schakelaar bij de pook?
- V300 register
- Verbannen
Vandaag een 2de 340 erbij gekocht. naast een 340VAN heb ik nu ook een 340 dll uit 86 variomatic. nu heb ik een vraag over een schakelaar doe zich bevind tussen de voorstoelen in de buurt van de pook. tekentje op de schakejlaar is een virkantje met een diagonaal lijn erin waarvan de ene helft ingekleurt.
Schskelaar ingeschakelt loopt de auto stationer wat hoger in de toeren en uitgeschakelt wat lager in de toeren en loopt de motor wat slechter.
Kqn iemand mij vertellen wat de functie is van de schakelaar? En wanneer je hem wel en niet gebruikt?
Helaas kan ik geen fotos uploade van mijn telefoon..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationer. heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?
Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Barda340;199702 schreef : Wat is trouwens de volledige naam van EMVK? oftwel wat betekent die afkorting volledig?
Elektro Magnetisch Vierweg Klep
- V300 register
- Verbannen
Door deze in te drukken tydens het rijden schakelt de vario terug zodat de auto op de motor gaat afremmen.Hetzelfde gebeurd als je remt.
Het is vooral gedacht voor heuvel-of bergachtige gebieden om het gebruik van de voetrem te kunnen beperen en optimaal van de mogelijkheden van het systeem gebruik te kunnen maken.
Ik weet niet precies hoe het verder electronisch geregeld is bij een 300 serie maar bij de DAF's kon je op die manier ook sneller optrekken.Door de schakelaar ingedruk te laten bij het wegrijden houd de vario dus langer de lagere overbrenging vast waardoor optrekken iets snel gaat.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Maar bij het lezen van de techniekpagina kom ik nog niet helemaal tot een antwoord op mijn vraag:
Als de schakelaar in of uitgeschakelt staat en de motor loopt hierdoor beter of slechter stationair. Heeft dit dan te maken met de afstelling van de carburateur? of is er iets mis met het emvk?
lijkt mij namelijk dat de 340 stationair net zo goed moet lopen bij zowel in als uitschakeling van de bergremschakelaar
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen