alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)
Benzineslangetjes bij overloopvat
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 13:24 #624261
door V300 register
Benzineslangetjes bij overloopvat is gemaakt door V300 register
Allereerst even voorstellen, want ik ben nieuw hier: ik ben Jean-Luc en kom uit Nijmegen. Sinds bijna twee maanden heb ik een 340 GL Special variomatic uit 1990. Tot zover nog geen problemen gehad, afgezien van een hoog verbruik en toen ik de radio had ingebouwd de helft van de dashboardlampjes niet meer werkte.
Afgelopen zaterdag ben ik bezig geweest met de benzineslangetjes rond het overloopvat in de kofferbak. Twee heb ik er gemakkelijk kunnen vervangen, de rest lijkt wat moeilijker, omdat ik daarvoor waarschijnlijk onder de auto moet. Ik had ook last van een bezinegeur en zag een plasje benzine in de kofferbak liggen. Na wat gelezen te hebben op dit forum ben ik maar aan de slag gegaan.
Tijdens het vervangen kwam ik een onderdeeltje tegen dat zoiets als doormidden brak. Het zijn twee plastic tuitjes met een kogeltje erin die twee slangen met elkaar verbinden. Eentje gaat naar de vulopening en eentje (denk ik) naar de benzinetank.
Ik heb er toen maar een ander 'tuitje' tussengezet, afkomstig van de automaterialenzaak. Nu zit er dus geen balletje meer in. Nou is mijn vraag of dit belangrijk is en of ik dat 'tijdelijke tuitje' het beste weer kan vervangen door zo'n origineel geval.
Wat mij gisteren opviel is dat ik na 300km rijden (voor familiebezoek) op de snelweg nog niet de halve tank leeg heb, terwijl ik de vorige keer na 290 km moest tanken. Ik heb 120-130 gereden. Ik ben dus een beetje bang dat de benzinemeter niet meer goed werkt. Anders zou ik natuurlijk erg blij zijn met zo'n laag verbruik. Ik moet erbij zeggen dat ik afgelopen zaterdag ook een nieuw luchtfilter heb geplaatst, dus misschien speelt dat ook nog mee.
(Bericht gewijzigd door lucluc op 5 december 2005)
Afgelopen zaterdag ben ik bezig geweest met de benzineslangetjes rond het overloopvat in de kofferbak. Twee heb ik er gemakkelijk kunnen vervangen, de rest lijkt wat moeilijker, omdat ik daarvoor waarschijnlijk onder de auto moet. Ik had ook last van een bezinegeur en zag een plasje benzine in de kofferbak liggen. Na wat gelezen te hebben op dit forum ben ik maar aan de slag gegaan.
Tijdens het vervangen kwam ik een onderdeeltje tegen dat zoiets als doormidden brak. Het zijn twee plastic tuitjes met een kogeltje erin die twee slangen met elkaar verbinden. Eentje gaat naar de vulopening en eentje (denk ik) naar de benzinetank.
Ik heb er toen maar een ander 'tuitje' tussengezet, afkomstig van de automaterialenzaak. Nu zit er dus geen balletje meer in. Nou is mijn vraag of dit belangrijk is en of ik dat 'tijdelijke tuitje' het beste weer kan vervangen door zo'n origineel geval.
Wat mij gisteren opviel is dat ik na 300km rijden (voor familiebezoek) op de snelweg nog niet de halve tank leeg heb, terwijl ik de vorige keer na 290 km moest tanken. Ik heb 120-130 gereden. Ik ben dus een beetje bang dat de benzinemeter niet meer goed werkt. Anders zou ik natuurlijk erg blij zijn met zo'n laag verbruik. Ik moet erbij zeggen dat ik afgelopen zaterdag ook een nieuw luchtfilter heb geplaatst, dus misschien speelt dat ook nog mee.
(Bericht gewijzigd door lucluc op 5 december 2005)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 13:33 #637457
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
hey luc :-)
De combi autoradio- en storingen komen mij heel bekend voor;
Waarschijnlijk zijn de 2 groene en/of de 2 bruine draden van de voedingskabel van de radio van elkaar losgeknipt. Deze weer vastmaken en alles doet het weer :-)
Hoog verbruik bij een automaat komt door het niet goed opschakelen van de variomatic. Zie forum.
Gek genoeg valt het hoge verbruik weer mee bij hoge snelheden; de vario schakelt dan op middels de centrifugaalgewichten. Het vacuumgedeelte beinvloed die gewichten; zowel overdrive als kick-down werkt met vacuum.
De combi autoradio- en storingen komen mij heel bekend voor;
Waarschijnlijk zijn de 2 groene en/of de 2 bruine draden van de voedingskabel van de radio van elkaar losgeknipt. Deze weer vastmaken en alles doet het weer :-)
Hoog verbruik bij een automaat komt door het niet goed opschakelen van de variomatic. Zie forum.
Gek genoeg valt het hoge verbruik weer mee bij hoge snelheden; de vario schakelt dan op middels de centrifugaalgewichten. Het vacuumgedeelte beinvloed die gewichten; zowel overdrive als kick-down werkt met vacuum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 13:39 #637458
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Koen, dankzij dit forum heb ik de storing door het aansluiten van de radio al kunnen verhelpen. Volgens mij schakelt de vario goed op en de bergrem werkt ook prima. In de stad kom ik aan 1 op 8 en dat is dus met koud weer en veel hard optrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 17:59 #637459
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Welkom hier Jean-Luc!
Familie van Luc en Ron?
Familie van Luc en Ron?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 19:50 #637460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
is geen familie!! ik heb daar ook al met jean-luc gemaild toen hij zich aanmeldde (die naam doet natuurlijk meteen een belletje rinkelen :-) ) maar ondanks dat in beide families rouvroye het woord 'volvo' bovengemiddeld vaak genoemd wordt zijn ze geen familie van mekaar :-)
het tuutje lijkt me de terugslagklep, die moet zorgen dat het buffertankje niet tijdens het tanken al vol raakt. dat moet namelijk de benzine opvangen als die uitzet door warmte, na het tanken.
hard optrekken in de stad, geeft zowieso een hoog verbruik, dat geldt voor elke auto. op zich is het met een in orde zijnde vario ook mogelij om hem naar 1 op 8 te trappen, maar dan moet je redelijk je best doen. bij een 343 is het makkelijker :-)
Groetjes Wouter
het tuutje lijkt me de terugslagklep, die moet zorgen dat het buffertankje niet tijdens het tanken al vol raakt. dat moet namelijk de benzine opvangen als die uitzet door warmte, na het tanken.
hard optrekken in de stad, geeft zowieso een hoog verbruik, dat geldt voor elke auto. op zich is het met een in orde zijnde vario ook mogelij om hem naar 1 op 8 te trappen, maar dan moet je redelijk je best doen. bij een 343 is het makkelijker :-)
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
05-12-2005 21:07 #637461
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Bij onze 340 special handbak uit 85 is het zo dat je zo'n beetje de eerste 200 km op een halve tank rijdt. Volgens het metertje dan. Want de laatste 150km gaat het metertje ineens stukken harder omlaag...
doeke
doeke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 21:13 #637462
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Gekgenoeg geen familie en dat voor een naam die niet al te vaak voorkomt. Mijn hele familie rijdt Volvo, met uitzondering van mijn ouders die nooit iets anders dan Citroen hebben gehad. Bij mij is het toeval: deze 340 viel binnen mijn budget van 500 euro en beviel erg goed na een proefritje. Ik ging voor een Corolla die bij dezelfde garage te koop stond.
Ik zal proberen een origineel tuitje te vinden en die er dan opzetten. In Nijmegen zit een bedrijfje dat gespecialiseerd is in nieuwe en gebruikte Volvo onderdelen. Ik wil sowieso de overige slangen ook nog vervangen, maar dat moet maar wachten tot het beter weer is.
Ik ben wel blij dat ik onderhand aan de 400 km zit en het reservelampje nog (lang) niet brandt. Zou dat nou echt aan die paar slangetjes en een fris luchtfilter liggen? Ik ben er niet rustiger om gaan rijden.
Ik zal proberen een origineel tuitje te vinden en die er dan opzetten. In Nijmegen zit een bedrijfje dat gespecialiseerd is in nieuwe en gebruikte Volvo onderdelen. Ik wil sowieso de overige slangen ook nog vervangen, maar dat moet maar wachten tot het beter weer is.
Ik ben wel blij dat ik onderhand aan de 400 km zit en het reservelampje nog (lang) niet brandt. Zou dat nou echt aan die paar slangetjes en een fris luchtfilter liggen? Ik ben er niet rustiger om gaan rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-12-2005 22:25 #637463
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Hey Jean-Luc Naamgenoot !! Welkom bij de club. Ik zou best even in onze stamboom willen klimmen, ik heb hem terug tot Wolterus de Rouveroije, geboren ca. 1580, en die was al Schout in Sint-Maartensvoeren...We zijn dus best belangrijk !! Misschien zijn we toch familie, als je wilt mail me dan eens wat personalia ? Bovendien, als de hele familie Volvo rijdt, kan het haast niet missen...
Groet, Ron
Groet, Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-12-2005 00:27 #637464
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Jean-luc, welk bedrijf bedoel je? Toch niet Boy Geenakker? Die hebben niks van de 300 serie. Je moet eens kijken in Weurt bij Xhofleer sloperij, daar staan nog 2 340's. 1 is al aardig kaal door mijn toedoen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-12-2005 10:22 #637465
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Benzineslangetjes bij overloopvat
Eh, ik bedoelde wel Boy Geenakker. Ik was er wel eens langsgereden en dacht dat dat misschien nog eens van pas zou kunnen komen. Weet ik dat alvast.
Ik ga proberen dat tuitje nieuw te kopen, omdat de mijne er al behoorlijk versleten uitzag en daarom volgens mij stuk ging. Maar om nou naar een Volvodealer te gaan voor zo'n stom tuitje....
Ik ga proberen dat tuitje nieuw te kopen, omdat de mijne er al behoorlijk versleten uitzag en daarom volgens mij stuk ging. Maar om nou naar een Volvodealer te gaan voor zo'n stom tuitje....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets