- Berichten: 10
Krijg de versnelling niet in zijn P
- Rizo Emolas
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-11-2014 07:39 #633500
door Rizo Emolas
Krijg de versnelling niet in zijn P is gemaakt door Rizo Emolas
Hallo allemaal,
Ik heb net een Volvo 66 aangeschaft met natuurlijk een geweldige automatische versnellingsbak. De volvo is uit '79 en heeft voor de volgende APK wat klein werk nodig om weer op de weg te mogen.
Nu was er bij de proefrit niets aan de hand, maar nu ontdekte ik laatst dat de versnelling niet meer in zijn P stand gedrukt wil worden.
Nu heb ik hier al wat over gelezen op dit forum, maar daar was het altijd de D waarin niet meer kon worden geschakeld. Is hier hetzelfde aan de hand als bij mij? Ik hoop het niet, want als ik dat lees, is het een hoop werk...:hmmz2:
Alvast bedankt,
Rizo
Ik heb net een Volvo 66 aangeschaft met natuurlijk een geweldige automatische versnellingsbak. De volvo is uit '79 en heeft voor de volgende APK wat klein werk nodig om weer op de weg te mogen.
Nu was er bij de proefrit niets aan de hand, maar nu ontdekte ik laatst dat de versnelling niet meer in zijn P stand gedrukt wil worden.
Nu heb ik hier al wat over gelezen op dit forum, maar daar was het altijd de D waarin niet meer kon worden geschakeld. Is hier hetzelfde aan de hand als bij mij? Ik hoop het niet, want als ik dat lees, is het een hoop werk...:hmmz2:
Alvast bedankt,
Rizo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-11-2014 07:44 #951903
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
Werkt het ook niet als je een keer door alle versnellingen heen gaat?
Bij mij wil de pook ook wel eens niet meewerken, en een keer door alle standen gaan biedt dan uitkomst.
Bij mij wil de pook ook wel eens niet meewerken, en een keer door alle standen gaan biedt dan uitkomst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-11-2014 10:52 #951911
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
ah, is dat zo'n Daf die destijds door Volvo is gemolesteerd en voorzien van een P-stand?
bij de 340's ligt het vaak aan de (afstelling van de) schakelstang en de geleidebus, maar ik heb van een daf-rijder wel eens gehoord dat het ook in de pook zelf kan zitten. Daar schijnt onderin een soort borgpen in te zitten die wel eens naar buiten trilt. Dan komt 'ie bij het schakelen tegen de tunnel aan en is de P-stand 'geblokkeerd'.
Je kunt er ook voor kiezen om de p-stand niet te gebruiken, de dafjes hadden 'm oorspronkelijk ook niet. Starten zou ik altijd in N doen (ondanks dat ik nooit een cvt heb gehad... maar ik hoor het regelmatig van variorijders)
bij de 340's ligt het vaak aan de (afstelling van de) schakelstang en de geleidebus, maar ik heb van een daf-rijder wel eens gehoord dat het ook in de pook zelf kan zitten. Daar schijnt onderin een soort borgpen in te zitten die wel eens naar buiten trilt. Dan komt 'ie bij het schakelen tegen de tunnel aan en is de P-stand 'geblokkeerd'.
Je kunt er ook voor kiezen om de p-stand niet te gebruiken, de dafjes hadden 'm oorspronkelijk ook niet. Starten zou ik altijd in N doen (ondanks dat ik nooit een cvt heb gehad... maar ik hoor het regelmatig van variorijders)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-11-2014 13:01 #951914
door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
beste Rizo,
heb je een instructieboekje bij je volvo 66 ?
Indien niet:
de P kan alleen ingeschakeld worden door vanuit een andere stand de knop aan de zijkant half in te drukken
P alleen gebruiken om te parkeren en indien op vlak terrein niet de handrem
er op want die kan vastvriezen.
Starten alleen in de N want als je in de P start en dan gas geeft brand je de koppelingsplaat weg....
Een enkele keer gaat zo' n pook wel eens stuk en dan helpt alleen vervanging
Ik had wel eens een pook waarbij ik het bovenste gedeelte spontaan
lostrok bij haastige bediening.
Heb zelf ruim 10 jaar dagelijks gereden in volvo's 66 en eigenlijk nooit echte problemen met de P stand gehad.
Als je er echt niet uitkomt meld je dan aan voor de sleuteldag in Ermelo op 13/12.
Wel met een duidelijke omschrijving van de klussen die je wilt uitvoeren.
Succes en misschien tot ziens in Ermelo.
mvg
Andre
heb je een instructieboekje bij je volvo 66 ?
Indien niet:
de P kan alleen ingeschakeld worden door vanuit een andere stand de knop aan de zijkant half in te drukken
P alleen gebruiken om te parkeren en indien op vlak terrein niet de handrem
er op want die kan vastvriezen.
Starten alleen in de N want als je in de P start en dan gas geeft brand je de koppelingsplaat weg....
Een enkele keer gaat zo' n pook wel eens stuk en dan helpt alleen vervanging
Ik had wel eens een pook waarbij ik het bovenste gedeelte spontaan
lostrok bij haastige bediening.
Heb zelf ruim 10 jaar dagelijks gereden in volvo's 66 en eigenlijk nooit echte problemen met de P stand gehad.
Als je er echt niet uitkomt meld je dan aan voor de sleuteldag in Ermelo op 13/12.
Wel met een duidelijke omschrijving van de klussen die je wilt uitvoeren.
Succes en misschien tot ziens in Ermelo.
mvg
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rizo Emolas
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 10
15-11-2014 22:55 #951924
door Rizo Emolas
Beantwoord door Rizo Emolas in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
Dank voor alle reactie's!
Ik zal eens proberen om door alle versnellingen heen te gaan. Starten kan ik inderdaad in zijn N, zonder problemen. Ik heb een handleiding, die zal ik er nogmaals eens goed op naslaan.
Ik verwacht hem zelf niet heel veel te gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat het voor een APK wellicht moet werken?
Ik ga morgen weer verder klussen, dus dan doe ik een update! Nogmaals dank voor de reactie's!
Groet,
Rizo
Ik zal eens proberen om door alle versnellingen heen te gaan. Starten kan ik inderdaad in zijn N, zonder problemen. Ik heb een handleiding, die zal ik er nogmaals eens goed op naslaan.
Ik verwacht hem zelf niet heel veel te gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat het voor een APK wellicht moet werken?
Ik ga morgen weer verder klussen, dus dan doe ik een update! Nogmaals dank voor de reactie's!
Groet,
Rizo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-11-2014 09:24 #951935
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
Nee, het ontbreken of defect zijn van de P-stand is geen apk-punt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rizo Emolas
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 10
09-05-2016 22:11 #963573
door Rizo Emolas
Beantwoord door Rizo Emolas in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
HEt is inmiddels een tijdje geleden, maar het probleem is er nog steeds en sterker: Het is ERGER!
De pook wil nu ook niet meer in zijn D! Nog wel prima in de N, maar niet in zijn D! Dit is wel heel vervelend omdat ik nu ook niet meer kan rijden ... (Alleen nog maar achteruit).
De pook wil nu ook niet meer in zijn D! Nog wel prima in de N, maar niet in zijn D! Dit is wel heel vervelend omdat ik nu ook niet meer kan rijden ... (Alleen nog maar achteruit).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-05-2016 23:34 #963574
door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Krijg de versnelling niet in zijn P
Afgelopen weekend het zelfde probleem bij een volvo 343 gezien
Dit kan waarschijnlijk alleen verholpen worden door de elektronica onderaan de pook
Te vervangen
De auto in kwestie gaf geen problemen meer met vooruit rijden toen een van de slangen
Van de ontkoppelingsklep links onder aan het binnenspatbord was losgekoppeld en afgedicht
Er zit een wit plastic schakelklok rechts onderaan de schakel pook in het interieur
En die of het kleine blokje er achter zal waarschijnlijk kapot zijn
Mvg
Andre
Dit kan waarschijnlijk alleen verholpen worden door de elektronica onderaan de pook
Te vervangen
De auto in kwestie gaf geen problemen meer met vooruit rijden toen een van de slangen
Van de ontkoppelingsklep links onder aan het binnenspatbord was losgekoppeld en afgedicht
Er zit een wit plastic schakelklok rechts onderaan de schakel pook in het interieur
En die of het kleine blokje er achter zal waarschijnlijk kapot zijn
Mvg
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets