Tachorelais foppen?
- V300 register
- Verbannen
voor het vaccuumsysteem zijn er dus wat dingen anders.
ten eerste heb ik geen koppeling meer - die slang plus de schakelaar in het witte verdeeldingetje koppel ik af - slang zet ik dicht.
ten tweede: het tachorelais krijgt geen pulsen krijgt meer van de bobine ...
als ik de schema's goed lees zou bij een niet werkende tacho het opschakelvaccuum niet actief kunnen worden...
bij de electromotor is het koppel vanaf de start direct vol aanwezig, dus ik denk dat ik het opschakelvaccuum in de EMVK direkt ingeschakeld moet hebben .. dus niet meer uitgeschakeld onder de 1800 toeren bij een 'gewone' 340
maar hoe zal ik de tachorelais foppen - gewoon op pin 3 direkt een massa aansluiting maken?
betekent wel dat het opschakelvaccuum altijd ingeschakeld is ..
(het vaccuum komt van een elektrische pomp die steeds is ingeschakeld)
of heeft iemand nog een andere suggestie?
de andere functies bij mijn elektrische 340 zoals de bergrem, hogedrukschakelaar bij de rem en gaspedaal stand kunnen gewoon in stand blijven ... al vraag ik mij of die nog wel iets doen als pin 3 een direkte massa aansluiting krijgt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wellicht dat je elektrisch nog wat kan maken dat het toerental van de elektromotor op eenzelfde manier weergeeft als de ontstekingsunit; dan ben je helemaal zo klaar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
wat zou het effect zijn als ik niets doe aan de tacho: ik neem aan dat hij dan moeilijker of niet opschakelt, toch?
een snelle oplossing is denk ik om een tweede gaspedaal stand sensor te maken...die een min contact maakt bij licht indrukken van het pedaal...gas los betekent dan dat het opschakel vaccuum uitgeschakeld is
zou het eigenlijk uitmaken als het vacuum in stappen wordt geactiveerd (regelbare onderdruk) dus niet een 'aan of uit' situatie, zoals het huidige systeem....zoja dan is het interessant om inderdaad het optimum te zoeken tussen het koppel van de electromotor en de stand van de variomatic
wat trouwens ook anders is bij een electromotor aandrijving is het regeneratief remmen..bij het uitrollen wordt er meer remenergie opgewekt (en gelijk in de accu's opgeslagen) als de schijven snel in ruststand komen in plaats van blijven hangen in een hogere verhouding
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dit komt overeen met de oude constructie van DAF en werkt bijna net zo goed als de volvo constructie als je motor niet teveel vrijloop weerstand heeft.
het tachorelais zelf gebruik je dan alleen nog om de + om te leggen naar de terugschakelspoel op moment dat je:
- vol gas geeft
- hard remt
- de bergrem aanzet
Is je elektronica / regelmodule geschikt voor energie terugwinning van kinetisch-> accu?? in dat geval zou je kunnen overwegen om de bergremfunctie direct in te schakelen samen met het remlicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De vacuum voorziening maken met een buffertank en daar de leidingen voor de rembekrachtiging en de vario op aansluiten.De vacu?mpomp kun je dan onafhankelijk van de vraag naar vacu?m laten lopen dmv van een onderdruk sensor in de buffertank.Ik vrees dat je te weinig vacu?m hebt op het moment dat je het nodig hebt als dan de pomp pas begint te lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bart Manders;218967 schreef : Feitelijk kun je het hele tachorelais gedoe weglaten als je met een microswitch werkt.Gewoon een EMVK van een DAF 66 monteren en ook aansluiten zoals bij n DAF.Dan wordt t hele tachorelais overbodig.
De vacuum voorziening maken met een buffertank en daar de leidingen voor de rembekrachtiging en de vario op aansluiten.De vacu?mpomp kun je dan onafhankelijk van de vraag naar vacu?m laten lopen dmv van een onderdruk sensor in de buffertank.Ik vrees dat je te weinig vacu?m hebt op het moment dat je het nodig hebt als dan de pomp pas begint te lopen.
klinkt als de goede oplossing...
of mijn EMVK aanpassen aan het gedrag van de electromotor
wat moet ik mij bij een 'buffertank' voorstellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ja..ik weet het vacuum verzamelen...dat klinkt heel bezopen....maar daar komt het wel op neer.......
In goed nederlands zal t dan wel " onderdruktank" heten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.