alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2010 17:34 #630114 door V300 register
Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982 is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik ben hier na wat zoeken terecht gekomen, en het is eigenlijk mijn laatste hoop om mijn Volvo weer aan de gang te helpen. De kilometerteller is er laatst mee opgehouden, en mijn garage heeft geen vervanger kunnen vinden. De kabel die richting de teller gaat werkt blijkbaar goed, maar het binnenwerk van de teller niet meer.

Heeft iemand een idee waar een teller vandaan zou kunnen halen of heeft iemand er eentje liggen die deze wil verkopen? We hebben de auto geerft van de eerste eigenaar en ik zou het jammer vinden dat om zoiets kleins niet meer door de APK heen komt want hij ziet er verder nog keurig uit. Het is een 345GLS, op naam gezet op 4 Maart 1982. De garage had een teller uit een iets nieuwer type gevonden, maar die paste helaas niet.

Met vriendelijk groet,

Mathijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 17:47 #826156 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982
Origineel Nederlands? Daar moet je zuinig op zijn! Een 345GLS is erg zeldzaam. Kun je hem eens voorstellen in de Showroom?

Dan inhoudelijk; probeer www.dafhobby.nl eens. Deze hebben nog een klok, ?n nieuwe tellerkabels.

Mochten zij geen klok hebben, meld het dan even, dan ga ik even zoeken (er zit een verschil tussen die van een 2-liter en een 1400).

Edit: trouwens, voor de APK behoeft de snelheidsmeter NIET te werken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2010 18:26 #826160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982

volvofiel;140278 schreef : Edit: trouwens, voor de APK behoeft de snelheidsmeter NIET te werken!

Dacht ik ook.

Betekent natuurlijk niet dat je eea niet alsnog in orde moet maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2010 19:33 #826167 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982
Weet je dat zeker van die apk. Volgens mij is dat alleen als die van voor 1967 is.

Oke mag dus wel...
Je zeg dat is in 2009 dus veranderd om een of andere reden hij mag stuk zijn en zelfs het licht van de teller hoeft niet te werken. Wel maf, waarom zouden ze dat gedaan hebben? Omdat je met een tomtom of iets dergelijks ook je snelheid kunt meten? Daarvoor hoefde wagens van voor 30 juni 1967 geen teller te hebben.

Ik vraag me wel af of de apkkeurmeester daarvan op de hoogte is, dus ik zou het desbetreffende artikeltje meenemen.

Ik heb het nog beter opgezocht: De snelheidsmeter is wel verplicht voor de apk, maar de werking hoeft hiervan niet gecontroleerd te worden.... Typisch een echt nederlands gevalletje weer. Met andere woorden, je sloopt heel je dashboard eruit en je zet er een mooie grote klok neer met km/h dan is het goed.... OOk al zit er niet eens een km kabel achterin....

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 20:11 #826175 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982

Markvictor;140289 schreef :
Ik vraag me wel af of de apkkeurmeester daarvan op de hoogte is, dus ik zou het desbetreffende artikeltje meenemen.

Als dat nodig is zou ik zo hard mogelijk wegrennen van die zaak!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2010 17:38 #826296 door V300 register
Hallo,

Bedankt voor antwoorden. Ik heb gister met de keurmeester gesproken, en er blijkt inderdaad iets gewijzigd te zijn waardoor de klok er wel in moet zitten maar niet meer hoeft te werken. Kortom, hij kan gewoon verder blijven rijden. Dat scheelt al een hoop. Ik heb een kopie gekregen van die pagina uit het APK keuringsboek.

Ik ga even op dafhobby zoeken voor een kilometerteller. Lukt dat dan laat ik deze inbouwen. Zo niet dan maakt het nu niet direct meer iets uit, de tijdsdruk is er af.

Even heel wat anders: Ondanks dat ik dit een heel prettige auto vindt om in de rijden wil ik later dit jaar een andere (nieuwere) auto kopen. Ik ben handig met een heleboel dingen maar auto's vallen er niet onder. Desondanks zou ik het zonde vinden om deze in een metaalpers te zien verdwijnen, zeker omdat deze auto nog netjes is, ik neem aan dat hier dan eventueel wel mensen zijn te vinden die zoiets willen kopen?

Mathijs

Volvofiel: De auto is origineel op naam gezet in Duitsland, we hebben deze gekregen van de oom van mijn vriendin nadat zijn vrouw was overleden omdat deze in Duitsland nogal duur was in de wegenbelasting, en omdat deze hier belastingvrij kan rondrijden. Zij hebben de auto 28 geleden nieuw gekocht en altijd bij dezelfde dealer in onderhoud gehad. Ik heb rij er pas als 2e eigenaar nu 2 jaar in. Hij heeft altijd in de garage gestaan - ik heb em er zelf uitgehaald - en reedt maar een paar 1000 kilometer per jaar. Behalve wat parkeerschade ziet hij er nog netjes uit. Zal even kijken voor wat foto's.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 19:02 #826306 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982
Voor een 345GLS zijn altijd wel mensen te vinden. Die mensen moeten alleen wel het juiste bedrag op het juiste moment beschikbaar hebben. Dat is vaak het probleem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2010 19:06 #826307 door V300 register
Ik hoorde net Dafhobby.nl heeft waarschijnlijk nog een kilometerteller liggen. Dus even een foto uitwisselen en dan kan de garage weer aan de slag...

Zal wel een leuke rekening worden...:hmmz:

Bedankt voor jullie hulp,

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 19:30 #826308 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982
Die teller zet je er zelf zo in hoor. Dat is een vrij eenvoudig klusje. Dit zijn ideale auto's om alles zelf aan te doen. Met een standaard gereedschapskist met een set goede schroevendraaiers, steek-ringsleutels en een doppenset kun je bijna alles doen.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 22:24 #826322 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Kapotte kilometerteller Volvo 345GLS uit 1982
Mocht het niet lukken heb ik nog een klokkenset liggen van een B19.
Volgens mij zit er geen verschil op tss 1981 en 1982, klopt dat?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC