Diagnose en storingzoeken aan de CVT
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-02-2015 18:40 #633608
door V300 register
Diagnose en storingzoeken aan de CVT is gemaakt door V300 register
Na de Diagnose en storingzoeker aan de CVT te hebben uitgevoerd ben ik er nog steeds niet achter waar het probleem zich bevindt.
De eerste 3 metingen doen we met aan de ene draad het gegeven punt op de connector, en de andere draad aan de minpool van de accu.
- punt 4: massa (weerstandsmeting. Ideaal = 0 Ohm)
- punt 5: voeding (spanning meten. Ideaal = volle accuspanning)
- punt 6: massa bergrem schakeling (weerstandsmeting. Ideaal = 0 Ohm)
Dit alles is in orde.
De bergrem schakeling bestaat uit 3 schakelaars.
Nu snap ik niet helemaal hoe je deze 3 schakelaars kunt testen met de multimeter, waar te plaatsen en zo
Printplaat Tachorelais heb ik na gekeken, maar kan geen benoemingswaardigheden vinden, daarbij heb ik een tweede Tachorelais, ook aangesloten maar geen werkend Emvk.
Controle Elektrische schakeling bij elektrisch probleem met opschakelen
Emvk uit elkaar geschroeft en een revisie kit toegepast + de diode vervangen.
Een spoel heb ik vervangen, koperdraad geknapt.
Enige tijd terug is de koppeling afgesteld. (plaatjes er tussen uit)
Ik heb graag hulp nodig
- Controle Vacu?msysteem is in orde.
- Controle van de EMVK geen reactie want geen stroom
- Controle Elektrische schakeling
De eerste 3 metingen doen we met aan de ene draad het gegeven punt op de connector, en de andere draad aan de minpool van de accu.
- punt 4: massa (weerstandsmeting. Ideaal = 0 Ohm)
- punt 5: voeding (spanning meten. Ideaal = volle accuspanning)
- punt 6: massa bergrem schakeling (weerstandsmeting. Ideaal = 0 Ohm)
Dit alles is in orde.
De bergrem schakeling bestaat uit 3 schakelaars.
- Dit zijn achtereenvolgens de Bergremschakelaar,
- de Hogedruk Remschakelaar,
- en de Kickdown Schakelaar.
Nu snap ik niet helemaal hoe je deze 3 schakelaars kunt testen met de multimeter, waar te plaatsen en zo
Printplaat Tachorelais heb ik na gekeken, maar kan geen benoemingswaardigheden vinden, daarbij heb ik een tweede Tachorelais, ook aangesloten maar geen werkend Emvk.
Controle Elektrische schakeling bij elektrisch probleem met opschakelen
Emvk uit elkaar geschroeft en een revisie kit toegepast + de diode vervangen.
Een spoel heb ik vervangen, koperdraad geknapt.
Enige tijd terug is de koppeling afgesteld. (plaatjes er tussen uit)
Ik heb graag hulp nodig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
20-02-2015 21:37 #956179
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Stepfun, erg vervelend als een probleem zo lang doorsudderd!
Misschien kun je het probleem nohg eens beschrijven (of een link naar topic waar het beschreven staat?).
Schakelt ie niet op, of niet af, of beiden?
Wat betreft de bergrem: het is een 12V spanning die langs 3 schakelars in serie komt. Schakelaars staan normaal dicht. Knop om, hard remmen of kickdown zorgen voor verbreking, en dus spannigsval.
Dit zou je bij de EMVK moeten kunnen terugmeten op de electrische aansluitpolen. Hier staat ook 12V op, of niet.
Belangrijk om na tegaan of of de EMVK wel spaning krijgt aan beide zijden.
OPschakelzijde moet spanning krijgen als toerental boven 1900 rpm komt.
Terugschakelen door bv de bergrem etc.
Als hier geen 12V op komt, gaat de EMVK niets doen.
Is er wel prik en schakelaarbaar met bovenstaande scenarios), dan krijgt ie iig de juiste input maar is EMVK stuk. Zo niet, andersom?
Anyway, ik zou beginnen met te kijken of er wel/niet 12 V komt bij EMVK onder de juiste scenario's. Wat ook goed werkt is delen (tijdelijk) uitwisselen met werkende delen bv lenen eiuit goede wagen. EMVK en tacho zijn relatief makkelijk uit te wisselen. Door ruil toets je de defecte deel in goede auto, en goede deel in defecte auto. Zo kun je delen uitsluiten.
Klinkt wel als een mooie casus voor de diagnose dag, maar kan me voorstellen dat je niet tot 13 maart wil wachten of zo niet naar Bleiswijk wilt rijden.
Succes en hou ons hier op de hoogte!
Misschien kun je het probleem nohg eens beschrijven (of een link naar topic waar het beschreven staat?).
Schakelt ie niet op, of niet af, of beiden?
Wat betreft de bergrem: het is een 12V spanning die langs 3 schakelars in serie komt. Schakelaars staan normaal dicht. Knop om, hard remmen of kickdown zorgen voor verbreking, en dus spannigsval.
Dit zou je bij de EMVK moeten kunnen terugmeten op de electrische aansluitpolen. Hier staat ook 12V op, of niet.
Belangrijk om na tegaan of of de EMVK wel spaning krijgt aan beide zijden.
OPschakelzijde moet spanning krijgen als toerental boven 1900 rpm komt.
Terugschakelen door bv de bergrem etc.
Als hier geen 12V op komt, gaat de EMVK niets doen.
Is er wel prik en schakelaarbaar met bovenstaande scenarios), dan krijgt ie iig de juiste input maar is EMVK stuk. Zo niet, andersom?
Anyway, ik zou beginnen met te kijken of er wel/niet 12 V komt bij EMVK onder de juiste scenario's. Wat ook goed werkt is delen (tijdelijk) uitwisselen met werkende delen bv lenen eiuit goede wagen. EMVK en tacho zijn relatief makkelijk uit te wisselen. Door ruil toets je de defecte deel in goede auto, en goede deel in defecte auto. Zo kun je delen uitsluiten.
Klinkt wel als een mooie casus voor de diagnose dag, maar kan me voorstellen dat je niet tot 13 maart wil wachten of zo niet naar Bleiswijk wilt rijden.
Succes en hou ons hier op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2015 21:04 #956187
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
BartJu, bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zal de elektrische aansluitpolen van de EMVK nog eens nameten zoals je beschreven hebt :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
22-02-2015 10:29 #956198
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Graag gedaan, hoop dat het helpt!
(en dat het klopt..., heb er ook mee gestoeid, maar ben geen expert)
(en dat het klopt..., heb er ook mee gestoeid, maar ben geen expert)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2015 23:44 #956207
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
23-02-2015 10:58 #956208
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Betekent dit dat je wat verder bent gekomen (met je zoektocht dan, fysiek verder zal wel met 130/140km/h).
Ik ga er even van uit dat je de bergrem niet bij 130 hebt in geschakeld. Dat is nl erg af te raden naar het schijnt!
Ik ga er even van uit dat je de bergrem niet bij 130 hebt in geschakeld. Dat is nl erg af te raden naar het schijnt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2015 11:23 #956209
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Had ik in het vorige topic nu begrepen dat je het emvk reviesie setje van dafhobby gebruikt hebt?
Deze werkte bij mij namelijk absoluut niet, voordat ik de klepjes ingekort had. De klepjes sloten de boel namelijk al af voordat ze ingeschakeld waren.
gr
Deze werkte bij mij namelijk absoluut niet, voordat ik de klepjes ingekort had. De klepjes sloten de boel namelijk al af voordat ze ingeschakeld waren.
gr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-05-2015 21:20 #957579
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
31-05-2015 13:48 #957581
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
Als je spanning wil meten: je multimeter staat verkeerd.
Als dit toch volts zijn, dan..
met lopende motor? dat je dynamo niks nuttigs doet
zonder lopende motor? dat je accu (voor startbegrippen) leeg is en wellicht versleten.
Maaarrr... als dit toch de weerstand in Mohm is van de spoeltjes van je EMVK: die zijn doorgebrand en open en zullen niet veel meer doen.
extra tip: hou rekening met de diode, meet in 2 richtingen. opzich is 10 Mohm al een raar iets om te meten in een dergelijk systeem. een OL zou logischer zijn.
(ook met diode)
Hoe en waarover heb je dit gemeten?
Als dit toch volts zijn, dan..
met lopende motor? dat je dynamo niks nuttigs doet
zonder lopende motor? dat je accu (voor startbegrippen) leeg is en wellicht versleten.
Maaarrr... als dit toch de weerstand in Mohm is van de spoeltjes van je EMVK: die zijn doorgebrand en open en zullen niet veel meer doen.
extra tip: hou rekening met de diode, meet in 2 richtingen. opzich is 10 Mohm al een raar iets om te meten in een dergelijk systeem. een OL zou logischer zijn.
(ook met diode)
Hoe en waarover heb je dit gemeten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
31-05-2015 19:39 #957583
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose en storingzoeken aan de CVT
met je vingers aan de meetpennen kun je best op 10 megohm uitkomen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets