alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Koplampwissers
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-11-2010 22:32 #853928
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
zover mij bekend is het 2e pompje alleen bedoeld voor de achterruitenwis/was installatie.
de koplamp wis/was wordt gewoon met een t-stukje afgetakt van de voorruit sproeier, en ook elektrisch aangesloten op de sproeistand
de koplamp wis/was wordt gewoon met een t-stukje afgetakt van de voorruit sproeier, en ook elektrisch aangesloten op de sproeistand
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-12-2010 11:19 #854308
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
Bij mijn DL Special zitten er twee pompjes, ??n voor de voorruit, en ??n voor de koplampen. Heb overigens het stekkertje voor de koplampsproeierpomp losgehaald, zo vies worden de koplampen meestal niet, en het kost een hoop ruitensproeiervloeistof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2010 00:18 #857901
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Koplampwissers
Je koplampen worden volgens mij net zo vies als je voorruit hoor, misschien nog wel viezer... :crazy2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-08-2011 15:48 #883459
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Met mijn koplampwissers is iets vreemds aan de hand. Net heb ik er eentje (van de twee) aangesloten, maar iets zit niet helemaal goed :wtf2:
In de motorruimte van de auto liggen de contrastekkers al klaar; vier pinnen, waarvan eentje leeg, eentje met twee draden (beige/bruin, ooit bruin geweest), eentje met ??n draad (rood/roze, ooit rood geweest) en de vierde heeft ook ??n draad (weer iets bruinachtigs).
De motor van de wisser heeft drie draden; rood, zwart en bruin. De rode heb ik op de rode, de bruine op de dubbele bruine, en de zwarte op de enkele bruine aangesloten (want de ruitensproeierpomp heeft een rode draad en een dubbele bruine).
Als ik nu de ruit sproei, komt de wisser die ik al heb aangesloten, een stukje omhoog en nokt er vervolgens mee. Nog een keer sproeien en hij komt weer een stukje hoger etc.
Nu heeft moeders drie keer de ruit gesproeid, met als gevolg dat de wisser halverwege de koplamp staat en met geen mogelijkheid meer naar beneden (of naar boven) gaat :hmmz:
Wie weet wat er mis is?
In de motorruimte van de auto liggen de contrastekkers al klaar; vier pinnen, waarvan eentje leeg, eentje met twee draden (beige/bruin, ooit bruin geweest), eentje met ??n draad (rood/roze, ooit rood geweest) en de vierde heeft ook ??n draad (weer iets bruinachtigs).
De motor van de wisser heeft drie draden; rood, zwart en bruin. De rode heb ik op de rode, de bruine op de dubbele bruine, en de zwarte op de enkele bruine aangesloten (want de ruitensproeierpomp heeft een rode draad en een dubbele bruine).
Als ik nu de ruit sproei, komt de wisser die ik al heb aangesloten, een stukje omhoog en nokt er vervolgens mee. Nog een keer sproeien en hij komt weer een stukje hoger etc.
Nu heeft moeders drie keer de ruit gesproeid, met als gevolg dat de wisser halverwege de koplamp staat en met geen mogelijkheid meer naar beneden (of naar boven) gaat :hmmz:
Wie weet wat er mis is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2011 16:50 #883469
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koplampwissers
ga is alleen meten op die stekker in de motorruimte
je hebt een massa
er staat op 1 draad constant voeding als het contact aan is
en er is een draad waar voeding op komt zodra de sproeier bediend wordt
die moeten corresponderen met de stekker van je wissermotor:
bruin=massa
rood=voeding ruitensproeier
zwart=voeding contact
of voor het gemak de massa en de ruitensproeier voeding uitpluizen, dat is al makkelijker. ik vermoed dat je de enkele en dubbele bruine om moet draaien.
je hebt een massa
er staat op 1 draad constant voeding als het contact aan is
en er is een draad waar voeding op komt zodra de sproeier bediend wordt
die moeten corresponderen met de stekker van je wissermotor:
bruin=massa
rood=voeding ruitensproeier
zwart=voeding contact
of voor het gemak de massa en de ruitensproeier voeding uitpluizen, dat is al makkelijker. ik vermoed dat je de enkele en dubbele bruine om moet draaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-08-2011 17:26 #883471
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
het is ene zooi in de motorruimte, want aan bestuurderszijde is de dubbele draad bruin en aan passagierszijde is de dubbele draad weer rood :no_comment:
Zelfde als knipperlicht op rechter zijscherm; de plus is dubbel rood en de massa is beige/bruin enkel, aand e andere kant is het precies andersom.
Dit zijn de stekkers (aan de kabelboom van de auto):
passagierszijde
bestuurderszijde
omdat de auto al eens opnieuw gecoat is aan de onderkant en de motorruimte niet gespaard is bij ML-behandelingen, zijn alle draden verkleurd en pekkig.
Edit: Anjo ik zal alles eens doormeten. Ik heb het elektrische schema in de vraagbaak ook al uitgeplozen maar de draadkleuren komen niet overeen (en volgens de vraagbaak zouden er ook geen dubbele draden in moeten zitten)
Zelfde als knipperlicht op rechter zijscherm; de plus is dubbel rood en de massa is beige/bruin enkel, aand e andere kant is het precies andersom.
Dit zijn de stekkers (aan de kabelboom van de auto):
passagierszijde
bestuurderszijde
omdat de auto al eens opnieuw gecoat is aan de onderkant en de motorruimte niet gespaard is bij ML-behandelingen, zijn alle draden verkleurd en pekkig.
Edit: Anjo ik zal alles eens doormeten. Ik heb het elektrische schema in de vraagbaak ook al uitgeplozen maar de draadkleuren komen niet overeen (en volgens de vraagbaak zouden er ook geen dubbele draden in moeten zitten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-08-2011 19:10 #883476
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Kijk, dit gebeurde vanmiddag dus. Na alles doorgemeten te hebben bleek het allemaal correct aangesloten, dus maar even doorgegaan met sproeien en ineens zag het motortje het licht; hij werkt nu naar behoren.
De andere kant heeft vreemd genoeg hetzelfde als de bestuurderskant eerst had. Dat ging zo:
Inmiddels werkt de bestuurderszijde dus perfect, maar passagierszijde gaat per keer alleen maar een stukje omhoog en blijft dan staan. Dadelijk dus maar even doorgaan met sproeien, dan zal die vanzelf wel mee gaan bewegen.
De andere kant heeft vreemd genoeg hetzelfde als de bestuurderskant eerst had. Dat ging zo:

Inmiddels werkt de bestuurderszijde dus perfect, maar passagierszijde gaat per keer alleen maar een stukje omhoog en blijft dan staan. Dadelijk dus maar even doorgaan met sproeien, dan zal die vanzelf wel mee gaan bewegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
16-08-2011 19:28 #883478
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Koplampwissers
Mooi! Ze waren nieuw, maarja lagen al een tijdje stil natuurlijk
Vet gezicht hoor! Mooi neusje


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
16-08-2011 20:49 #883489
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koplampwissers
Dankje Kevin!
Ze zien er spic en span uit (ze zijn duidelijk zichtbaar nieuw), en na net nog een paar keer gesproeid te hebben werkt de rechter motor nu ook goed. Ze moesten weer even inlopen denk ik. Zodra de ruit besproeid wordt, sproeien de koplampwissertjes ook en wissen ze 2x.
Dat ziet er idd vet uit
En met die tweetonige (originele!) claxon erbij en al het chroomwerk blijft het toch een heel aparte verschijning...
Ze zien er spic en span uit (ze zijn duidelijk zichtbaar nieuw), en na net nog een paar keer gesproeid te hebben werkt de rechter motor nu ook goed. Ze moesten weer even inlopen denk ik. Zodra de ruit besproeid wordt, sproeien de koplampwissertjes ook en wissen ze 2x.
Dat ziet er idd vet uit

En met die tweetonige (originele!) claxon erbij en al het chroomwerk blijft het toch een heel aparte verschijning...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-08-2011 16:18 #883636
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koplampwissers
waarschijnlijk heeft er wat uitgeharde vettigheid tussen de 'doorloop contacten' in de motor gezeten. deze zorgen dat de motor blijft lopen tot het mechanisme weer in de ruststand teruggekomen is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets