Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht

  • Goos Slotegraaf (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Goos
Meer
25-07-2024 11:44 #1045939 door Goos Slotegraaf (GAST)
Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht is gemaakt door Goos Slotegraaf (GAST)
Ik heb met de 340 1.4 vario uit 1981 een mysterieus probleem. De ene dag doet ie het prima en de andere dag komt ie bijna niet van z'n plek: veel te hoge toeren en geen trekkracht. Uiteindelijk rijdt het wel, maar met veel te hoge toeren. Ik verdenk natuurlijk het vacuumsysteem, maar ik kom er niet achter waar ik het precies moet zoeken. Iemand een idee?
Goos. 

Volvo 345 1.4 vario 1981 65.000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-07-2024 20:09 #1045940 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Hoi Goos, het lijkt erop dat vacuüm schakelaar in de pook blijft hangen met als gevolg dat de vacuüm gestuurde koppeling bekrachtigd blijft en niet ingrijpt terwijl de pook in D staat. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Goos Slotegraaf (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Goos
Meer
25-07-2024 21:19 #1045942 door Goos Slotegraaf (GAST)
Beantwoord door Goos Slotegraaf (GAST) in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Dag Albert, bedankt voor je antwoord. Zit die schakelaar echt IN de pook? Wat moet ik doen om dit te herstellen?
Groet, Goos. 

Volvo 345 1.4 vario 1981 65.000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2024 09:11 #1045945 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Hoi Goos, jij snapt natuurlijk ook wel dat er geen vacuumslangen aan de pook bevestigd zijn. Het gaat om een elektrisch contact, die de koppeling ontkoppeld wanneer je de keuze handel verplaatst. Ik heb geen schema bij de hand, ik vermoed een massacontact. Zoek naar de vacuumklep voor bediening van de koppeling, kun je met een multimeter testen of de klep werkt elke keer als je de keuze handel verplaatst. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2024 10:40 #1045948 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Als je het oud type pook hebt zit de schakeling in het bovendeel van de pook.
Bij de nieuwe uitvoering met drukknop zit er een microschakelaar onder aan de pook bij de tunnel.
Inderdaad kun je meten of er spanning staat op de draad van de vacuumklep. Je kunt ook de vacuumslang er af halen om te zien of er vacuum op blijft staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Goos Slotegraaf (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Goos
Meer
26-07-2024 11:44 #1045949 door Goos Slotegraaf (GAST)
Beantwoord door Goos Slotegraaf (GAST) in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Albert, Renny,

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal de boel bij de pook eens loshalen. 

P.S.: wat zit die EMVK op een onmogelijke plaats zeg, bij een Daf 66 kun je er heel wat makkelijker bij. Demonteren jullie het luchtfilter en kachelhuis om erbij te komen?

Groet, Goos.

Volvo 345 1.4 vario 1981 65.000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2024 16:55 #1045953 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
De EMVK is voor de regeling van de CVT, niet voor de koppeling. Maar dit weet je waarschijnlijk wel.
De vacuumklep voor de koppeling zit op het linker binnenscherm.
Ik kan mij niet herinneren dat de EMVK moeilijk te bereiken is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wim Horinga
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2024 11:24 #1045962 door Wim Horinga
Beantwoord door Wim Horinga in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
er zit ook nog schakelaar op de de hoofdremcylinder  en een onder bij rempedaal beide willen wel es blijven hangen 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Goos Slotegraaf (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Goos
Meer
27-07-2024 15:54 #1045966 door Goos Slotegraaf (GAST)
Beantwoord door Goos Slotegraaf (GAST) in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
Ik ben inmiddels iets verder in de zoektocht. Het lijkt erop dat de schakelaar onder de pook blijft hangen in de niet-contact-maken positie. In die positie is de vario ontkoppeld. Als ik met een schroevendraaier het lipje tegen de rest van de schakelaar (naar boven toe) opdruk pakt de koppeling aan! Kan dit het zijn? En de belangrijkste vraag: hoe krijg ik die schakelaar eruit???

Groet, Goos.

Volvo 345 1.4 vario 1981 65.000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2024 17:07 #1045967 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Af en toe hoge toeren bij wegrijden en geen trekkracht
In principe moet je de complete pook demonteren, dan eerst de schakelstang onder de auto los maken.
De schakelaar heeft onderdeelnummer 3297631 en de klinknagels 3293250.
Volvo340onderdelen.nl heeft beide delen op voorraad volgens hun website

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD