Discussie over wasted spark ontstekingssystemen
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ginkelvanmichiel;221498 schreef : toch wel, een 2cv heeft wasted spark, en klassieke bobine. Echter met twee uitgangen en meteen dus de verdeelkap. Ongeacht de arbeidsslag worden beide cylinders voorzien van een vonk
Dat is dus geen klassieke bobine! De 2 bougie aansluitingen zitten ieder aan een uiteinde van de hoogspanningswikkeling, niet samen op 1 kant, met de andere kant aan massa.
Het idee dat beide cilinders tegelijk van een vonk voorzien worden waren we het 10 berichten geleden al over eens; de manier waarop dat gebeurt is wel interessant. Zie het laatste plaatje van powerflux, je ziet duidelijk dat de stroom eerst door de ene bougie gaat, via het blok, en dan door de andere bougie. Ze staan dus in serie
- V300 register
- Verbannen
-

Klassiek wel, stamt al uit 1948 (maar nu zit ik te stangen - en het is een beetje topicvervuiling)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
meer informatie in een notendop: www.marcovw.nl/Motor/Bobine/bobine.htm
de rest van de discussie is onderhand een tomato tomahto verhaal aan het worden naar mijn idee:)
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Mijn opmerking dat je met een normale bobine een zwevend blok nodig hebt om in serie te kunnen onsteken, is namelijk absoluut correct.
Daarbij, vanaf het moment dat jij opmerkte dat bij wasted spark een bobine met een zwevende secundaire hebt, ben ik het daar ook helemaal mee eens geweest.
In bericht #6 van dit topic doe ik mijn best om na jouw uitleg in #5 dit onderscheid nog eens duidelijk te maken. Lees maar na.
- V300 register
- Verbannen
-
Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Wouter;221615 schreef : ja, gelukkig maken we allemaal wel eens foutjes. mezelf inbegrepen hoor!
Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?
Zeker en ik moet ook toegeven dat ik een ander gedachte had en dus ook fout zat.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
zo, en nu stoppen met denken eehhh ik bedoel bedoelen (denk ik)