Langdurige stilstand
- V300 register
- Verbannen
Nu ben ik al een tijdje aan het rondsurfen op internet. Daar zag ik een 360 op staan die langdurig stil staat. Nu heb ik al enkele topic's (zie links) doorgelezen, maar is mij nog een beetje onduidelijk of deze ook voor deze auto kan toepassen.
"2 jaar stilgestaan"
"volvo 340 wakker maken"
Ik zoek eigenlijk argumenten die bij een stilstand die precies tussen deze 2 genoemde topic's in zit, namelijk 6 jaar. Als ik het zo even kan opsommen, moeten dus de remmen, accu en rubbers het ontgelden. Nog andere idee?n voor 6 jaar stilstand?
Hoor het graag van jullie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Wat 100% het beste is weet ik niet, maar dit heb ik gedaan:
- Auto gewoon gestart, op oude benzine en met de motorolie die erin zat.
- Blikje Wynn's Oil System Cleaner gekocht, erin gegooid en olie + filter ververst c.q. vervangen
- Ontsteking vervangen
- Remmen gangbaar gemaakt/vervangen wat nodig was
- Distributieriem + spanrol vervangen (belangrijk!)
- Thermostaat vervangen + de koelvloeistof ververst
- Carburateur onder handen genomen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk type 360 je op het oog hebt (ik vermoed een grijze sedan uit 1986?)
- Nieuwe banden gemonteerd
- Klepspeling checken + indien nodig afstellen
- Uitlaat vervangen
Verder heb ik geluk gehad met de inwendige staat van de motor; ik heb het koelsysteem nooit doorgespoeld of afgeperst o.i.d. en na anderhalf jaar en 13.000 km heb ik nog geen spoortje lekkage of waterverbruik (echt helemaal niets).
Daarnaast bleek tijdens het stellen van de kleppen dat er geen sludge of "koek" of andere rommel in het blok zit; gewoon netjes schoon.
Succes.
Edit: ohja, nog een handige tip: ga zeker niet op topsnelheid rijden om het blok wakker te schudden! Ik heb zelfs de eerste duizend km de auto niet boven de 3000 tpm laten lopen. Doe eens een nachtje ATF-olie op de zuigers en ga dan een flink stuk rijden. Rookt als een gek, maar het is een goede aanpak voor vastzittende zuigerringen (was bij mij niet het geval, maar toch).
Ga hem weer rustig inrijden, alsof het een nieuwe is. Ga niet jagen. Heb geduld; ik begin ook steeds meer te merken dat mijn 2L steeds beter loopt zonder dat we ooit harder dan 140/150 hebben gereden (en dat was nog bergaf ook) of boven de 4000 tpm zijn geweest.
Edit 2: Jeroen heeft gelijk, reken op aardig wat uitgaven en klusjes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
'84 B19E :yesyes:volvofiel;161720 schreef : - Carburateur onder handen genomen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk type 360 je op het oog hebt (ik vermoed een grijze sedan uit 1986?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
menneke76;161729 schreef : Ik heb de auto alleen nog maar op het net gezien, maar ik ben behoorlijk gelimiteerd in uitgave en mogelijkheid tot klussen de komende tijd. Bovendien zal 't voor mij een daily-driver moeten worden.
'84 B19E :yesyes:
Riskant... wordt dan wel echt een gok.
Ik ga niet zeggen wat je wel of niet moet doen, maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn 345 als dagelijkse auto had moeten gebruiken toen ik 'm net had.
Al zou het kunnen schelen dat je een injectie op het oog hebt.... maar dat kan ook juist in je nadeel werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.