Hier kun je een bericht plaatsen zonder te moeten registreren.
340 automaat
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-05-2013 18:33 #632686
door V300 register
340 automaat is gemaakt door V300 register
Samen met mijn zoon heb ik een Volvo 164 + een 240.
De 340 variomatic blijft mij echter aanspreken, ik heb dus zin er eentje aan te schaffen.
Sommigen raden mij die automaat af, het is echter deze die mij intereseert.
Waar moet je op letten bij aanschaf, welke modellen (jaartal) zijn de interessantste enz.
Jullie, 340 specialisten, moeten mij kunnen helpen.
Ik ben benieuwd.
Dank bij voorbaat,
Marc
De 340 variomatic blijft mij echter aanspreken, ik heb dus zin er eentje aan te schaffen.
Sommigen raden mij die automaat af, het is echter deze die mij intereseert.
Waar moet je op letten bij aanschaf, welke modellen (jaartal) zijn de interessantste enz.
Jullie, 340 specialisten, moeten mij kunnen helpen.
Ik ben benieuwd.
Dank bij voorbaat,
Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-05-2013 19:33 #931678
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 automaat
hallo, als het gaat om een auto voor 'erbij' waarbij het niet erg is dat deze van december tot februari niet gebruikt kan worden, is het aan te raden om er eentje te zoeken van 1987 of ouder.
wat betreft welke is interessant;
voor de meeste liefhebbers geldt hoe ouder hoe leuker
als je waarde hecht aan zaken zoals stoelverwarming, velours bekleding en elektrische ramen kun je beter kijken naar een GL special uit 1990 of 1991
wat betreft welke is interessant;
voor de meeste liefhebbers geldt hoe ouder hoe leuker
als je waarde hecht aan zaken zoals stoelverwarming, velours bekleding en elektrische ramen kun je beter kijken naar een GL special uit 1990 of 1991
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-05-2013 22:44 #931688
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 automaat
Leuk dat je een 340 aan wilt schaffen! Zo'n vario is in elk geval heel uniek in zijn soort.
Wat voor model je neemt is natuurlijk altijd smaakgebonden. Zelf zou ik kijken naar een GL of GL Special omdat die een stuk meer comfort hebben dan een DL of nog kariger. Ze zitten bijvoorbeeld beter door stevigere stoelen, het velours is mooier en minder gevoelig voor slijtage, ze hebben getinte ruiten wat de warmte buiten houdt, alles doet net wat volwassener en mooier aan.
Verder zou ik in elk geval voor een MkIII model gaan. Deze zitten naar mijn mening net wat beter in elkaar dan de vroege modellen, al heb ik met het MkII model weinig ervaring... Ook onderdelen zijn een stuk beter verkrijgbaar dan van de oudere modellen.
Wat voor model je neemt is natuurlijk altijd smaakgebonden. Zelf zou ik kijken naar een GL of GL Special omdat die een stuk meer comfort hebben dan een DL of nog kariger. Ze zitten bijvoorbeeld beter door stevigere stoelen, het velours is mooier en minder gevoelig voor slijtage, ze hebben getinte ruiten wat de warmte buiten houdt, alles doet net wat volwassener en mooier aan.
Verder zou ik in elk geval voor een MkIII model gaan. Deze zitten naar mijn mening net wat beter in elkaar dan de vroege modellen, al heb ik met het MkII model weinig ervaring... Ook onderdelen zijn een stuk beter verkrijgbaar dan van de oudere modellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-06-2013 21:34 #931737
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 automaat
Een variomatic is ook heel erg leuk om te leren kennen. Er kan heus wel het een en ander aan stuk, maar heel ingewikkeld is het niet. Goed werkend is het verrassend leuk en comfortabel om mee te rijden. Ik heb vooral aan een vakantie in de Alpen hele leuke ervaringen overgehouden. Dan voel je een vario pas echt optimaal werken. Bij een toename in het stijgingspercentage voel je de bak terugschakelen, terwijl de snelheid gelijk blijft.
Ik ben het niet met Bart eens dat een laat type (vanaf 1986) beter is. Elk type heeft zo z'n charmes. Persoonlijk vind ik een hele kale versie juist erg leuk. Bijvoorbeeld zonder de dikke stootstrips op de zijkant ziet er in mijn ogen iets beter uit.
Kortom: probeer eens iets uit. Misschien een keer met een clublid in de buurt meerijden.
Ik ben het niet met Bart eens dat een laat type (vanaf 1986) beter is. Elk type heeft zo z'n charmes. Persoonlijk vind ik een hele kale versie juist erg leuk. Bijvoorbeeld zonder de dikke stootstrips op de zijkant ziet er in mijn ogen iets beter uit.
Kortom: probeer eens iets uit. Misschien een keer met een clublid in de buurt meerijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
01-06-2013 21:50 #931739
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 automaat
het mooie is dat een variomatic zelden kapot gaat.
hij werkt grotendeels op vacuum dus vaak is daar wel wat mis mee (luchtlekkages zorgen voor hoge toerentallen en/of hoog verbruik) maar dat is dus vrijwel altijd simpel en goedkoop op te lossen. Echt cruciale, dure reparaties zijn er niet. Voor zover ik kan beoordelen zijn de riemen het duurste onderdeel (150 euro voor een setje?).
ik heb zelf geen variomatics gereden maar nu ik een aantal jaren actief bezig ben met de 300-serie kan ik aan dat eerste inmiddels vol overtuiging het woord 'helaas' aan toevoegen.
probeer er eens eentje uit, en dan inderdaad eentje waarvan je zeker weet dat het goed werkt.
dat het laatste type beter in elkaar zit geldt hooguit voor de aandrijflijn, en dan met name de motor. V.w.b. het interieur en bouwkwaliteit zit het, met uitzondering van de eerste drie bouwjaren, echt wel goed en is zeker niet te zeggen dat het latere beter is. Mijn 1981-er heeft meer geluidsisolatie dan een willekeurige '89-er, om het zo maar uit te drukken.
hij werkt grotendeels op vacuum dus vaak is daar wel wat mis mee (luchtlekkages zorgen voor hoge toerentallen en/of hoog verbruik) maar dat is dus vrijwel altijd simpel en goedkoop op te lossen. Echt cruciale, dure reparaties zijn er niet. Voor zover ik kan beoordelen zijn de riemen het duurste onderdeel (150 euro voor een setje?).
ik heb zelf geen variomatics gereden maar nu ik een aantal jaren actief bezig ben met de 300-serie kan ik aan dat eerste inmiddels vol overtuiging het woord 'helaas' aan toevoegen.
probeer er eens eentje uit, en dan inderdaad eentje waarvan je zeker weet dat het goed werkt.
dat het laatste type beter in elkaar zit geldt hooguit voor de aandrijflijn, en dan met name de motor. V.w.b. het interieur en bouwkwaliteit zit het, met uitzondering van de eerste drie bouwjaren, echt wel goed en is zeker niet te zeggen dat het latere beter is. Mijn 1981-er heeft meer geluidsisolatie dan een willekeurige '89-er, om het zo maar uit te drukken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets