alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Stuurslot komt slecht los
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-09-2010 22:05 #630523
door V300 register
Stuurslot komt slecht los is gemaakt door V300 register
Vandaag wou ik met de 340 sedan even rijden en ook gelijk aftanken. Dus ik start de auto, rij achteruit van de oprit af, en kom er tot m'n schrik achter dat het stuur niet wil draaien! Ik ben maar gelijk gestopt :+
Ik heb daarna geprobeerd om aan het stuur en tegelijkertijd aan de contactsleutel te draaien in de hoop dat het stuurslot los zou komen, maar het duurde een minuut of 2 voordat ie eindelijk loskwam... Niet echt een gewenste situatie, omdat ik dus kon starten en rijden terwijl het stuurslot erop stond... Is het dan ook niet mogelijk dat ie in ??n keer op het stuurslot springt als ik rij? :snif: Daar zou ik namelijk niet blij van worden...
Ik heb daarna geprobeerd om aan het stuur en tegelijkertijd aan de contactsleutel te draaien in de hoop dat het stuurslot los zou komen, maar het duurde een minuut of 2 voordat ie eindelijk loskwam... Niet echt een gewenste situatie, omdat ik dus kon starten en rijden terwijl het stuurslot erop stond... Is het dan ook niet mogelijk dat ie in ??n keer op het stuurslot springt als ik rij? :snif: Daar zou ik namelijk niet blij van worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-09-2010 22:13 #844971
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Stuurslot komt slecht los
je moet ook geen universele sleutel gebruiken, maar de orginele.....
De sleutel hoort te voorkomen dat ie op slot schiet. Misschien helpt spray of olie?
De sleutel hoort te voorkomen dat ie op slot schiet. Misschien helpt spray of olie?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-09-2010 10:18 #844992
door V300 register
Nee, ik heb die auto eerlijk gekocht :+ Maar waar moet je die olie dan in spuiten? Ik heb eerder eens gelezen dat je niet zomaar olie in je contactslot moet gooien...
Beantwoord door V300 register in topic Stuurslot komt slecht los
Erik;154805 schreef : je moet ook geen universele sleutel gebruiken, maar de orginele.....
Nee, ik heb die auto eerlijk gekocht :+ Maar waar moet je die olie dan in spuiten? Ik heb eerder eens gelezen dat je niet zomaar olie in je contactslot moet gooien...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-09-2010 17:43 #845040
door V300 register
Ik heb er een soort vet in gedaan, want mijn slot was eerst heel erg stroef! Het is vet dat speciaal ontwikkeld is voor in de voedselindustrie, ziet er een beetje uit als siliconespray, maar het is wel degelijk vet!
Sindsdien echt nooit meer problemen gehad eigenlijk! Zou er zeker geen WD40 in gaan doen, dat is idd niet zo goed denk ik!
Sindsdien echt nooit meer problemen gehad eigenlijk! Zou er zeker geen WD40 in gaan doen, dat is idd niet zo goed denk ik!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-09-2010 20:29 #845056
door V300 register
Dit behoort nooit te kunnen Harry, is inderdaad zeer onveilig want ik durf niet te garanderen dat ie er met deze symptomen onder het rijden ook niet op zou kunnen schieten. Advies is dus; eerst repareren, en tot die tijd niet meer mee rijden!
Het stuurslot wordt 'ontkoppeld' bij het eerste omdraaien van de sleutel, en blijft dan ontkoppeld totdat de sleutel helemaal uit het slot getrokken wordt. Dus vanaf rijstand moet je normaal gesproken veilig het slot op de nulstand kunnen zetten, zonder dat direct het stuur blokkeert.
Dus als het slot niet ontkoppelt als je de sleutel het eerste stukje verdraait, moet er iets mis zijn met de verbinding tussen slotcilinder en stuurslot.
(en nee, dat heeft dus niets met de sleutel te maken....)
Wat ik zelf wel eens merk is dat ik het stuur een stukje moet verdraaien om het slot te ontspannen, omdat je anders de sleutel niet omgedraaid krijgt. Misschien heeft een vorige eigenaar dit niet doorgehad, en de sleutel met bruut geweld doorgedraaid. Dan is het mechaniek waarschijnlijk gewoon kapot...
Het stuurslot wordt 'ontkoppeld' bij het eerste omdraaien van de sleutel, en blijft dan ontkoppeld totdat de sleutel helemaal uit het slot getrokken wordt. Dus vanaf rijstand moet je normaal gesproken veilig het slot op de nulstand kunnen zetten, zonder dat direct het stuur blokkeert.
Dus als het slot niet ontkoppelt als je de sleutel het eerste stukje verdraait, moet er iets mis zijn met de verbinding tussen slotcilinder en stuurslot.
(en nee, dat heeft dus niets met de sleutel te maken....)
Wat ik zelf wel eens merk is dat ik het stuur een stukje moet verdraaien om het slot te ontspannen, omdat je anders de sleutel niet omgedraaid krijgt. Misschien heeft een vorige eigenaar dit niet doorgehad, en de sleutel met bruut geweld doorgedraaid. Dan is het mechaniek waarschijnlijk gewoon kapot...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-09-2010 21:11 #845375
door V300 register
Kan ik dat stuurslot op een of andere manier permanent onklaar maken? Niemand wil toch mijn baksteen hebben :+
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-09-2010 00:03 #845393
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Stuurslot komt slecht los
Ik zou het geheel demonteren en mij er zeker van vergewissen dat hij goed gaat functioneren, danwel in onklare toestand geen onverwachte uitspattingen kan doen.
Moderators: Mark Smeets