'Schuddende' auto bij rijden
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-03-2014 18:11 #633152
door V300 register
'Schuddende' auto bij rijden is gemaakt door V300 register
Beste mensen,
Mijn volvo 340 automaat 'trilt' als het ware onder het rijden. Als je rijd schud je op de stoel een beetje van links naar rechts.
Een kennis van mij gaf aan na een stukje rijden dat de oorzaak vrijwel zeker ligt aan onbalans in de aandrijflijn.
Dit kon zijn een van de aandrijf assen of de variobak.
Zijn hier bekende problemen over bekend, of zijn er andere suggesties over een oorzaak?
ps; heeft er iemand misschien een soort werkplaatshandboek over? ?f is dit online te vinden?
Bij voorbaat alvast hartelijk dank.
Mijn volvo 340 automaat 'trilt' als het ware onder het rijden. Als je rijd schud je op de stoel een beetje van links naar rechts.
Een kennis van mij gaf aan na een stukje rijden dat de oorzaak vrijwel zeker ligt aan onbalans in de aandrijflijn.
Dit kon zijn een van de aandrijf assen of de variobak.
Zijn hier bekende problemen over bekend, of zijn er andere suggesties over een oorzaak?
ps; heeft er iemand misschien een soort werkplaatshandboek over? ?f is dit online te vinden?
Bij voorbaat alvast hartelijk dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-03-2014 07:45 #943369
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Schuddende' auto bij rijden
Zo'n diagnose stellen zonder de auto te zien is natuurlijk altyd lastig.
Mogelijke oorzaken.....
-kromme velg
-kromme naaf,meestal veroorzaakt door een schuiver tegen een stoeprand o.i.d.
-Slecht uitgebalanceerde wielen
Dat moet vrij snel te achterhalen zijn.Als het daar niet in zit dan kun je de auto op bokken(of een brug..nog makkelijker..) zetten en de aandrijving controleren.Daarvoor moet je afdekplaat onder de vario demonteren.Zorg dat je de achterwielen vrij kunnen draaien.
Controleer de vario op...
-zichtbare schade..
-kromme assen ,zowel de primaire als de secundaire vario.Dit zijn dus niet de assen tussen de vario en de achter wielen maar de assen die uit de bak komen waar de schijven op gemonteerd zijn.De schijven mogen ,als ze draaien,niet "zwabberen" zoals bijv. een fietswiel waar een slag in zit.
-aandrijfassen,tussen bak en achterwielen controleren op speling en of de stofhoezen nog heel zijn.
Weet je of er aan de vario werkzaamheden zijn verricht?En dan bedoel ik of er schijven zijn verwijderd om bijvoorbeeld een membraam of een veer te vervangen?Als dat laatste het geval is dan is de kans levensgroot dat je onbalans in de vario hebt. Dan heb je 2 optie's .
1-Deze vario demonteren en opnieuyw laten balanceren.Bij DAF Club Nederland hebben ze daar apparatuur voor maar dan moet je lid zijn.
2-Vario vervangen voor een trillingsvrij exemplaar.Die moeten niet moeilijk te vinden zijn.
Bij de advertenties op de site staat een vraagbaak.Deze zijn overigens ook nog gewoon nieuw leverbaar.
www.volvo300club.nl/advertenties.php?categorie=Documentatie
Mogelijke oorzaken.....
-kromme velg
-kromme naaf,meestal veroorzaakt door een schuiver tegen een stoeprand o.i.d.
-Slecht uitgebalanceerde wielen
Dat moet vrij snel te achterhalen zijn.Als het daar niet in zit dan kun je de auto op bokken(of een brug..nog makkelijker..) zetten en de aandrijving controleren.Daarvoor moet je afdekplaat onder de vario demonteren.Zorg dat je de achterwielen vrij kunnen draaien.
Controleer de vario op...
-zichtbare schade..
-kromme assen ,zowel de primaire als de secundaire vario.Dit zijn dus niet de assen tussen de vario en de achter wielen maar de assen die uit de bak komen waar de schijven op gemonteerd zijn.De schijven mogen ,als ze draaien,niet "zwabberen" zoals bijv. een fietswiel waar een slag in zit.
-aandrijfassen,tussen bak en achterwielen controleren op speling en of de stofhoezen nog heel zijn.
Weet je of er aan de vario werkzaamheden zijn verricht?En dan bedoel ik of er schijven zijn verwijderd om bijvoorbeeld een membraam of een veer te vervangen?Als dat laatste het geval is dan is de kans levensgroot dat je onbalans in de vario hebt. Dan heb je 2 optie's .
1-Deze vario demonteren en opnieuyw laten balanceren.Bij DAF Club Nederland hebben ze daar apparatuur voor maar dan moet je lid zijn.
2-Vario vervangen voor een trillingsvrij exemplaar.Die moeten niet moeilijk te vinden zijn.
Bij de advertenties op de site staat een vraagbaak.Deze zijn overigens ook nog gewoon nieuw leverbaar.
www.volvo300club.nl/advertenties.php?categorie=Documentatie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets