Mogelijke risicogebieden methanol/ethanol in de 300-serie
- V300 register
- Verbannen
Wijzigingen t.o.v. normale 340/360:
-brandstoftank: normale 340 brandstoftank met speciale behandeling, normale 360 zadeltank met speciale behandeling (deze testauto's hadden beide tanks ''om toch een redelijke actieradius te hebben'')
-vulinrichting is aangepast
-carburateur gewijzigd, expliciet toegelicht zijn de regelnaalden, sproeiers, en het acceleratiemechanisme.
-complete retourleiding brandstof (dus niet enkel het rubber)
-complete toevoerleidingen brandstof (dus niet enkel het rubber)
-brandstofafsluiters gemonteerd in toevoerleidingen.
Extra onderhoud: elke 2500km werd de olie gecontroleerd en indien nodig vervangen.
Afwijkende specificaties:
-hoofdsproeier: 100% benzine 125,5 -103,5mm; 100% alcohol: 210mm
-stationairsproeier 55mm (beide brandstoffen)
-stationair toerental: 100% benzine 900r/min; 100% alcohol 1150r/min
-CO-percentage 2.0%
Helaas geen testrapporten er bij, enkel de instructies. Doe er je voordeel mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Los daarvan, onderandere vanwege deze folder ben ik zelf huiverig voor ethanol. Sowieso zorgt die 10% al voor een hoger brandstofverbruik, maar ik vrees ook dat er onderdelen in de auto zitten die er op de lange termijn misschien toch niet zo goed tegen kunnen. Onderdelen die voor deze test zijn aangepast.
Aan de andere kant denk ik ook dat dit mogelijkheden schept. Wanneer normale benzine lastiger wordt of verdwijnt beschrijft dit document wat je kunt aanpassen om op (bijna) puur biologische brandstof te kunnen rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Haha, netjes:w00t:Wouter76;252732 schreef : Niks aan de hand jongens, ik heb een apart tankje met pure methanol voor de altijd met verbaasde blikken iedereen achterlatende stoplicht sprintjes, alleen het rubber van de CVT riempjes vindt het net wat minder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
hwe1993;252782 schreef : Ik heb een tijdje op E15 gereden. Tot problemen heeft het niet geleid, ook geen tekenen van problemen in de carburateur, brandstofpomp of de leidingen onder de auto. Toch ben ik op 98 overgestapt (ik tank altijd in België), netto is het goedkoper door het veel hogere verbruik op 95 E15.
Dat is wel interessant. Heb je toevallig de carburateur destijds ook ooit open gehad? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.
Het gevaar zit er in dat er intern dingen worden aangetast. Als dat bijvoorbeeld de vlotter, het scharnierpunt daarvan of de vlotternaald betreft kan dit vast gaan zitten waardoor de carburateur (vaak ineens onder het rijden) overloopt, wat ongeveer een garantie is op een felle uitslaande brand.
Om die rede zou ik met klem adviseren, als je dat spul tankt, regelmatig het vlotterdeksel eens open te schroeven en te controleren of er geen sporen van oxidatie of aantasting van bewegende onderdelen te zien zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;252783 schreef : Dat is wel interessant. Heb je toevallig de carburateur destijds ook ooit open gehad? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.
Het gevaar zit er in dat er intern dingen worden aangetast. Als dat bijvoorbeeld de vlotter, het scharnierpunt daarvan of de vlotternaald betreft kan dit vast gaan zitten waardoor de carburateur (vaak ineens onder het rijden) overloopt, wat ongeveer een garantie is op een felle uitslaande brand.
Om die rede zou ik met klem adviseren, als je dat spul tankt, regelmatig het vlotterdeksel eens open te schroeven en te controleren of er geen sporen van oxidatie of aantasting van bewegende onderdelen te zien zijn.
Yes, die heb ik een aantal keer open gehad. Geen enkel teken van oxidatie of aantasting. In tegendeel, er zat wat oxidatie aan de binnenkant van de vlotterkamer toen ik de auto net kocht en het werd alleen maar minder na verloop van tijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
hwe1993;252786 schreef : Yes, die heb ik een aantal keer open gehad. Geen enkel teken van oxidatie of aantasting. In tegendeel, er zat wat oxidatie aan de binnenkant van de vlotterkamer toen ik de auto net kocht en het werd alleen maar minder na verloop van tijd.
hwe1993;252787 schreef : De kanttekening is wel: ik maakte toen heel veel kilometers, dus ik tankte zo'n 2x per week. Dan werken de additieven die het brandstofsysteem moeten beschermen nog prima. Ik betwijfel of dat ook nog zo goed gaat als het spul een aantal weken in de tank zit.
Dat is geruststellende gedachte. Ik vermoed dat de vermindering van oxidatie inderdaad ook door de vele kilometers komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.