alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Langdurige stilstand

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 16:49 #630777 door V300 register
Langdurige stilstand is gemaakt door V300 register
Na 2 jaar geen 300 te hebben gehad, ga ik weer op zoek en het liefst een met 2L-blok. Voorkeur is een 4- of 5-deurs.
Nu ben ik al een tijdje aan het rondsurfen op internet. Daar zag ik een 360 op staan die langdurig stil staat. Nu heb ik al enkele topic's (zie links) doorgelezen, maar is mij nog een beetje onduidelijk of deze ook voor deze auto kan toepassen.
"2 jaar stilgestaan"
"volvo 340 wakker maken"
Ik zoek eigenlijk argumenten die bij een stilstand die precies tussen deze 2 genoemde topic's in zit, namelijk 6 jaar. Als ik het zo even kan opsommen, moeten dus de remmen, accu en rubbers het ontgelden. Nog andere idee?n voor 6 jaar stilstand?
Hoor het graag van jullie...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 16:54 #854059 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Langdurige stilstand
:wtf2: Gewoon alles vervangen, ook de vloeistoffen en oli?n, dan weet je zeker dat alles goed is. :y:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 19:02 #854062 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Langdurige stilstand
Ja, 6 of tien jaar, maakt niet veel uit. Maak je maar klaar voor wat flinke uitgaven de komende jaren...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 19:36 #854066 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Langdurige stilstand
Robin, mijn 345 2L heeft ook jaren stilgestaan in een schuur.

Wat 100% het beste is weet ik niet, maar dit heb ik gedaan:

- Auto gewoon gestart, op oude benzine en met de motorolie die erin zat.
- Blikje Wynn's Oil System Cleaner gekocht, erin gegooid en olie + filter ververst c.q. vervangen
- Ontsteking vervangen
- Remmen gangbaar gemaakt/vervangen wat nodig was
- Distributieriem + spanrol vervangen (belangrijk!)
- Thermostaat vervangen + de koelvloeistof ververst
- Carburateur onder handen genomen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk type 360 je op het oog hebt (ik vermoed een grijze sedan uit 1986?)
- Nieuwe banden gemonteerd
- Klepspeling checken + indien nodig afstellen
- Uitlaat vervangen

Verder heb ik geluk gehad met de inwendige staat van de motor; ik heb het koelsysteem nooit doorgespoeld of afgeperst o.i.d. en na anderhalf jaar en 13.000 km heb ik nog geen spoortje lekkage of waterverbruik (echt helemaal niets).
Daarnaast bleek tijdens het stellen van de kleppen dat er geen sludge of "koek" of andere rommel in het blok zit; gewoon netjes schoon.

Succes.

Edit: ohja, nog een handige tip: ga zeker niet op topsnelheid rijden om het blok wakker te schudden! Ik heb zelfs de eerste duizend km de auto niet boven de 3000 tpm laten lopen. Doe eens een nachtje ATF-olie op de zuigers en ga dan een flink stuk rijden. Rookt als een gek, maar het is een goede aanpak voor vastzittende zuigerringen (was bij mij niet het geval, maar toch).
Ga hem weer rustig inrijden, alsof het een nieuwe is. Ga niet jagen. Heb geduld; ik begin ook steeds meer te merken dat mijn 2L steeds beter loopt zonder dat we ooit harder dan 140/150 hebben gereden (en dat was nog bergaf ook) of boven de 4000 tpm zijn geweest.

Edit 2: Jeroen heeft gelijk, reken op aardig wat uitgaven en klusjes!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 19:51 #854068 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Langdurige stilstand
Remvloeistof op zuigers door bougies er uit te halen. Motor zonder starten, dus handmatig, rustig ronddraaien. Niks forceren. Ik gooi nog meestal olie bovenop de kop (kleppendeksel daarvoor loshalen kan voor gelijkmatige verdeling zorgen. Dan uurtje laten staan en dan rustig met de startmotor starten. Gaat dit goed dan met vonk starten en rustig laten lopen. Rustig rondrijden is goed. In ieder geval niet veel toeren gebruiken. Als de motor warm is de oude olie er uit laten lopen en vervangen. Check ook je remvloeistof en remcylinders. Vervangen van de vloeistof is de beste optie.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 20:13 #854069 door 16673-dummy
Die remolie is vooral bedoeld om koolaanslag te verwijderen, de ATF-olie is bedoeld om vastzittende zuigerringen weer los te maken. Het is echt zaak dat je daarom die olie eventjes de tijd geeft om in te trekken en m.i. is een uur daarvoor echt te weinig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 21:14 #854074 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Langdurige stilstand
Ik heb de auto alleen nog maar op het net gezien, maar ik ben behoorlijk gelimiteerd in uitgave en mogelijkheid tot klussen de komende tijd. Bovendien zal 't voor mij een daily-driver moeten worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 21:18 #854075 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Langdurige stilstand
Ik heb de auto alleen nog maar op het net gezien, maar ik ben behoorlijk gelimiteerd in uitgave en mogelijkheid tot klussen de komende tijd. Bovendien zal 't voor mij een daily-driver moeten worden.

volvofiel;161720 schreef : - Carburateur onder handen genomen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk type 360 je op het oog hebt (ik vermoed een grijze sedan uit 1986?)

'84 B19E :yesyes:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 21:27 #854077 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Langdurige stilstand
Dan zou ik zeker geen auto kopen die lang stil gestaan heeft. Dan ben je beter af met een wat betere auto.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 21:32 #854078 door 16673-dummy

menneke76;161729 schreef : Ik heb de auto alleen nog maar op het net gezien, maar ik ben behoorlijk gelimiteerd in uitgave en mogelijkheid tot klussen de komende tijd. Bovendien zal 't voor mij een daily-driver moeten worden.

'84 B19E :yesyes:

Riskant... wordt dan wel echt een gok.

Ik ga niet zeggen wat je wel of niet moet doen, maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn 345 als dagelijkse auto had moeten gebruiken toen ik 'm net had.
Al zou het kunnen schelen dat je een injectie op het oog hebt.... maar dat kan ook juist in je nadeel werken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC