkwagen tussen de voor en achterwielen opgeborgen worden.
Dat betekend dat dezelfde last dus ook door de voorophanging gedragen wordt.
Minder belastend voor de achteras, maar de vooras krijg het daarentegen iets zwaarder.
Met een langere wielbasis, vergroot je ook de kans dat je op hobbels en drempel met de bodem tussen de wielen de grond raakt.
Ik zou het eerst even zo laten, afbouwen en richting het einde eens kijken hoe het rijdt.
Precies wat Reinier zegt, de veren uitwisselen is niet het meeste werk. Zeker de achterkant niet.
Mijn eerste gedachte was; hij is langer, dus meer staal, en dus meer gewicht.
Maar de complete achterbank is natuurlijk niet meer nodig, evenals de achterdeuren.
De passagier in een lijkwagen heb ik ook nog nooit horen klagen over het gebrek aan geluiddemping etc...
Blijkbaar is het toegevoegde materiaal redelijk gelijk in gewicht aan het geschrapte materiaal.
Ik heb op mijn 940 estate (LPG) verzwaarde veren, en met vulblokken iets verhoogd (+-3cm) ivm de drempels.
Mijn 940 sedan (LPG) heeft standaard veren, met hulpveren.
Je hebt het over dubbele spiraal veren? Betekend dat, dat je er ook hulpveren onder hebt zitten?
Het is wat lastig inschatten hoe een lijkwaren reageert op verlagen en verlaging door belading.
Waarbij de massa in een estate vaak in de kofferbak achter de achterwielen beland, kan dat bij een lijkwagen tussen de voor en achterwielen opgeborgen worden.
Dat betekend dat dezelfde last dus ook door de voorophanging gedragen wordt.
Minder belastend voor de achteras, maar de vooras krijg het daarentegen iets zwaarder.
Met een langere wielbasis, vergroot je ook de kans dat je op hobbels en drempel met de bodem tussen de wielen de grond raakt.
Ik zou het eerst even zo laten, afbouwen en richting het einde eens kijken hoe het rijdt.
Precies wat Reinier zegt, de veren uitwisselen is niet het meeste werk. Zeker de achterkant niet.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Anno Huidekoper (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-04-2025 19:46 #1476812
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic Ervaring met HD veren Volvo 940
Dank voor reacties.
Inmiddels heb ik de afstand gemeten van wegdek tot onderkant spatboord. Bij mijn 940 station, die inmiddels te koop staat, meet ik rondom 64,5 cm. Deze is voorzien van nieuwe standaard veren en dempers.
Bij de lijkenversie meet ik 64,5 cm voor en 71,5 cm achter. Het wegdek, in tegenstelling tot vorige keer, is horizontaal.
Vervolgens heb ik de 940 Hearse met 72 kg aan tegels net achter de achteras en links van het midden geladen.
Voor weer 64,5 cm, achter 70 cm.
Kortom, nog een lange weg te gaan met deze achter veren om op 64,5 cm te komen.
Inmiddels heb ik de afstand gemeten van wegdek tot onderkant spatboord. Bij mijn 940 station, die inmiddels te koop staat, meet ik rondom 64,5 cm. Deze is voorzien van nieuwe standaard veren en dempers.
Bij de lijkenversie meet ik 64,5 cm voor en 71,5 cm achter. Het wegdek, in tegenstelling tot vorige keer, is horizontaal.
Vervolgens heb ik de 940 Hearse met 72 kg aan tegels net achter de achteras en links van het midden geladen.
Voor weer 64,5 cm, achter 70 cm.
Kortom, nog een lange weg te gaan met deze achter veren om op 64,5 cm te komen.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-04-2025 09:53 #1476870
door Reinier Verbeek
Moderators: Jerry Stam