Automaat schakeld niet meer!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 14:11 #631722
door V300 register
Automaat schakeld niet meer! is gemaakt door V300 register
Op aanraden van iemand op "problemcar.nl" mij hier even geregistreerd voor een specifieke vraag van een vriend over zijn 340! Ik heb de zoekfunctie gebruik maar ik vindt nergens hetzelfde probleem of ik heb het toch niet gevonden en anders geef je mij de link maar.
Auto is nog in goede staat dus als het meevalt ga ik hem toch proberen te helpen maar moet dus eerst even weten wat de Vovo kenners er hier van denken.
Hier de vraag dus:
"Oude Volvo 340 Automatic (bouwjaar 1988) in panne is gevallen en bij Volvo-garage beweren ze dat ze nergens meer een wisselstuk voor reparatie ervan kunnen vinden, zeker omdat het specifiek is voor Automatic en daarvoor het aantal wisselstukken nog schaarser is dan voor niet-automatic. Toen we de wagen zijn gaan leegmaken zeiden ze dat het de klep van het schakelsysteem is die stuk is???
Deze Volvo gaf al een aantal jaren problemen (waaraan ze bij Volvo ook nooit een oplossing konden geven; ik had de indruk dat ze deden alsof het probleem gewoon niet bestond). Het ging om het volgende: wanneer ik enkele keren (soms al vanaf 2de keer) kort na elkaar parkeerde en dan terug wilde vertrekken had hij wat moeite om te starten (maar dat lukte uiteindelijk altijd wel), maar wat het vervelendste was, was dat wanneer ik bijvoorbeeld moest schakelen van achteruit (bij uitrijden parkeerplaats) naar vooruit of wanneer ik in een file reed en dus aan een zeer lage snelheid moest rijden of ik moest stoppen voor verkeerslicht of om tegenligger door te laten bij het links afslaan, hij de neiging had om stil te vallen en dan ook weer moeilijk opnieuw startte. Indien de wagen ongeveer een uur geparkeerd was en ik dan terug vertrok trad het probleem zo goed als nooit op. De laatste 2 keren dat hij al wachtend in een file stil viel ging dat gepaard met moeilijkheden en heel veel lawaai bij het schakelen, waarbij het de allerlaatste keer totaal niet meer lukte om hem vanuit neutraal in voor- of achteruit te krijgen en hij dus naar de garage getakeld moest worden."
Weten jullie welke KLEP ze bedoelen en wat dat ongeveer gaat kosten want anders gaat de auto naar de sloop?
Dbv.
Ivo
Auto is nog in goede staat dus als het meevalt ga ik hem toch proberen te helpen maar moet dus eerst even weten wat de Vovo kenners er hier van denken.
Hier de vraag dus:
"Oude Volvo 340 Automatic (bouwjaar 1988) in panne is gevallen en bij Volvo-garage beweren ze dat ze nergens meer een wisselstuk voor reparatie ervan kunnen vinden, zeker omdat het specifiek is voor Automatic en daarvoor het aantal wisselstukken nog schaarser is dan voor niet-automatic. Toen we de wagen zijn gaan leegmaken zeiden ze dat het de klep van het schakelsysteem is die stuk is???
Deze Volvo gaf al een aantal jaren problemen (waaraan ze bij Volvo ook nooit een oplossing konden geven; ik had de indruk dat ze deden alsof het probleem gewoon niet bestond). Het ging om het volgende: wanneer ik enkele keren (soms al vanaf 2de keer) kort na elkaar parkeerde en dan terug wilde vertrekken had hij wat moeite om te starten (maar dat lukte uiteindelijk altijd wel), maar wat het vervelendste was, was dat wanneer ik bijvoorbeeld moest schakelen van achteruit (bij uitrijden parkeerplaats) naar vooruit of wanneer ik in een file reed en dus aan een zeer lage snelheid moest rijden of ik moest stoppen voor verkeerslicht of om tegenligger door te laten bij het links afslaan, hij de neiging had om stil te vallen en dan ook weer moeilijk opnieuw startte. Indien de wagen ongeveer een uur geparkeerd was en ik dan terug vertrok trad het probleem zo goed als nooit op. De laatste 2 keren dat hij al wachtend in een file stil viel ging dat gepaard met moeilijkheden en heel veel lawaai bij het schakelen, waarbij het de allerlaatste keer totaal niet meer lukte om hem vanuit neutraal in voor- of achteruit te krijgen en hij dus naar de garage getakeld moest worden."
Weten jullie welke KLEP ze bedoelen en wat dat ongeveer gaat kosten want anders gaat de auto naar de sloop?
Dbv.
Ivo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 14:26 #895096
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Eerst wat problemen scheiden:
- niet goed willen starten: heeft niets met de automaat te maken, maar met de startmotor, ontsteking of brandstofregeling (ervan uitgaande dat hij wel netjes in de N kon gezet worden)
- moeilijk aan de praat te houden met lage snelheid/stationair: naar alle waarschijnlijkheid carburateur-gerelateerd (vacu?mlek, stationairsproeier, etc.)
- niet willen schakelen/"tandenpoetsen bij schakelen" (waarom zou je dat in een file doen?): vacu?m ontkoppelsysteem of slechts een kwestie van schakelstang goed afstellen, maar 't kan ook zijn dat je koppeling (waarschijnlijk nooit afgesteld) kapot is. Zie bijvoorbeeld dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4776
De klep waar ze het over hebben, geen idee. Maar de EMVK (elektromagnetische vacu?mklep) heeft verder weinig met het schakelen an sich te maken.
[mod]verplaatst naar Techniek CVT[/mod]
- niet goed willen starten: heeft niets met de automaat te maken, maar met de startmotor, ontsteking of brandstofregeling (ervan uitgaande dat hij wel netjes in de N kon gezet worden)
- moeilijk aan de praat te houden met lage snelheid/stationair: naar alle waarschijnlijkheid carburateur-gerelateerd (vacu?mlek, stationairsproeier, etc.)
- niet willen schakelen/"tandenpoetsen bij schakelen" (waarom zou je dat in een file doen?): vacu?m ontkoppelsysteem of slechts een kwestie van schakelstang goed afstellen, maar 't kan ook zijn dat je koppeling (waarschijnlijk nooit afgesteld) kapot is. Zie bijvoorbeeld dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4776
De klep waar ze het over hebben, geen idee. Maar de EMVK (elektromagnetische vacu?mklep) heeft verder weinig met het schakelen an sich te maken.
[mod]verplaatst naar Techniek CVT[/mod]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 14:45 #895097
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Sorry, ik heb gewoon zijn mailtje geplaatst en inderdaad heeft het ??n niks met het ander te maken!
Ik werk al 30 jaar aan vooral oude auto's en oldtimers en heb zo'n 340 nog eens hersteld door de contactpunten van die bobijn proper te maken en terug in elkaar te zetten dus dat ga ik al zeker eens nakijken i.v.m. met dat slecht starten.
Op dat linkje staat:
- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)
- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3:)) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,
- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.
zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
Wat doet dat vaciumklepje dan als u zegt dat dat niks met het schakelen te maken heeft?
Ik werk al 30 jaar aan vooral oude auto's en oldtimers en heb zo'n 340 nog eens hersteld door de contactpunten van die bobijn proper te maken en terug in elkaar te zetten dus dat ga ik al zeker eens nakijken i.v.m. met dat slecht starten.
Op dat linkje staat:
- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)
- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3:)) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,
- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.
zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
Wat doet dat vaciumklepje dan als u zegt dat dat niks met het schakelen te maken heeft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 14:56 #895098
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Dat is niet het EMVK. Dat zit aan de rechterkant van de motorruimte. Dat wat daar staat over die vacu?mklep had ik nog niet gelezen. Daar heb ik trouwens ook geen verstand van. Er zijn genoeg mensen hier die er meer over weten. Even geduld, er komt vast snel een reactie! Succes. Overigens kan ik me goed voorstellen dat die klep nergens meer op de schappen ligt. Dan is het een kwestie van een sloper vinden of reviseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 15:00 #895100
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Slechte afstelling van de carburateur of een vacuumlek zal alles wat op motor vacuum werkt slechter laten werken. Zo ook het rempedaal en de vacuum ontkoppelaar die in werking treed bij het verplaatsen van de keuzehendel. Als er vooral problemen zijn bij stationair dan lijkt me de carburateur (en de stationairsproeier of gewoon afstelling) vooral verdacht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 15:07 #895101
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Kan het echt zo erg zijn dat je ontkoppelaar daardoor niet werkt? Dat heb ik nog niet ervaren of gehoord. Maar veel ervaring heb ik er ook niet mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 15:11 #895102
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Als ik heel snel na het starten meteen de keuzehendel grijp dan kan ie knarsen. Ik neem aan dat er dan nog niet voldoende vacuum is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-01-2012 16:15 #895104
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
In iedergeval de ontkoppelaar testen toch? Ik weet niet precies meer waar, maar ik heb ergens zien staan hoe je dat m?et testen, ik zal eens op zoek.
Maar ik zou met betrekking tot het uitvallen eerst alle evt vacuumlekken oplossen, afstelling van koppeling, ontsekingsdelen Vario en carburateur gaan bekijken. Dat is het enige wat ik weet wat kan werken omdat dat bij mij een wereld van verschil maakte en dat was zeker een groot verschil. Als je dat hebt gedaan valt het echte probleem misschien meer op?
Maar ik zou met betrekking tot het uitvallen eerst alle evt vacuumlekken oplossen, afstelling van koppeling, ontsekingsdelen Vario en carburateur gaan bekijken. Dat is het enige wat ik weet wat kan werken omdat dat bij mij een wereld van verschil maakte en dat was zeker een groot verschil. Als je dat hebt gedaan valt het echte probleem misschien meer op?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-01-2012 14:17 #895134
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Automaat schakeld niet meer!
Ik zie hem normaal dinsdag dus geef het even door!
Bedankt al voor de tips.
Bedankt al voor de tips.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets