CVT "schakelt niet op"
- V300 register
- Verbannen
De website van de Volvo 300 club geraadpleegd en de stappen van de diagnose gevolgd. Op de slangen geblazen van op- en terugschakelen en deze bleven mooi op druk. Vervolgens gekeken of de EMVK zuigt: bij ingeschakelde motor blijft de tuit voor terugschakelen continu flink zuigen, de tuit voor opschakelen doet niets, ook niet bij wat gas geven. De spoelen doorgemeten: die zijn OK.
Vervolgens loop ik vast... ik heb de multimeter aan de connector van de EMVK gehad en meet op punt 4 slechts een zeer geringe weerstand (massa) en op punt 5 6 Volt (voeding), dat is dus OK. Maar op punt 6 meet ik een hoge weerstand (enkele Mega Ohms). Ik heb de bergrem-schakelaar eruit gehad en doorgemeten: volgens mij is die goed. Ook de hogedruk rem-schakelaar getest en met ingetrapte rem gaat ie van een hoge weerstand naar "oneindig". Dat zou in ruststand toch ongeveer 0 Ohm moeten zijn? De kickdown-schakelaar kon ik niet vinden, iemand een tip waar die zit?
Wat denken jullie, zou dit dan toch de hogedruk rem-schakelaar zijn? En kun je die vervangen zonder dat het gehele remvloeistof-reservoir leeg loopt?
Vast bedankt voor jullie advies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Schakel de bergremschakelaar in zodat het controlelampje oplicht door de gas pedaal geheel in te drukken moet het controlelampje uitgaan.
Ik heb een stuk van het schema voor de CVT bij gedaan en de legenda zodat je weet welke onderdelen het zijn.
Ik het de zelfde probleem gehad en heb de gaskabel, tachorelais en de elektrischevierwegklep vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;237533 schreef : De kick-down schakelaar zit onder het dashboard bij het gaspedaal
Bedankt, ik zal hier maar eens mee aan de gang. Wat me wel opvalt is, dat het probleem is opgetreden precies nadat de auto voor reparatie naar een garage is geweest, waarbij ook laswerk is verricht aan de paravaan. Zou er een draad losgetrokken/ beschadigd kunnen zijn van de kickdown-schakelaar tijdens het werk daar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
je weerstand op punt 6 is te hoog en dus wordt de terugschakelspoel ingeschakeld, nu weet je al direct dat het probleem niet in het tachorelais zit en ook niet in het emvk want de fout zit in de aansturing van het tachorelais (de kring kickdownschakelaar-bergremschakelaar-remdrukschakelaar)
snelste diagnose is de multimeter aangesloten houden op pen 6 en dan eerst de gele en rode draad op de remdrukschakelaar doorverbinden (gaat hij dan naar 0? is dit de boosdoener)
is die het niet dan de geel/groene draad bij het gaspedaal lostrekken en die aan massa leggeen, wederom; gaat je multimeter naar 0? dan is dit de boosdoener.
het kan zijn dat het bij jou in de kickdownschakelaar zit, controleer in de motorruimte of het bruine (massa)draadje nog aangesloten zit waar de gaskabel tegen het schutbord geschroefd wordt
de bergremschakelaar gaat zeer zelden defect, maar die heb je dus al uitgesloten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;237550 schreef : niet te strikt naar dat lampje in die schakelaar kijken, die doet in de elektrische schakeling voor de kickdown niet veel (behalve aan gaan, tenzij het lampje stuk is)
je weerstand op punt 6 is te hoog en dus wordt de terugschakelspoel ingeschakeld, nu weet je al direct dat het probleem niet in het tachorelais zit en ook niet in het emvk want de fout zit in de aansturing van het tachorelais (de kring kickdownschakelaar-bergremschakelaar-remdrukschakelaar)
snelste diagnose is de multimeter aangesloten houden op pen 6 en dan eerst de gele en rode draad op de remdrukschakelaar doorverbinden (gaat hij dan naar 0? is dit de boosdoener)
is die het niet dan de geel/groene draad bij het gaspedaal lostrekken en die aan massa leggeen, wederom; gaat je multimeter naar 0? dan is dit de boosdoener.
het kan zijn dat het bij jou in de kickdownschakelaar zit, controleer in de motorruimte of het bruine (massa)draadje nog aangesloten zit waar de gaskabel tegen het schutbord geschroefd wordt
de bergremschakelaar gaat zeer zelden defect, maar die heb je dus al uitgesloten
Bedankt voor deze uitleg, ik heb deze stappen gevolgd en ik vond 0 Ohm nadat ik de geel/ groene draad van de kickdown-schakelaar aan de massa had gezet...
Daarna de gaskabel gedemonteerd, met de volgende constatering: het nylon kokertje is gebroken en er zat een soort "beun-oplossing" in het motorcompartiment, met tie-rapjes om alles bij elkaar te houden. Kunnen jullie aan bijgevoegde foto zien of dit het euvel is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
AvdAkker;237550 schreef : niet te strikt naar dat lampje in die schakelaar kijken, die doet in de elektrische schakeling voor de kickdown niet veel (behalve aan gaan, tenzij het lampje stuk is)
het is wel een snelle methode om te zien of de kick-down schakelaar werkt zonder dat je onder het dashboard moet kruipen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.