alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2008 21:37 #628180
door alex kokkeler (GAST)
Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem is gemaakt door alex kokkeler (GAST)
Ik heb enkele vragen over de balg en de vacuumontkopp. van de V66.
Dit is een forum voor de V300-serie, dat weet ik, maar er zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de V66-serie heb ik vernomen.
Ik heb mijn vraag zoveel mogelijk verspreid, zodat ik ook meer antwoorden ontvang, hoop ik. Dan kan ik eerder komen tot een oplossing en hopelijk is het iets heel simpels, maar ik kan er nog niet achter komen.
Heb het hele blok er maar uit gehaald, zo kan ik er makkelijker bij en kan ik nog een beetje pakkingen e.d. vervangen. Ook is de uit en inbouw zo gepiept, dus waarom niet?
Heb hier en daar rondgevraagd, ook bij de DCN, maar niemand kon me wezenlijk verder helpen qua documentatie of oplossingen.
Het probleem met de koppeling wordt opgelost, ik zit alleen nog met dat verrekte ontkoppelingssyst.
Het hoeft er niet op te zitten dat snap ik, maar zoals een wijze heer uut Andiek ooit eens zei: "Alles wat op een auto zit, hoort te functioneren."
En zo wil ik dit ook met die verrekte Balg van de V66.
Ik heb enkele foto'tjes gemaakt wellicht dat het dan duidelijker wordt.
www.turboimagehost.com/p/935619/1.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935620/2.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935621/3.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935622/4.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935623/5.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935624/666.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935625/7.JPG.html
dit onderstaande is van de 340
www.turboimagehost.com/p/935626/340.JPG.html
en deze is weer van de 343, let op de postitie van de veer IN de balg, bij de V66 en de V340 kon ik dit niet vinden.
Bij de V66 bevond zich geen veer en bij de V340 (1987) zat ie een de buitenzijde van de balg.
www.turboimagehost.com/p/935627/343.JPG.html
v.l.n.r.
Foto 1 is duidelijk.
Foto 2 is ?het gewricht? waar de gaffel in moet vallen, wat ?ie ook al niet tijdens montage deed. Tijdens stationair lopen rammelde die gaffel alle kanten op. Lijkt me niet zo te horen.
Foto 3 is de trekveer die de gaffel tegen ?het gewricht? aan druk, zodat ie een hefboom werking krijgt. Denk ik.
Foto 4 is een close up van het vermoedelijke probleem
v.l.n.r.
Foto 1 zo hoort de gaffel waarschijnlijk tijdens gebruik te zitten. Ook in rustpositie?
Foto 2 is het druklager, ziet iemand misschien nog iets wat niet hoort?
Foto 3 is een voorbeeld van hoe die trekveer bij de V340 van 1987 tegen de gaffel drukt.
Foto 4 is een plaatje van hoe het bij de V343 werkt. Die veer heb ik niet kunnen spotten in de balg van de 340 en de V66.
Nog een vraag, is het druklager van een V66 van 1978 anders dan die van een V340 van 1987?
Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes Alex.
Dit is een forum voor de V300-serie, dat weet ik, maar er zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de V66-serie heb ik vernomen.
Ik heb mijn vraag zoveel mogelijk verspreid, zodat ik ook meer antwoorden ontvang, hoop ik. Dan kan ik eerder komen tot een oplossing en hopelijk is het iets heel simpels, maar ik kan er nog niet achter komen.
Heb het hele blok er maar uit gehaald, zo kan ik er makkelijker bij en kan ik nog een beetje pakkingen e.d. vervangen. Ook is de uit en inbouw zo gepiept, dus waarom niet?
Heb hier en daar rondgevraagd, ook bij de DCN, maar niemand kon me wezenlijk verder helpen qua documentatie of oplossingen.
Het probleem met de koppeling wordt opgelost, ik zit alleen nog met dat verrekte ontkoppelingssyst.
Het hoeft er niet op te zitten dat snap ik, maar zoals een wijze heer uut Andiek ooit eens zei: "Alles wat op een auto zit, hoort te functioneren."
En zo wil ik dit ook met die verrekte Balg van de V66.
Ik heb enkele foto'tjes gemaakt wellicht dat het dan duidelijker wordt.
www.turboimagehost.com/p/935619/1.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935620/2.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935621/3.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935622/4.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935623/5.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935624/666.JPG.html
www.turboimagehost.com/p/935625/7.JPG.html
dit onderstaande is van de 340
www.turboimagehost.com/p/935626/340.JPG.html
en deze is weer van de 343, let op de postitie van de veer IN de balg, bij de V66 en de V340 kon ik dit niet vinden.
Bij de V66 bevond zich geen veer en bij de V340 (1987) zat ie een de buitenzijde van de balg.
www.turboimagehost.com/p/935627/343.JPG.html
v.l.n.r.
Foto 1 is duidelijk.
Foto 2 is ?het gewricht? waar de gaffel in moet vallen, wat ?ie ook al niet tijdens montage deed. Tijdens stationair lopen rammelde die gaffel alle kanten op. Lijkt me niet zo te horen.
Foto 3 is de trekveer die de gaffel tegen ?het gewricht? aan druk, zodat ie een hefboom werking krijgt. Denk ik.
Foto 4 is een close up van het vermoedelijke probleem
v.l.n.r.
Foto 1 zo hoort de gaffel waarschijnlijk tijdens gebruik te zitten. Ook in rustpositie?
Foto 2 is het druklager, ziet iemand misschien nog iets wat niet hoort?
Foto 3 is een voorbeeld van hoe die trekveer bij de V340 van 1987 tegen de gaffel drukt.
Foto 4 is een plaatje van hoe het bij de V343 werkt. Die veer heb ik niet kunnen spotten in de balg van de 340 en de V66.
Nog een vraag, is het druklager van een V66 van 1978 anders dan die van een V340 van 1987?
Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes Alex.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2008 12:10 #737158
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Niemand?
ook idee?n waarvan jullie niet zeker zijn, zijn welkom!
ook idee?n waarvan jullie niet zeker zijn, zijn welkom!
![:( :(](/media/kunena/emoticons/5.png)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-11-2008 12:37 #737164
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Ik heb de plaatjes nog eens even bekeken.
De eerste vraag die altijd in me opkomt is:
- Wat is het probleem precies? Werkt de koppeling niet? Slipt hij door? OF pakt hij te ruw aan?
- Wanneer is het zo gekomen? Heb je er zelf aan gesleuteld, aan laten sleutelen of was het zomaar ineens?
Het schematische tekeningetje van de balg is volgens mij niet van de Volvo-300-serie. Naar mijn mening zit de veer namelijk aan de vaccuumkant van de balg of aan de buitenkant van de balg zoals bij de ene foto. Dit is ook vrij logisch gezien de werking. Deze veer werkt namelijk tegen de vaccuumkracht in.
Ik weet niet of het druklager van de V300 en V66 hetzelfde zijn. Als ik jouw was zou ik ze eens vergelijken. Is de asdiameter hetzelfde, is het raakvlak van zowel de drukgroep als de koppelingshevel hetzelfde, dan zouden ze weleens uitwisselbaar kunnen zijn.
Heb je overigens de koppeling enz al uit elkaar gehaald? Heb je de luchtspleet al afgesteld?
De eerste vraag die altijd in me opkomt is:
- Wat is het probleem precies? Werkt de koppeling niet? Slipt hij door? OF pakt hij te ruw aan?
- Wanneer is het zo gekomen? Heb je er zelf aan gesleuteld, aan laten sleutelen of was het zomaar ineens?
Het schematische tekeningetje van de balg is volgens mij niet van de Volvo-300-serie. Naar mijn mening zit de veer namelijk aan de vaccuumkant van de balg of aan de buitenkant van de balg zoals bij de ene foto. Dit is ook vrij logisch gezien de werking. Deze veer werkt namelijk tegen de vaccuumkracht in.
Ik weet niet of het druklager van de V300 en V66 hetzelfde zijn. Als ik jouw was zou ik ze eens vergelijken. Is de asdiameter hetzelfde, is het raakvlak van zowel de drukgroep als de koppelingshevel hetzelfde, dan zouden ze weleens uitwisselbaar kunnen zijn.
Heb je overigens de koppeling enz al uit elkaar gehaald? Heb je de luchtspleet al afgesteld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-11-2008 17:35 #737204
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
de asdiameter is niet hetzelfde (maar dat maakt voor het druklager niet uit!)
het "omkeerkatrolletje' en kabelbediening is bij de Volvo 66 nodig omdat de (eenvoudiger) constructie van de V300 niet mogelijk is, vanwege plaatsgebrek rond het koppelingshuis.
bij de 300 trekt de balg vanaf de andere kant, en is dus g??n veer nodig om de hefboom in zijn ruststand terug te trekken. Bij de V66 is de hefboom veerbelast, omdat anders mogelijk het kabeltje los komt te lopen van de katrol (vergelijkbaar met de kabel van Doeke's Cruise Control die los kwam te hangen bij voetmatig gasgeven)
het "omkeerkatrolletje' en kabelbediening is bij de Volvo 66 nodig omdat de (eenvoudiger) constructie van de V300 niet mogelijk is, vanwege plaatsgebrek rond het koppelingshuis.
bij de 300 trekt de balg vanaf de andere kant, en is dus g??n veer nodig om de hefboom in zijn ruststand terug te trekken. Bij de V66 is de hefboom veerbelast, omdat anders mogelijk het kabeltje los komt te lopen van de katrol (vergelijkbaar met de kabel van Doeke's Cruise Control die los kwam te hangen bij voetmatig gasgeven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2008 18:31 #737212
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Hallo heren,
Bedankt voor alsnog deze antwoorden!
Op Eriks vragen:
A- het koppelingsprobleem is nu duidelijk. En is gewoon standaard te vervangen.
B- het ontkoppelingsmechanisme-probleem is mij nog steeds een groot raadsel. De gaffel kan op 1 of andere manier rammelen en niet zo'n beetje ook. Het lijkt wel of er iets stuk kan gaan.
En dat heb ik alleen bij stationair draaien van de motor of ik nu inschakel of niet (van N naar D/R) het rammelt.
Behalve als ik het stationaire toerental verander, maar dan staat het toerental te hoog afgesteld en dat is ook geen doen.
Het moet kunnen werken naar behoren.
Ik heb niets aan dit ding versteld, heb er nog geen 1 bijgehad om te laten afstellen (althans niet dat ik weet, ik ben de 3e eigenaar waarschijnlijk) het is dus zo en heb altijd zo gereden... maar het begon me te irriteren en nu wilde ik graag weten hoe het zat om het naar behoren te laten werken.
Het schematische tekeningetje is w?l van een Volvo, namelijk van de 343.
Deze informatie heb ik bij DAF-hobbie vandaan.
Druklager is inderdaad hetzelfde.
Dus als ik het goed begrijp is dit bij de Volvo 300 nog nooit een probleem geweest en heb ik dus weer een uniek probleem?
Ben ik even blij met zo'n unieke wagen...![:( :(](/media/kunena/emoticons/5.png)
In iedergeval bedankt voor de reacties... ik hoop dat ik er alsnog achter kom.
Groetjes Alex.
Bedankt voor alsnog deze antwoorden!
Op Eriks vragen:
A- het koppelingsprobleem is nu duidelijk. En is gewoon standaard te vervangen.
B- het ontkoppelingsmechanisme-probleem is mij nog steeds een groot raadsel. De gaffel kan op 1 of andere manier rammelen en niet zo'n beetje ook. Het lijkt wel of er iets stuk kan gaan.
En dat heb ik alleen bij stationair draaien van de motor of ik nu inschakel of niet (van N naar D/R) het rammelt.
Behalve als ik het stationaire toerental verander, maar dan staat het toerental te hoog afgesteld en dat is ook geen doen.
Het moet kunnen werken naar behoren.
Ik heb niets aan dit ding versteld, heb er nog geen 1 bijgehad om te laten afstellen (althans niet dat ik weet, ik ben de 3e eigenaar waarschijnlijk) het is dus zo en heb altijd zo gereden... maar het begon me te irriteren en nu wilde ik graag weten hoe het zat om het naar behoren te laten werken.
Het schematische tekeningetje is w?l van een Volvo, namelijk van de 343.
Deze informatie heb ik bij DAF-hobbie vandaan.
Druklager is inderdaad hetzelfde.
Dus als ik het goed begrijp is dit bij de Volvo 300 nog nooit een probleem geweest en heb ik dus weer een uniek probleem?
Ben ik even blij met zo'n unieke wagen...
![:( :(](/media/kunena/emoticons/5.png)
In iedergeval bedankt voor de reacties... ik hoop dat ik er alsnog achter kom.
Groetjes Alex.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-11-2008 12:59 #737842
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Mocht je er nog niet uitkomen. Misschien kan ik je een paar algemene tips geven voor het aanpakken van een probleem.
Stel je voor; er gaat iets kapot:
- Bestudeer eerst de werking. Hoe werkt een mechanisme precies? Hoe zou het moeten werken? Haal de boel eens uit elkaar en schijf precies op hoe iets in elkaar zit of maak foto's. Maak ook eens een principeschetsje om de werking helemaal 100% duidelijk te maken.
- Inspecteer alle onderdelen. Zijn ze extreem gesleten? Hoe zijn ze versleten. Wat voor materiaal is het.
- Probeer alles terug in elkaar te zetten naar eigen inzicht. Het is heel belangrijk om naar slijtsporen te kijken. (Ik heb op deze manier weleens een complete versnellingsbak in elkaar gezet. Achteraf bleek de vorige eigenaar het verkeerd te hebben gedaan en beschikte ik over verkeerde documenten)
- Wanneer het niet lukt of ben je ergens onzeker over; pak er dan documentatie bij. Dit kun je overigens ook altijd doen ter controle.
- Wanneer er een onderdeel ontbreekt of kapot is mis je als het goed is iets om een goede werking van het systeem te garanderen. Nu weet je als het goed is precies wat het probleem is en welk onderdeel je op de kop moet proberen te tikken.
Op deze manier probeer ik veel problemen aan te pakken. Daarnaast probeer ik mezelf zoveel mogelijk informatie toe te eigenen. Een belangrijk punt: vertouw niet alles en iedereen; er wordt heel wat afgemauwd op het internet. (al valt het op dit forum me alles mee!)
Stel je voor; er gaat iets kapot:
- Bestudeer eerst de werking. Hoe werkt een mechanisme precies? Hoe zou het moeten werken? Haal de boel eens uit elkaar en schijf precies op hoe iets in elkaar zit of maak foto's. Maak ook eens een principeschetsje om de werking helemaal 100% duidelijk te maken.
- Inspecteer alle onderdelen. Zijn ze extreem gesleten? Hoe zijn ze versleten. Wat voor materiaal is het.
- Probeer alles terug in elkaar te zetten naar eigen inzicht. Het is heel belangrijk om naar slijtsporen te kijken. (Ik heb op deze manier weleens een complete versnellingsbak in elkaar gezet. Achteraf bleek de vorige eigenaar het verkeerd te hebben gedaan en beschikte ik over verkeerde documenten)
- Wanneer het niet lukt of ben je ergens onzeker over; pak er dan documentatie bij. Dit kun je overigens ook altijd doen ter controle.
- Wanneer er een onderdeel ontbreekt of kapot is mis je als het goed is iets om een goede werking van het systeem te garanderen. Nu weet je als het goed is precies wat het probleem is en welk onderdeel je op de kop moet proberen te tikken.
Op deze manier probeer ik veel problemen aan te pakken. Daarnaast probeer ik mezelf zoveel mogelijk informatie toe te eigenen. Een belangrijk punt: vertouw niet alles en iedereen; er wordt heel wat afgemauwd op het internet. (al valt het op dit forum me alles mee!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2008 12:22 #746008
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Hey, Ben er alweer een tijdje achter.
heb er iemand bij gehad die vroeger had gewerkt met die V66-jes...
bleek simpel te zijn, er moest namelijk een bepaalde afstand tussen de gaffel en het 'koppelingshuis' zijn die er dus totaal niet was.
Afgesteld en het liep weer prima!
Nu nog zien te verkopen die auto... ;-(
heb er iemand bij gehad die vroeger had gewerkt met die V66-jes...
bleek simpel te zijn, er moest namelijk een bepaalde afstand tussen de gaffel en het 'koppelingshuis' zijn die er dus totaal niet was.
Afgesteld en het liep weer prima!
Nu nog zien te verkopen die auto... ;-(
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2008 15:19 #746035
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 66 vacuumontkoppelingssysteem
Ghe.. ruilen voor een Volvo 360?
![:) :)](/media/kunena/emoticons/8.png)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets