Diagnose opschakelprobleem
- V300 register
- Verbannen
In 1e instantie dacht aan een probleem met de remdrukschakelaar, Erik en Steven (waar ik voor wat andere dingen was) hadden hetzelfde idee. De remdrukschakelaar vervangen door een ander (wel gebruikt) exemplaar, probleem blijft hetzelfde. Verder even een andere (gebruikte) EMVK geprobeerd, ook dat verandert niets aan het probleem. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het beste (eenvoudigste) een diagnose kan stellen?
Alvast bedankt voor alle hulp/suggesties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Daar staat in hoe je met een multimeter de afzonderlijke schakelaars kunt doormeten, maar ook een en ander over het tachorelais, en hoe je dat kunt repareren als het stuk is. Dat laatste was uiteindelijk bij mij de boosdoener.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Aangezien die schakelaars vaker kapot dan werkend zijn, én de symptomen die je beschrijft exact passen bij zo'n defecte schakelaar, acht ik de kans aanwezig dat hier nog steeds het probleem zit.
De volgende test is om de bergremschakelaar te bedienen (bij max. 50km/h) als de auto het beschreven probleem van niet opschakelen vertoont. Reageert de auto hier niet op dan zit je probleem in het circuit bergrem/kickdown/remdrukschakelaar. Reageert de auto wel dan zit je probleem waarschijnlijk in het tachorelais.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Maak je dan een noodstop of zelfs als je al hard remt dan staat je CVT in een hoog verzet en wordt wegrijden erg lastig.
Om te testen prima, maar doe dit niet permanent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zelf heb ik de remdrukschakelaar permanent doorverbonden en daar nooit last van gehad. Toen deze nog werkte ondervond ik er bovendien meer ongemak dan gemak van.
Het is wat Wouter zegt; de riemen zullen altijd naar het laagste verzet worden getrokken, geholpen zelfs door het wegvallen van het opschakelvacuum en het ontkoppelen van de koppeling. De remdrukschakelaar helpt hier enkel bij door dit proces geforceerd (lees sneller) te laten verlopen.
In het geval van hard remmen tot stilstand (noodstop) zónder aangesloten remdrukschakelaar is de kans groot dat de riemen niet snel genoeg naar het laagste verzet worden getrokken en is wegrijden moeilijker, zoals Steven terecht opmerkt, het is alsof je met een handgeschakelde auto in de 2e versnelling wegrijdt.
Op het moment dat er enigszins beweging in de aandrijflijn zit zullen de varioriemen alsnog naar het laagste verzet worden getrokken en kun je na de eerste 1 á 2 meter dus weer sneller optrekken. Mocht dat te lang duren dan trap je automatisch het gas verder in waardoor de kickdown in werking treedt welke exact het zelfde doet als de remdrukschakelaar had moeten doen en kun je dus vrijwel meteen snel wegtrekken.
(Ik vind het leuk die dingen uit te proberen dus neem van mij aan dat ik dat zeker niet zal laten )
"Maar Bart, welk ongemak had je toen de remdrukschakelaar nog goed werkte?"
Het is een dom systeem, in de zin dat het niet kan detecteren of je daadwerkelijk een noodstop gaat maken. De kickdown, remdrukschakelaar en bergremschakelaar op de middenconsole bedienen allemaal exact het zelfde geforceerde terugschakelsysteem. Stel je rijdt dus 80km/h in de file en je moet ineens fors afremmen naar 50km/h, dan schiet je 340 onnodig in kickdown en schieten de toeren ineens omhoog. Dat kwam bij mij regelmatig voor toen ik de auto nog dagelijks reed en was behoorlijk comfortverlagend.
Bottomline vind ik, voor wat de remdrukschakelaar betreft, dat dat ding gewoon goed werkend aanwezig moet zijn tenzij je er hinder van ondervindt. Geen hinder, dan is het een extra stukje veiligheid wat in sommige gevallen nuttig kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Inderdaad net dat beetje extra 'remkracht', je weet nooit waar het goed voor kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter76;250588 schreef : Precies de reden dat ik na het 'incident' in Tsjechië de rem drukschakelaar heb vervangen voor een 'aftermarket' Suco exemplaar.
Dat is de enige echte goede manier van reparatie.
Waar heb je dien vandaan Wouter? En is vervangen/monteren een lastig karwei?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.