alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Econometer

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 12:46 #738721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
Bedenk wel dat er ook nog zoiets is als "flow".

Een hoger toerental zorgt voor meer flow bij dezelfde gasstand. De inlaatspruitstukdruk wordt ook lager dus het lijkt alsof de motor minder verbruikt, maar dit klopt niet helemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 12:56 #738724 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Econometer

Nicholas;77067 schreef : De econometer meet toch gewoon je vacuum in je inlaatspruitstuk?

:yesyes: een econometer meet specifiek het vacuum van je inlaatspruitstuk, een econometer moet je dan ook niet direct gebruiken als een ik-rij-zuinig-want-dat-geeft-de-meter-aan product. een econometer is de ideale tool om je stationairafstelling in de gaten te houden, en om vroegtijdig een vacuumlek op te sporen.

wil je je brandstofverbruik tov je toerental e.d. gaan meten. dan dien je een air/fuel ratio meter in te bouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 18:28 #738761 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
de enige directe meetmethode is een flowmeter in de brandstofleiding...

nadeel is alleen dat zo'n meter signaalpulsen geeft, die je met een stukje electronica moet omzetten in een "normaal" 0-5V voltage (waar je een wijzertje of display mee kunt sturen)


het is overigens op de testbank aangetoond dat een 1400 motor onder sommige omstandigheden zuiniger is in de 4, dan in de 5. met name in de onderkant van het gebied waar beide versnellingen bruikbaar zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 22:05 #738789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
en hoe komt dat dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 22:22 #738793 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer

Nicholas;77146 schreef : en hoe komt dat dan?


Motorkarakteristiek.
Een verbrandingsmotor is eigenlijk ontworpen voor 1 toerental (even heel zwart/wit-gezegd). Op dit toerental werkt deze het efficientst. Buiten deze toerentallen werkt de motor minder efficient.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 22:55 #738797 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer

antiekeradio;77117 schreef : het is overigens op de testbank aangetoond dat een 1400 motor onder sommige omstandigheden zuiniger is in de 4, dan in de 5. met name in de onderkant van het gebied waar beide versnellingen bruikbaar zijn.


Ik schakel tegenwoordig pas boven de 70 km/u naar de 5, ook met de 1700. Het voelt gewoon beter. Ik heb (nog) geen econometer en mijn auto die dat wel had was een automaat, dus ik weet niet hoe dat weergegeven wordt op het metertje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 23:07 #738800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
Vergeet niet dat het voor de motor eigenlijk een zware belasting is om met 70 al in z'n 5 te rijden. De motor draait niet snel rond maar heeft dan wel relatief veel weerstand, welke die beter op kan vangen als hij wat sneller draait.

Ik wil niet zeggen dat je motor er perse heel snel van naar de kl*te gaat (want hier zullen de meningen wel verdeeld over zijn), maar pas op dat je je lagers(schalen) niet te zwaar gaat belasten. Want wat je dan misschien met verbruik uitspaart lever je weer in aan een revisie of andere motor.
Ik reed zelf altijd pas boven de 80 in z'n 5.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 23:37 #738809 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Econometer

Applejack;77158 schreef : Vergeet niet dat het voor de motor eigenlijk een zware belasting is om met 70 al in z'n 5 te rijden. De motor draait niet snel rond maar heeft dan wel relatief veel weerstand, welke die beter op kan vangen als hij wat sneller draait.

Ik wil niet zeggen dat je motor er perse heel snel van naar de kl*te gaat (want hier zullen de meningen wel verdeeld over zijn), maar pas op dat je je lagers(schalen) niet te zwaar gaat belasten. Want wat je dan misschien met verbruik uitspaart lever je weer in aan een revisie of andere motor.
Ik reed zelf altijd pas boven de 80 in z'n 5.


Mee eens. Ik rijd 80 tegenwoordig in z'n 4, je hoort/voelt dat het blok veel prettiger loopt dan met 80 in z'n 5. Het gaat dan wel om een B200 injectie. 80 in de 5 met de cruise control rijdt ook niet superlekker, beetje onregelmatig, waarschijnlijk vanwege het lage toerental. 80 in 4 op cruise control loopt heel mooi constant. 90 of 100 rij ik natuurlijk wel in z'n 5, 80 is wel de grens voor de 4e versnelling(wat betreft prettig rijden;)).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 09:17 #738824 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer
Als ik 70 of 80 moet rijden constante snelheid schakel ik wel vaak door naar zijn 5. Bij het optrekken blijf ik liever met wat hogere toeren rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 12:35 #738857 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer

Ovlov 3.6L;77151 schreef : Motorkarakteristiek.
Een verbrandingsmotor is eigenlijk ontworpen voor 1 toerental (even heel zwart/wit-gezegd). Op dit toerental werkt deze het efficientst. Buiten deze toerentallen werkt de motor minder efficient.


Is ook bekend rond welk toeren tal dat is? Als ik 115/120 rijd in 5e dan is mijn 1700 zuiniger dan bij 90 in de 5e.
Dus de verhouding op 3200rpm in de 5e is beter dan bij 2500rpm zou je dan kunnen stellen... ?

Met meer gewicht er in zou ik dan naar 3400rpm moeten om weer de balans te hebben.

Gek zeg, ik bedenk me net dat ik ook liever 80 in de 4e doe, dat voelde ooit al beter. Wel iets toerig maar goed geluid en prettigere trillingen.
Maar dat 'nieuwe rijden' gedoe, miljeu bewust schakl'n on zo, dat doe je eigenlijk nog beter als je het op gevoel doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD