toerental ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2023 18:34 #1111661
door V700 register
toerental ... is gemaakt door V700 register
Het is niet echt een probleem maar ik vraag me af of de auto "goed" loopt..Heb het idee van wel maarrr...laatst "sprong" de toerental meter wat op en neer. Leek mij te komen doordat ik anderhalve week niet had gereden.
Is dat erg? Het was in tegenstelling tot voorheen maar eenmalig, lijkt het...Ik heb op het forum al een item hierover gevonden maar na een cilinderkop revisie was dit, en vele andere ongemakken, verdwenen.
Ik dacht eraan langs te gaan bij ETS in nieuwendijk.
ook vraag ik me af of het klopt dat als ik op de snelweg het gas los laat ik het gevoel heb dat ik rem..oftewel ik voel best wat weerstand. of is dit normaal met een automaat?
Ik heb ook het idee dat de 940 iets minder zuinig rijd na die cilinderkop revisie.,moeilijk te meten door alle files waar ik in terecht kwam! maar zit toch wel onder mijn ( oude) gemiddelde de laatste tijd.
Het scheelt zo'n 50 km op de teller: bij 30 liter tanken reed ik meestal wel 300 km nu zit ik op 250 km als het lampje brand. ( met een marge van 15 km omdat ik niet altijd meteen tank )
wagen rijdt wel lekker hoor, toch wat minder dringende vragen!
Groet, Arthur
Is dat erg? Het was in tegenstelling tot voorheen maar eenmalig, lijkt het...Ik heb op het forum al een item hierover gevonden maar na een cilinderkop revisie was dit, en vele andere ongemakken, verdwenen.
Ik dacht eraan langs te gaan bij ETS in nieuwendijk.
ook vraag ik me af of het klopt dat als ik op de snelweg het gas los laat ik het gevoel heb dat ik rem..oftewel ik voel best wat weerstand. of is dit normaal met een automaat?
Ik heb ook het idee dat de 940 iets minder zuinig rijd na die cilinderkop revisie.,moeilijk te meten door alle files waar ik in terecht kwam! maar zit toch wel onder mijn ( oude) gemiddelde de laatste tijd.
Het scheelt zo'n 50 km op de teller: bij 30 liter tanken reed ik meestal wel 300 km nu zit ik op 250 km als het lampje brand. ( met een marge van 15 km omdat ik niet altijd meteen tank )
wagen rijdt wel lekker hoor, toch wat minder dringende vragen!
Groet, Arthur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 15:35 #1473078
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic stappenmotor
Kijk ook even naar de stappenmotor met de klep die het stationair toerental regelt. Die kan wat vuil zijn, hij moet bij het heen en weer draaien in je hand klikken. Daarvoor moet ie wel uit de auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 20:20 #1473082
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik en gebruik motorrem
Zelf rijd ik nu bijna een jaar op lpg (Prins VSI), verbruik ligt tussen (ruim) 1 op 8 (snelweg) en 1 op 6 (afgelopen weekend met volle paardentrailer). Heb ook een automaat, daarbij schommelt toerental ook weleens een beetje, b.v. bij een stijging over een langere afstand, of bij plotseling veel tegenwind, ook op de cruisecontrol. Maar als ik het gas loslaat, heb ik eerder het gevoel (zoals bij de Saab 96), dat de auto aan het "freewheelen" is, toerental zakt dan ook iets. Dat freewheelen doet zich het ergste voor rond een kilometer of 60, dan voelt het alsof er absoluut niet op de motor wordt afgeremd, moet dan zelf bij remmen om de snelheid eruit te halen,
Maar schakelt jouw automaat wel naar de overdrive, in instructie boekje staat aangegeven dat als je met automaat, van de motorrem gebruik wilt maken, bijvoorbeeld bij een afdaling, je deze (overdrive) moet uitschakelen dan wel in een lage versnelling gaan rijden.
Maar schakelt jouw automaat wel naar de overdrive, in instructie boekje staat aangegeven dat als je met automaat, van de motorrem gebruik wilt maken, bijvoorbeeld bij een afdaling, je deze (overdrive) moet uitschakelen dan wel in een lage versnelling gaan rijden.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 20:57 #1473085
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Frans
Hallo Arthur
Ga voor de zekerheid even langs bij ETS. Dan weet je na het bezoek bij Frans i.i.g. dat het niet aan je tellerunit ligt.
Remmen op de motor, bij een automaat? Volgens mij doen die dat alleen in de 1 en de 2.
groetjes
Mathy
Ga voor de zekerheid even langs bij ETS. Dan weet je na het bezoek bij Frans i.i.g. dat het niet aan je tellerunit ligt.
Remmen op de motor, bij een automaat? Volgens mij doen die dat alleen in de 1 en de 2.
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-06-2023 21:30 #1473087
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic automaat remt wel op de motor
Ook bij gas los, zelfs in de overdrive met de lock-up ingeschakeld. In ieder geval de AW-automaatbakken. Pas als je echt gaat uitrollen stopt ie daarmee en zakt het toerental naar stationair. Je kunt geforceerd remmen op de motor door 1 of 2 in te schakelen en dan remt ie nog harder op de motor dan handgeschakeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2023 11:46 #1473123
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ga langs Frans
inmiddels contact gehad. helaas kan ik niet langs omdat alleen in de ochtend kan worden afgesproken..
Gelukkig kan mijn dochter volgende week..Die wordt heel blij als ze in de Volvo rijdt!
Gelukkig kan mijn dochter volgende week..Die wordt heel blij als ze in de Volvo rijdt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2023 10:20 #1473129
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Springende toerenteller
Zolang als ik mij kan heugen, springt de naald van de toerenteller heel af en toe weleens 200 tpm naar beneden. Soms direct daarna weer terug in de juiste stand, maar soms blijft die ook langer wat te weinig toeren aangeven. Aan de motor is niets te merken, dus het zit echt alleen in de toerenteller zelf. Aangezien het signaal voor de teller direct van de bobine komt en aan de motorloop niets is te merken, maak ik mij verder geen zorgen. Als het je stoort, zou ik er wat aan laten doen, anders kun je je geld beter in je zak houden.
Misschien ten overvloede, een automaat heeft een vloeistofkoppeling. Dat is geen harde koppeling tussen motor en versnellingsbak, maar een "zachte": krachtoverbrenging door een oliestroom. Een beetje alsof een ventilator een windmolen laat draaien, maar dan met olie ipv lucht. Door stromingsverliezen zal de ventilator (motor) altijd iets sneller draaien dan de windmolen (automaat).
Vanaf een bepaalde snelheid (ik heb geen automaat, is dat iets van 90 km/u?) wordt de ventilator mechanisch met de windmolen verbonden (lockup) en draaien motor en automaat even snel. Zonder stromingsverliezen verbruik je minder brandstof.
Misschien ten overvloede, een automaat heeft een vloeistofkoppeling. Dat is geen harde koppeling tussen motor en versnellingsbak, maar een "zachte": krachtoverbrenging door een oliestroom. Een beetje alsof een ventilator een windmolen laat draaien, maar dan met olie ipv lucht. Door stromingsverliezen zal de ventilator (motor) altijd iets sneller draaien dan de windmolen (automaat).
Vanaf een bepaalde snelheid (ik heb geen automaat, is dat iets van 90 km/u?) wordt de ventilator mechanisch met de windmolen verbonden (lockup) en draaien motor en automaat even snel. Zonder stromingsverliezen verbruik je minder brandstof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2023 17:23 #1473151
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank voor de info
Ik heb alles gelezen en altijd weer interessant. ook bijzonder dat zoveel mensen de tijd nemen te reageren!
conclussie: ik kijk het nog even aan...
daarnaast denk ik dat ik ongemerkt veel in de stad en file heb gereden. De laatste "meting" kwam weer in de buurt van 1 op 10 ( op 15 km na )
conclussie: ik kijk het nog even aan...
daarnaast denk ik dat ik ongemerkt veel in de stad en file heb gereden. De laatste "meting" kwam weer in de buurt van 1 op 10 ( op 15 km na )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2023 23:03 #1473175
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben heel benieuwd...
,,, naar je bevindingen. Als je dochter er geweest is, vertel je dan even wat ze er van zeggen?
Groet,
Henk
940 2.3 polar Aut LPG 1994
Groet,
Henk
940 2.3 polar Aut LPG 1994
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 11:04 #1473186
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doe ik!
ik denk dat ze volgende week tijd heeft en laat weten hoe het ging
Moderators: Jerry Stam