Oliedruppels na verversing
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben al even aan het rondzoeken maar kan geen sluitend antwoord vinden om het volgende probleem....
Na de eerste 400 km met mijn 340 heb ik de olie vervangen. Er hing al een dunne oliefilm aan de onderkant van de motor, niets noemswaardig lijkt me zo.
De motor draaide reeds van xx/10/2010 op 10W40, zo'n 9500 km. Dus maar even rondgekeken en er zelf een andere oliefilter op gedraaid en het blokje proper gevuld met 15W40 minerale olie (3.4 liter).
Nu het volgende: Na een ritje (vanaf 40-50 km) lijkt er steeds een druppel olie te hangen onderaan. Na de verversing zo'n 100 km gereden. Diezelfde nacht zijn er 3 druppels naar beneden gekomen. Dan maar proper afgeveegd om te zien waar we staan. 3 dagen later, stilstaand, geen olie naar beneden gekomen. Na een 15 min rijden, hangt er weer een druppel...
In de gereden kilometer v??r de olie verversing heb ik daar niks aan opgemerkt. Zou er een verband kunnen zijn? verschil met 10W40 en 15W40? Of iets anders.
De olieaflaatbout is stevig bevestigd, zit het standaard koperen ringetje tussen. De oliefilter na het rijden nogmaals gecontroleerd of die stevig aangedraaid was. Dus ik weet er nu even geen raad mee.
Waar lekken die B14 blokjes het meest en het snelst?
Alvast bedankt!
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
via je profiel heb ik gezien dat het om een '86er gaat en dat is het nieuwere type met een vaste moer voor de carterplug.
heb je de flens waar de koper ring op rust eerst schoongemaakt en een nieuwe koperen ring gebruikt?
ik zou beginnen met de carterpan helemaal schoonvegen en dan opnieuw kijken waar het evt vandaan kan komen, achterste en voorste krukaskeerring kunnen olie lekken, bij het oliefilter, distributiedeksel, brandstofpomp, kleppendeksel, olievuldop, carterontluchting en dan heb je het eigenlijk al gehad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;215232 schreef : altijd handig om het bouwjaar van je auto te vermelden, er zijn namelijk verschillende carterpannen voor de 1400's:)
via je profiel heb ik gezien dat het om een '86er gaat en dat is het nieuwere type met een vaste moer voor de carterplug.
heb je de flens waar de koper ring op rust eerst schoongemaakt en een nieuwe koperen ring gebruikt?
ik zou beginnen met de carterpan helemaal schoonvegen en dan opnieuw kijken waar het evt vandaan kan komen, achterste en voorste krukaskeerring kunnen olie lekken, bij het oliefilter, distributiedeksel, brandstofpomp, kleppendeksel, olievuldop, carterontluchting en dan heb je het eigenlijk al gehad
Idd uit '86. de koperen ring werd niet vervangen. Enfin, ik dacht dat die koper wel langer ging meegaan dan een rubberen. Maar het ziet er naar uit dat de olie niet van daar komt. Lijkt met de er een beetje olie hangt rond de gehele verbinding vd carter met de cilinders. Ik ga eens alles wat properder maken en zien of er weer een nieuwe film olie bij komt.
Ook vooraan de motor, het stuk dat de distributieriem aandrijft, daar onder valt ook wat olie te vinden. Allemaal oude olie, wss door de jaren heen heel lichtjes beginnen lekken. Ik veronderstel dat daar de voorste keerring de boosdoener zal zijn?
Nu vond ik zonet in de doe-het-zelf zaak zo'n busje met additieven tegen olie lekkages. Op het busje stond dat ze oude keerringen weer soepel maakt, en nieuwe soepel houdt. Heeft iemand ervaring met dergelijke productjes? Het is allemaal niet zo heel veel... Maar iedere druppel olie buiten het blok blijft natuurlijk een druppel die er niet hoort :hmmz:
Ik zou wel eens durven zo'n productje proberen. Als die werkelijk de keerringen weer soepel maakt zou dat toch al toekomstige slijtage ook uitstellen toch (?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
meestal is het rubber al vergaan als ze beginnen te lekken en dan helpt zo'n additief evenwel niet meer.
carterpan-pakking zelf kan inderdaad ook lekken, je kunt proberen de boutjes iets vaster te zetten (niet t? vast, het is een kurken pakking langs de zijkant)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
ding kost geloof ik 10 cent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;215237 schreef : ring van de carterplug moet bij verversing altijd vervangen worden (is ook een speciale ring, een soort borgring die ervoor zorgt dat de carterplug goed afsluit)
ding kost geloof ik 10 cent
De druppels vallen van een iets hoger gelegen plaats op de carterpan. Het is uit te sluiten dat de carterplug lekt.
De carterpakking is die eenvoudig te vervangen? Ik zal eens zien om die scroeven wat aan te spannen. Maar als die pakking al gaar is vrees ik het probleem enkel de verergeren in dat geval. Ik kijk ook even voor de voorste keering.
Hij druppelt tijdens en na het rijden enkel. Lijkt me dat hij niet 'zomaar wat aan het zweten is'.
kan dit eigenlijk kwaad? Ik zou er anders bij de volgende verversing voor kijken (zit namelijk net nieuwe olie in). Dus pas over een tijdje. Wat me het meest stoort is dat ik de wagen niet vrij kan parkeren op mensen hun oprit, gezien de olie die er van komt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
je instelling is in ieder geval prima, ook een oude auto hoort niet te lekken:) mocht het toch niet afdoende zijn en je de pakking(en) wilt vervangen dan kan dat met de motor ingebouwd, je moet dan wel het stuurhuis loskoppelen van de stuurstang en de 4 bevestigingsbouten verwijderen (kogels laten zitten) en dan komt hij al genoeg omlaag en uit de weg te hangen.
dan olie aftappen, alle boutjes los en je pakt de carterpan er zo onderuit.
vervolgens eerst alle oude pakkingresten wegsteken met een pakkingschraper en de rubberen pakkingen bij de krukaslagertappen verwijderen, daarna alle pakkingvlakken ontvetten.. de nieuwe rubberen pakkingen breng je met een flinterdun laagje vloeibare pakking direct weer aan, idem voor de kurken pakkingen; het moet net genoeg zijn om de pakkingen aan de motor te laten plakken zodat je de carterpan weer kan monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb na visuele controle de volgende dingen kunnen vaststellen! :
- Lek kleppendeksel ad kant van de carbs
- Druppelt onregelmatig ad kant van de koelvloeistofpomp... Ik weet niet zeker of het olie is... loopt daar olie langs?
- Er komt nu en dan een vleugje rook van onder de luchtfilter ergens, ik kan niet zien waar, maar soms komt daar rook vandaag. Geen dikke rook, een lichte grijze rook. Ik heb overigs al een rare geur vastgesteld na een tijdje rijden onder de motorkap. Nu is da vraag natuurlijk wat dat mogelijks is.
Voor de rest draait de motor lekker mooi lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt dit eens checken door iemand in de auto gas te laten geven, en zelf een kartonnetje onder de brandstofpomp tegen de kop te houden. Als hier olie op komt weet je dat je een nieuwe brandstofpomp nodig hebt (welke rond de ?35 kost)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
wat betreft de olielekkage, helemaal eens met Anjo;
- de kans is heel groot dat de boutjes van de carterpan iets vaster gedraaid kunnen worden.
- olie additieven tegen lekkage zijn weggegooid geld en contra productief (ze zorgen voor ernstige verontreiniging in de oliekanalen van de motor); niet doen dus
- oliekeerring voorzijde is goedkoop en eenvoudig te vervangen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.