Volvo 345 komt niet van zijn plek
- V300 register
- Verbannen
Recent ben ik in het bezit gekomen van een prachtige, Belgische 345 1.4 GL uit 1981. Dit is een variomaatje met iets meer dan 80.000 kilometer op de klok. Na wat vijven en zessen hebben we vandaag de auto lopend gekregen. De motor loopt mooi rond, enkel het spruitstuk is lek dus hij knettert vrolijk.
Kleine kanttekening echter: de auto wil nu niet meer voor- of achteruit. Bij de eerste test kon de auto na wat heen en weer schakelen in zijn D en R gewoon bewegen; hij ging dus keurig voor of achteruit. We hebben de auto daarna klaargezet op groene platen om even ons eerste testritje te kunnen maken. Helaas viel die in het water, want momenteel doet de auto helemaal niets in zowel zijn D als zijn R.
Bijkomend: als je de choke aanzet in zijn P loopt de auto mooi hoog, als je vervolgens in R of D schakelt loopt het toerental terug, oftewel, het lijkt alsof hij wil vertrekken. Hij gaat echter niet. Bij de variomaat zelf ziet alles er keurig uit op wat zweet na tussen de pulleys. Alle slangetjes zitten aangesloten. Bij gas geven lijkt de EMVK vacuum te hebben...
Iemand ideeën? We zijn voorheen eigenlijk vooral in het bezit geweest van handbakken en dus is dit nieuw voor ons.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Koppeling op? Al weet ik niet of dat zo plotseling kan optreden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De motor reageert op de beweging van de pook. Het toerental zakt in reverse en drive. Echter, als je gas geeft beweegt hij niet en merk je dat hij weerstand heeft. Op dat moment is de auto ook niet rolbaar. Hiervoor moet hij echt in neutral staan. Het lijkt er dus op dat hij wel schakelt, maar hij staat vast.
Goed om te weten: de auto heeft 3 jaar stilgestaan, en er is een lekkage op het uitlaatspruitstuk.
Helaas hebben we in verband met de avondklok maar kort kunnen kijken dus goed mogelijk dat we wat over het hoofd zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je de auto in D of R zet en gas geeft, neemt het toerental dan nog wel toe of staat gevoelsmatig echt de 'handrem er op'?
Sowieso: de brug op met het ding (of de achterkant opbokken op assteunen) en kijken wat er nog draait/te draaien is.
Zet 'm in N en geef gas. Check of de aandrijfas en de as uit het koppelingshuis draait. Draait er niets, dan toerental opvoeren naar 3.000 en weer kijken.
Kijk of je de poelies met de hand kunt draaien (zet hem dan ook eens in D of R) en check (last but not least) of de achterwielen zelf nog vrij draaien. Er kan immers ook een rem zijn vastgelopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het lijkt me verstandig dat we hem op zeer korte termijn weer even naar binnen duwen om de punten van Niels te checken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Als je de stekker daarvan los trekt zou hij het gelijk moeten doen mits de rest goed is natuurlijk. Let op dat je dan alleen een versnelling kiest onder de 1000 toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Uiteraard moesten we hem naar buiten duwen en daar merkte we de nodige weerstand (alsof je hem door de handrem duwt)
dat is normaal, een vario is erg zwaar drukken omdat het rendement dan precies tegenwerkt. er is/was zelfs een lokale volkssport ''daffie duwen'' ergens in friesland!
als de elektrisch-vacuum ontkoppelhulp stuk is zal ie bij (heel) hoge toeren pas aangrijpen maar dan ook wel als een speer ervandoor gaan. gewoon even goed kijken, de variomatic is een wonder van mechanisch vernuft en toch eenvoud. alhoewel de echte dafs van voor de overname veel minder van die overbodige troep eromheen hebben hangen en dus nooit last hadden van de alhier waargenomen top 10 van ''hij schakelt niet'' ellende... als een PRNDL-leek ermee moet rijden heb je dat blijkbaar nodig vond volvo, maar de echte daffers gooien het meeste van die zoot er gewoon weer uit, gaat het ook niet stuk.
Sterkte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;259005 schreef : Let op dat je dan alleen een versnelling kiest onder de 1000 toeren.
Dit zou ook nog wel eens een goede opmerking kunnen zijn. De 1e keer liep de motor al eventjes en draaide wat lager in toeren. De 2e keer was direct na de start. De choke staat niet helemaal lekker afgesteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
gromsound;259006 schreef : dat is normaal, een vario is erg zwaar drukken omdat het rendement dan precies tegenwerkt. er is/was zelfs een lokale volkssport ''daffie duwen'' ergens in friesland!
als de elektrisch-vacuum ontkoppelhulp stuk is zal ie bij (heel) hoge toeren pas aangrijpen maar dan ook wel als een speer ervandoor gaan. gewoon even goed kijken, de variomatic is een wonder van mechanisch vernuft en toch eenvoud. alhoewel de echte dafs van voor de overname veel minder van die overbodige troep eromheen hebben hangen en dus nooit last hadden van de alhier waargenomen top 10 van ''hij schakelt niet'' ellende... als een PRNDL-leek ermee moet rijden heb je dat blijkbaar nodig vond volvo, maar de echte daffers gooien het meeste van die zoot er gewoon weer uit, gaat het ook niet stuk.
Sterkte!
Nou, topsport is het zeker! Haha.
Aankomende zaterdagavond gaam we weer aan de klus met de auto. Hopelijk kunnen we het euvel vinden aan de hand van jullie tips!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.