alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

APK

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2005 19:06 #624281 door V300 register
APK is gemaakt door V300 register
Hallo iedereen,

Mijn volvo 340 1.4 gaat volgende week voor de apk keuring. En nu vroeg ik mij af of er nog belangrijke dingen zijn die meestal probelemen geven bij de apk. Ik heb het iedee dat mijn auto in redelijk goede staat is. 130.000 km op de teller en ik hoop dat hij er doorheen komt. Laats zijn nog de remschijven en blokken voor vervangen en is aan de uitlaat gelast.

Het enige wat volgens mij niet helemaal lekker werkt is de achterruitverwarming. Is hier iets aan te doen? Is hiervoor een apparte zekering groep?? Moet dit verplicht werken voor de apk??

Al vast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten Noe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2005 11:46 #638692 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK
Hoi Noe,

aangezien je vraag gaat over APK punten, die niet specifiek met de 1400 motor te maken hebben, kon ie beter bij 'techniek algemeen'

ik heb de topic voor je verplaatst.

inhoudelijk:

Weet niet zeker of de achterruit verwarming hoeft te werken voor APK.
maar; voor je eigen comfort en veiligheid is het natuurlijk zowieso een goed idee om dat in orde te hebben! APK of niet.

je zou kunnen beginnen met het meten van de spanning bij de achterruit.

Met een voltmeter (multimeter, bijv. van bouwmarkt) kun je kijken of er 12 volt over de aansluitingen bij de achterruit staat.
de 2 meetpennen doe je dan ieder aan een kant van het raam. welke je waar doet maakt niet uit, je krijgt bij omgekeerde aansluiting alleen een minnetje in t display.

als dit OK is, ligt de fout in de weerstandsdraad op de achterruit zelf.

meet je geen, of een lage spanning, moet je verder gaan kijken naar zekeringen/schakelaars/relais/bedrading etc.

Mocht dit het geval zij moet je maar eens zoeken naar de 1+1+1+1=4 methode.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2005 14:41 #638693 door V300 register
oke, ik zal het eens even gaan meten. Zo'n multimeter heb ik wel. Altijd handig zo'n ding, ook tijdens het inbouwen van autoradio.

P.S. Als mijn auto door de apk heen komt ga ik sterk overwegen om ook lid te worden van de club.

Groeten Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2005 22:46 #638694 door V300 register
Op mijn site, zie onder, staat de hele lijst van het APK gebeuren. Kan je het nalopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2005 15:29 #638695 door V300 register
Hallo,

Nou vandaag is mijn auto voor de APK. Ik heb te horen gekregen dat voor de remslangen vervangen moeten worden. Dus dat is een duur grapje. Als dit is gedaan is de auto weer APK goedgekeurd.

Verder ben ik ook bezig geweest mijn achterruit verwarming te fixen. Het was zo dat aan de rechterkant (bestuurderskant) er een spanning van rond de 11 volt naar de achterruit ging en aan de linkerkant niet. Dus ik ben aan de linkerkant gaan zoeken en daar vond ik een draad die er niet goed meer uit zag, was tape omheen gewikkeld. Dit er afgehaald en de draad doorgeknipt. Vervolgens gestript en een nieuw stekkertje tussen gezet.

Hierna hadden beide kanten een spanning van 0,35 Volt. Kan dit kloppen???
Volgens mij moet het nu weer gefixt zijn.

Groeten Noe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2005 22:47 #638696 door V300 register
Remslangen zijn niet duur en makkelijk zelf te vervangen als je een klein beetje handig bent. Wielen er af. Dan beginnen met de kleine opening van de remvloeistof busje/bakje/resorvar (hoe schrijf je dat) dicht te plakken. Je slangen verwijderen, eerste aan de niet wiel kant om dicht te stoppen. Slangen er weer op en met de nippel open op de rem trappen zodat de lucht er uit is. (Remvloeistof bijvullen)Je moet eerste de ene kant doen volgens boekje en dan de andere kant. Als je het zelf wilt doen en je hebt nog geen werkplaats boek dan vind je het hier ergens wel of ik wil wel de bladzijden doormailen. Komt trouwens weinig voor, remslangen.

(Bericht gewijzigd door fransiscus op 31 augustus 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2005 22:55 #638697 door V300 register
haha, inderdaad... sinds wanneer is 2x een tientje een duur grapje, wou ik al zeggen.

remslangen is inderdaad minder vaak voorkomend dan een lekke uitlaat, maar kom je toch regelmatig tegen. zijn ze vrij strikt op, haarscheuren = vernieuwen.

remvloeistof is trouwens aggressief voor je lak, en trekt vocht aan. het is een goed idee om samen met de remslangen meteen de remslang aan de achterkant te vervangen (is er maar 1) en de remvloeistof te verversen. dan kun je tenminste zeggen dat je je volvo goed onderhoudt!

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2005 20:57 #638698 door V300 register
Het is inmiddels door de garage gebeurd daarom is het wat duurder, mede omdat ik zelf niet precies weet hoe het inelkaar zit en ik niet een remsysteem kan ontluchten... En ik wil graag veilig op de weg rijden. Motorisch kan ik meer uit de voeten qwa sleutel werk.
Alle andere dingen die niets met veiligheid te maken hebben doe ik zelf.
Het belangrijkste is dat mijn volvo weer voor een jaar goed gekeurd is, dus kan ik lekker in de winter naar de schaatsbaan toe rijden voor trainingen en wedstrijden. Met een goede volvo

Bedankt voor jullie antwoorden. Nu maar eens mijn interieur verder op orde maken, met nieuwe deurpaneeltjes etc.. en een paar roestplekjes aan de buiten kant bijspuiten. Heeft iemand hiervoor nog tips?? Ik ben vanplan om dit met een airbrush te doen, na de roest weg te hebben gescheurd en geplamuurd etc..

Groete Noe

(Bericht gewijzigd door noot20 op 1 september 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2005 21:08 #638699 door V300 register
Na de roest weg te hebben geschuurd even met roestomvormer behandelen (bijv. noverox) en dan plamuren, als je denkt dat het goed is eerst laagje spuitplamuur/primer, evt. herhalen om de laatster kleinigheidjes er uit te werken, en dan spuiten maar!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2005 22:13 #638700 door V300 register
Remslangen moeten vervangen worden als het canvas zichtbaar is.. Haarscheurtjes kan nog net.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC