alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

CO voor of na kat meten

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 22:41 #816282 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic CO voor of na kat meten

volvofiel;132512 schreef : Als je de einddemper weg zou laten, blaast de middendemper de gassen toch in de wielkast (bij sommige auto's)? Wat als daar door roest (of weet ik wat) een gat/opening in zit waardoor de gassen het interieur inkomen?

Dan heb je een Holocaust op wielen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 22:56 #816285 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic CO voor of na kat meten
4.
Personenauto?s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
5.
Personenauto?s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32 van toepassing

Dit zijn punt 4 en 5 uit het APK-boek, een auto kan dus afgekeurd worden op het geluidsniveau

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 23:10 #816288 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CO voor of na kat meten
komt dat echt uit het apk boek en van wanneer is die wijziging dan?

ik lees er in de wegenverkeerswet, rdw en overige gegevens helemaal niets over dat het tijdens de apk getoetst mag worden.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 23:15 #816290 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic CO voor of na kat meten
Je hebt een PB

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2010 23:24 #816291 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CO voor of na kat meten
zag het, en ik schrok eerst omdat ik dacht dat het gewijzigd was; maar dat is het niet en nog steeds hetzelfde zoals altijd. ik heb hieronder lid 1 tot 5 even gekopieerd; inclusief de toevoeging rechts ervan!!! zie dikgedrukte:

Artikel 5.2.11 geluid en milieu

1 Personenauto?s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

3 Personenauto?s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).

4 Personenauto?s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).

5 Personenauto?s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32 van toepassing.

Leden 3 tot en met 5: aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Dit zijn overigens niet alle leden, ik heb 6,7,8 en 9 even buiten beschouwing gelaten (zie website van de RDW om de info te downloaden)

conclusie; uitlaatgeluid is geen APK punt!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC