Geluid bij schakelen, alleen bij warme motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2011 14:12 #631604 door V300 register
Geluid bij schakelen, alleen bij warme motor. is gemaakt door V300 register
Dag volvo'ers,

Lang niet hier geweest. Eindelijk weer tijd om wat met mn volvo bezig te zijn.
Ik heb een vraag.

Mijn 340 GL (variomatic) is af en toe moeilijk uit of naar neutraal te schakelen vanuit de Drive of Reverse; als ik al wat heb gereden met de auto (zeg 5km, motor beetje op temperatuur), als ik dan bijvoorbeeld achteruit wil inparkeren en dus vanuit Drive via Neutraal wil schakelen gaat dat vaak erg zwaar. Als ik dan van Neutraal naar Reverse wil schakelen knarsen de tandwielen over elkaar, soms erg vervelend geluid en natuurlijk gewoon te vermijden slijtage.
Met volledig koude auto soms alleen wat zwaar schakelen, maar geen tandwielen die conflicteren.

Enig idee wat dit is? Ligt dit aan de afstelling van de koppeling of aan de smering? Heb er zelf bepaald weinig verstand van... (Heb de Haynes zojuist besteld)

Thanks, Alex

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2011 19:56 #892637 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geluid bij schakelen, alleen bij warme motor.
waarschijnlijk een samenloop van 2 omstandigheden:

- iets te hoog stationair toerental, OF een iets te krap gestelde koppeling
- ontkoppelsysteem dat niet werkt (draadje onderaan de pook afgebroken)

het te hoge stationair is een kwestie van afstellen c.q. carburateur nakijken (als de afstelling niet betrouwbaar werkt). Als de motor met een lager stationair begint af te slaan etc is het tijd voor algeheel groot onderhoud.

aan het ontkoppelsysteem kan ook de klep of de balg stuk zijn. maar het draadje onder aan de pook is echt h??l vaak defect!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2011 22:30 #892906 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geluid bij schakelen, alleen bij warme motor.
he antiekeradio,

Veel dank voor je reactie.
Stationair zou inderdaad wel kunnen dat ie iets te hoog draait. Maar ik vermoed dat dat niet het enige probleem is.
Ik zal eens gaan kijken naar dat draadje. Ben erg benieuwd of ik t zelf kan fixen. Nogmaals dank.

Groeten,
Alex

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC