Te warm?
- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt overigens makkelijk aan de binnenkant van de normale grill een afdekplaat maken, in het verleden wel eens simpelweg gedaan met karton.
Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
leonsteyns;247870 schreef : Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:
............maar als de lamellen in dichte toestand defect raken en je moet
daarna met volle belading en caravan de Brennerpas over, dan krijgt het
koelsysteem het toch wel zwaar (ijlere lucht, lage snelheid en maximaal
motorvermogen). Je kunt met een elektronisch geregelde waterpomp de
volumestroom van het koelwater dan wel onafhankelijk van het
motortoerental instellen als functie van meerdere parameters, maar als
de ventilator niet genoeg "koele" lucht door de radiateur kan trekken,
krijg je waarschijnlijk niet de juiste motortemperatuur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Is er bij de katterug Volvo's niet zoiets dat vanaf het dashboard met de hand kan worden bedient?leonsteyns;247870 schreef : .
Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
François;247871 schreef : ............maar als de lamellen in dichte toestand defect raken <knip>
Daarvoor heb je het "fail-safe" ontwerpprincipe: als het component het niet meer doet, mag de rest van het systeem er geen gevaar of last van hebben.
Bij een defect staan ze dan open...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Spurt;247872 schreef : Is er bij de katterug Volvo's niet zoiets dat vanaf het dashboard met de hand kan worden bedient?
Ik heb er (nog) niets van kunnen vinden... Maar het zou me niets verbazen.

Als je er wat meer info over weet, houd ik me aanbevolen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Standaard gesloten; totdat aan één van de voorwaarden voldaan wordt.
Bestuurder heeft geen invloed op het systeem. Wordt door de boordcomputer geregeld.
Vraag me dan af hoe men zeker gesteld heeft dat het systeem bij een defect toch nog
open kan. Hangmatig misschien, na een waarschuwing op het dashboard?
Net zoals je de tankdop altijd nog handmatig kunt openen als het elektrisch systeem
uitvalt? Ben bang dat menig bestuurder naar de garage moet in geval van storingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij hebben de meeste auto's meerdere luchtstromen door de radiator dan enkel via de grille, dus zo'n groot issue zal het niet zijn.
Een draaiknop om ze te openen of sluiten lijkt me het beste, zoals je bij een 2CV de koplampen in hoogte kunt verstellen (standaard, zelfs op de kale Club modellen!) yeehaa!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Net zoals je de tankdop altijd nog handmatig kunt openen als het elektrisch systeem
uitvalt? Ben bang dat menig bestuurder naar de garage moet in geval van storingen.
Dat is helaas wel vaak het geval...
Dat zie je ook vaak bij auto's met elektrische ontgrendeling van de kofferbak. Een spoel die de ontgrendeling open trekt, in ruststand is hij gesloten. Logisch want anders zou bij een defect onderweg de kofferbak open vliegen en in het geval van een Volvo je nieuwe inboedel die je net bij Ikea hebt gekocht de straat over vliegen. Geen punt, want gelukkig heb je nog een sleutelslot, om het zaakje failsafe te maken. Intussen... is dat slot 15 jaar niet gebruikt omdat de kofferbak zo handig open ging met een knopje! Toch een beetje lullige antireclame als je dan met je Caprice Classic bij het crematorium staat en je moet de overledene door het raam naar buiten wringen.
Geen enkel systeem is feilloos. Was dat wel het geval dan zouden er niet zoveel vliegtuigen uit de lucht vallen. Zie bijv. programma's op t.v. van Air Crash Investigation
Nou, volgens mij is een vliegtuig juist het meest failsafe apparaat wat er is. Echt interessant en bewonderingswaardig hoe alles dubbel is uitgevoerd, en het uitvallen van systemen kan worden opgevangen door andere systemen. Als je programma's als Air Crash Investigation kijkt (ik kijk het ook graag), zie je bij de modernere crashes eigenlijk altijd dat de oorzaak te vinden is in een vorm van menselijk falen. Nauwelijks tot nooit bij een ontwerpfout. Iemand heeft iets met het vliegtuig gedaan anders dan door de fabrikant voorgeschreven. Soms verkeerd onderhoud, soms verkeerd gebruik, soms te gehaast checklists doorgenomen en dingen vergeten, soms slechte of verkeerde info vanuit de verkeersleiding, en soms opzettelijk laten neerstorten (terrorisme). Vliegtuigen vallen niet zomaar uit de lucht, zeker niet door een defect of ontwerpfout. Als een vliegtuig wel door een defect verongelukt is het vrijwel altijd omdat de bemanning te gestresst is om het op dat moment op te lossen, niet omdat het defect onoplosbaar is.
Leuk trouwens dat er nog iemand is die ook graag Air Crash Investigation kijkt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
-voldoende koelwater in het systeem?
-dop expansievat werkend en van het juiste type?
-V-snaar van de waterpomp strak genoeg gespannen?
-minimale lekkage op niet goed zichtbare plaats, wat tot drukverlies leidt?
-overgangsweerstand in connector op temperatuursensor?
-hoe ziet de olievuldop eruit aan de onderkant?
-zelfde positie van de naald met andere sensor gemonteerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.