alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

ruitenwisser motor defect? toch niet!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2010 07:55 #629910 door V300 register
ruitenwisser motor defect? toch niet! is gemaakt door V300 register
Nou ik zie mensen vaak en snel hun ruitenwisser motor vervangen als die niks doet, traag is of er voor zorgt dat zekeringen doorbranden, maar meestal zijn ze niet echt defect. Of de wagen moet heel lang stil gestaan hebben en de motor is van ellende vastgeroest. Ik had in december, toen het opeens zo koud was last van dat de ruitenwissermotor heeeeel sloom over het raam bewoog. En op een dag begaf de hele motor het. Een zekering was gesprongen. Nieuwe geplaats en weer begaf de zekering het. Toen maar dat ding open geschroeft. Nou als je het eerste model hebt, zitten er 3 schroefjes bovenop. Die eraf draaien. En dan zie je een plaatje waar 3 draden op uit komen. Til deze eens omhoog en aan de onderkant zie je een "schakelaar". Ik heb als hobby elektronica, dus hoop spray zooi liggen, schakelaar gereinigd met contactspray en daarna ontvochtingsspray. De 3 draden even met wat tin weer goed vastgezet, want het koper was blauw uitgeslagen en die zitten niet echt vastgesoldeerd lijkt wel geklemd of gebrand. geen idee. Nou iig doet de motor het weer als nieuw, ook met het koude weer van nu. De ruitenwissers vliegen over het raam, wist niet dat ze zo snel op en neer konden bij een 360 haha. Zelfs als het goed gevriest heeft doen ze het prima smorgens, tja niet goed voor de rubbers. Maar moest het proberen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2010 15:17 #816139 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic ruitenwisser motor defect? toch niet!
Bedankt voor de tip. Dat ga ik ook eens doen. Ze gaan nu als dikke stront door een trechter bij 10 graden vorst.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2010 16:49 #816157 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ruitenwisser motor defect? toch niet!
haha, ook dit heel herkenbaar ja. ik dacht al dat het aan vastgeplakt vet in de motor lag.

bedankt voor de tip in ieder geval.

wat mij ook altijd opvalt is dat als je de tipstand gebruikt, en halverwege de slag de hendel los laat, dat ie dan heel even aarzelt voordat ie verder gaat en de slag af maakt. (echt heel kort maar, maar je ziet het)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2010 17:17 #816165 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ruitenwisser motor defect? toch niet!
Bij mij gaan ze nu snel genoeg, maar misschien kan het sneller. Ik zal tzt ook eens kijken hoeveel beter het kan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2010 17:47 #816175 door V300 register

antiekeradio;132406 schreef : haha, ook dit heel herkenbaar ja. ik dacht al dat het aan vastgeplakt vet in de motor lag.

bedankt voor de tip in ieder geval.

wat mij ook altijd opvalt is dat als je de tipstand gebruikt, en halverwege de slag de hendel los laat, dat ie dan heel even aarzelt voordat ie verder gaat en de slag af maakt. (echt heel kort maar, maar je ziet het)

Dat zit hem in de ruitenwisserhandelschakelaar ;)
Wanneer je hem namelijk vanuit de tipstand heel langzaam terug beweegt zul je zien dat hij zelfs helemaal stil gaat staan.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2010 20:10 #816199 door 16673-dummy
Ik weet trouwens niet in hoeverre de rijwind van invloed is op de teruggaande beweging van de ruitenwissers. Ik heb er van die windvangende "lamellen" opzitten, en ik kan me voorstellen dat door die dingen de ruitenwissers moeilijker naar de ruststand teruggaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2010 15:00 #816540 door V300 register
Bedoel je niet juist die dingen die de wind geleiden? Want die dingen zouden ze juist beter op het glas moeten drukken!

Heb je een plaatje?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
05-02-2010 16:04 #816546 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic ruitenwisser motor defect? toch niet!

slb_340;132816 schreef : Bedoel je niet juist die dingen die de wind geleiden? Want die dingen zouden ze juist beter op het glas moeten drukken!

En doordat ze op de ruit worden gedrukt ondervinden ze dus ?n meer weerstand van de lucht bij het terug naar 'beneden' gaan ?n ondervinden ze meer wrijvingsweerstand van de ruit.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2010 17:16 #816558 door 16673-dummy
... precies.

Nee, geen plaatje. Zal ik wel een keertje schieten. Volgende week ofzo wil ik 'm weer eens gaan ophalen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC