Tips uitbouwen CVT/variomatic

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 17:51 #633333 door V300 register
Tips uitbouwen CVT/variomatic is gemaakt door V300 register
Hallo,
Eerdaags ben ik van plan om de complete CVT/variomatic + B14.4 motor uit de auto te bouwen.
Daar komt een 5-bak met een betere B14.4 motor voor in de plaats)
Hoe ik een motorblok en een 5-bak moet uitbouwen weet ik inmiddels, maar is er verder nog een verstandige uitbouw-volgorde te hanteren betreft de CVT/variomatic? (CVT of Variomatic, is er verschil?)
Is demontage van de variomatic net zo eenvoudig als het demonteren van de 5-bak, of moet ik nog ergens specifiek opletten?
Moeten er nog dingen gemarkeerd worden (daar staat mij zoiets van bij) voor mocht ik de variomatic ooit weer willen gebruiken?

Dit lijkt mij de goede uitbouwvolgorde:
-Onder de motorkap slangen los van de EMVK en EMVK uitbouwen,
-Interieur rond automaatpook demonteren,
-Aandrijfas los halen (er af schuiven?)
-Homokineten los,
-Subframe waar de CVT in hangt los halen, en in zijn geheel onder de auto vandaan halen,
- en..??
Iemand nog aanvullingen of zaken waar ik op moet letten? Alle tips zijn welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-06-2014 18:33 #948618 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Variomatic is het woord wat werd gebruikt door DAF, in de 343 en latere modellen werd het CVT (continu variabele transmissie)

Vacu?m leidingen loskoppelen is het enige extra werk, het complete subframe zit met 4 bouten vast aan de carrosserie, dan haal je de cvt er in zijn geheel uit.
Ow ja, de handremkabels vinden ook hun steun aan de secundaire dwarsbalk.

Let wel goed op het gewicht, een complete cvt weegt ca 75 kg, net even anders dan een gemiddelde handbak in een V300.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 18:42 #948619 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Bedankt Wouter voor het antwoord en de goede tip! Dat zijn dus zware jongens die automaten. Weet jij het verschil in gewicht tussen een 5-bak en de CVT?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 18:42 #948620 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Zelfde procedure als het uitbouwen van een handgeschakelde bak met het grote verschil dat de CVT een stuk groter en lomper is, is altijd wel even tobben maar verwijderen gaat makkelijker als plaatsen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-06-2014 18:53 #948622 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic

volvobot;229869 schreef : Bedankt Wouter voor het antwoord en de goede tip! Dat zijn dus zware jongens die automaten. Weet jij het verschil in gewicht tussen een 5-bak en de CVT?


Graag gedaan en om heel kort te gaan, nee dat weet ik niet, ik weet alleen dat een handbak een behoorlijke tik lichter zal zijn dan een complete cvt, het verschil doet er denk ik niet zoveel toe.

Het is meer een waarschuwing, dat je er goed op let dat je de cvt niet in je nek krijgt, of op de grond donderd vanaf een brug die op hoogte staat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 19:01 #948623 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Dat lijkt me idd niet zo prettig. Wel mooi dat een handbak een stuk lichter is, dat zal de rijeigenschappen ten goede komen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 19:29 #948624 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Of juist niet i.v.m. de gewichtsverdeling ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 19:55 #948625 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic

DanteG;229874 schreef : Of juist niet i.v.m. de gewichtsverdeling ;)


Daar heb je een punt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-06-2014 20:00 #948626 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tips uitbouwen CVT/variomatic
Ja voor zover mij bekend heeft een 340 met cvt een 50/50 gewichtsverdeling, iets wat je wel kunt merken, ondanks de op comfort afgestelde ophanging blijft de auto behoorlijk lang neutraal, en daarna zoals het een achterwiel aandrijver betaamt, een lichte overstuur neiging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD