Rammel vanuit de koppeling/aandrijflijn

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2012 15:32 #631874 door V300 register
Rammel vanuit de koppeling/aandrijflijn is gemaakt door V300 register
Beste mensen,

Mijn wagentje(340CVT) maakt sinds een paarhonderd kilometer wat rare geluidjes.

Rond de 2000-2500 toeren komt er gerammel onder de wagen vandaan, ik heb er even onder gelegen terwijl iemand gas gaf in neutraal, waarbij ik erachter kwam dat de aandrijfas gaat draaien. Hoort dit?

Het meeste gerammel hoor je als er op deellast wordt gereden of als er op de motor afgeremd wordt, Het klinkt alsof de koppeling "twijfelt". Wanneer je harder rijdt (meer dan kwart gas) gaat het geluid weg.

Heeft iemand dit wel eens gehad of een idee wat het kan zijn? Ik heb zelf echt geen idee.

Gr Laurens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Laszlo Mogyorossy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2012 21:39 #902029 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Rammel vanuit de koppeling/aandrijflijn
Is het niet je uitlaat demper ?
Let er eens op, of de rammel bij koude motor niet net wat anders klinkt dan bij warme motor en uitlaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2012 23:34 #902046 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rammel vanuit de koppeling/aandrijflijn
De aandrijfas hoort inderdaad te draaien in de neutraal stand. De verbinding tussen wielen en motor wordt in de N verbroken in de versnellingsbak.

Als je je koppeling niet vertrouwd kan meten en afstellen nooit kwaad ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2012 11:55 #902064 door V300 register

LMogyorossy;196517 schreef : Is het niet je uitlaat demper ?
Let er eens op, of de rammel bij koude motor niet net wat anders klinkt dan bij warme motor en uitlaat

Ik ga het voor de zekerheid even checken!

Vermilion;196536 schreef : De aandrijfas hoort inderdaad te draaien in de neutraal stand. De verbinding tussen wielen en motor wordt in de N verbroken in de versnellingsbak.

Als je je koppeling niet vertrouwd kan meten en afstellen nooit kwaad ;)

Aha dat is goed om te weten dan is dat in ieder geval niet het probleem.
Ik heb mijn koppeling onlangs nog afgesteld, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Ik was gisteren met een vriend van mij bij Theo uit haarlem, waarvan wij een mooie 340 kochten. Deze meneer vertelde mij dat het wel eens de drukgroep kon zijn, omdat mijn auto kruipneigingen heeft bij stationair. Het enige wat ik nog kan proberen is de ontkoppelaar testen.

Is er een manier om te testen of je drukgroep nog oke is? of is dat een kwestie van uit elkaar halen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2012 21:38 #902100 door V300 register

LMogyorossy;196517 schreef : Is het niet je uitlaat demper ?

Ik heb het even gechekd, eerst met mn hand op het koppelingshuis om te kijken of daar de vibratie vandaan kwam maar dat was het niet. Vervolgens kwam ik erachter dat het inderdaad mijn uitlaat blijkt te zijn. Ik heb het vandaag met een warme motor en een schroevendraaier ertegenaan om de trilling waar te kunnen nemen zonder mijn handjes te verbranden. Het blijkt dat de voorste uitlaatpijp weer eens tegen mijn subframe aankomt.(niet de eerste keer) morgen nog 1 keer kijken met koude motor om het zeker te weten.
:woei:
Bedankt voor het meedenken!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC