Afdekplaat cvt
- V300 register
- Verbannen
Omdat deze plaat de onderzijde erg goed afdicht is er weinig luchtcirculatie, dus weinig koeling.
De fabriek heeft daarom in een luchtkanaal vanaf de gril voorzien.
Dit werkt logischerwijze maar heel beperkt bij lagere rijsnelheden.
Hier is het in de zomer vlot 40+ graden, op de smalle bergwegen de hellings% zomaar 10% en meer, bij rijsnelheden van 30/40 km/uur.
Bij de raid is dit nog extremer.
Demonteren van de plaat geeft optimale ventilatie dus koeling.
Wat is het potentiele probleem van weghalen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij een 300-serie wordt de variomatic trouwens niet vanaf de grill gekoeld. De roostertjes in de voorbumper vormen de luchtinlaat voor deze koeling (daarom moet je voor een vario ook nooit de dichte afdekkapjes van een 340 met handbak nemen).
Een idee wat in mij opkomt, zou je niet iets kunnen maken met ventilatoren in deze kanalen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;245745 schreef : Ik denk dat het potentiële probleem is dat er meer rommel tussen de schijven en de riemen kan komen. Grotere voorwerpen die er tussen kunnen komen, maar ook zand en steentjes die de riemen veel harder kunnen laten slijten.
Bij een 300-serie wordt de variomatic trouwens niet vanaf de grill gekoeld. De roostertjes in de voorbumper vormen de luchtinlaat voor deze koeling (daarom moet je voor een vario ook nooit de dichte afdekkapjes van een 340 met handbak nemen).
Een idee wat in mij opkomt, zou je niet iets kunnen maken met ventilatoren in deze kanalen?
Ja, ´gril´ was een dwaling. Is bumper. Die hadden wer al af om de plaat eruit te halen en dus de kanalen gezien.
Nee, een ventilator is te onbetrouwbaar. Verder blaast die stof juist naar binnen wanneer we achter iemand rijden.
Bij Dafne hadden we de plaat er af gehaald en hadden we bij doorwaden wat slip. De riemen op de max strak binnen specs gezet en het was niet noemenswaardig.
Ja, de steentjes waren inderdaad een zorg. Ik las echter in het verslag van de London-Sydney dat de Slotemaker equip een zware, stenige bergetappe ook zonder enige wanklank zonder reed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De koeling via de voorbumper en de langskokers is voldoende. De auto is bij de ontwikkeling getest in de woestijn.
Je hebt al wel een van de nadelen van het weghalen van de plaat ondervonden (slippende transmissie bij rijden door plassen), en dit terwijl het "probleem" wat je probeert op te lossen zich nog niet eens voorgedaan heeft.
De schijven van de vario hebben een bepaalde ruwheid. Als door zand stof en rommel die tussen de riemen en de schijven terecht komt deze ruwheid glad geslepen wordt zul je steeds vaker last krijgen van slippende riemen. Als de poelies spiegeltje glad zijn moet je vaak nieuwe riemen leggen om grip te houden, en zullen de riemen ook sneller breken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Voor bescherming van de benzinetank zal je zelf een stalen plaat moeten maken.
Goed punt trouwens. Moeten we eens naar kijken. Hoeft niets complex te zijn; gewoon een extra laag staal. Aan achterzijde wat omhoog buigen. Strips rubber er tussen tegen trillen en klaar.
Bij normaal gebruik echter zou een stalen tank ruim voldoende resistent moeten zijn. Kunststof is op zich sterker maar het rijdt wel makkelijker lek.
Daarom is een extra plaat bij een stalen tank niet verplicht (bij de betreffende raid) en bij kunstof wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik denk dat de betreffende "beweerder" het hitteschild boven de bocht van de middendemper bedoelt. Die zou je kunnen aanzien voor een beschermplaat van de tank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.