slippende riemen
- V300 register
- Verbannen
na 10000 km probleemloos gereden te hebben, slippen sinds de terugweg van de volvo klassiekers beurs, mijn aandrijfriemen bij het wegrijden,
Ze maken hierbij een Piepend geluid. als ik eenmaal aan het rijden ben heb ik er verder geen last meer van.
heeft iemand hier een tip hoe ik de riemen verder aan kan spannen? en zo ja hoe strak horen ze te zitten?
Gr Laurens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Bedankt voor de snelle reactie!
- V300 register
- Verbannen
kan ik hier mee rijden?
gr laurenss
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Laurens;186267 schreef : De-how to is zeer duidelijk, maar nu ben ik de riemen aan het stellen en tot mijn grote verbazing staat de ene riem nu strakker dan de andere, terwijl de 4 bouten gelost zijn, betekent dit dat de vorige eigenaar maar 1 riem vervangen heeft? en dat het daarom niet meer recht te stellen is omdat de riemen verschillende lengtes hebben?
kan ik hier mee rijden?
gr laurenss
Nu je toch aan de variomatic bezig bent, mag ik je een tip geven? Merk de rechter sec. poelie delen met een verfstreep zoals plaatje hierbij. Op het plaatje heb ik, in de foto (cirkel), de linker sec. gemerkt. De rechter moet het echter zijn. Waarom dit? Mocht je eens te kampen krijgen met een los geraakte moer van de rechter sec. en de te hulp geroepen ANWB man (ik ga er even van uit dat dat plaats dan vindt als je zo een panne hebt) en hij haalt de betreffende secundaire van de variomatic dan kun je die, dankzij dat verfstreepje, terugzetten in de oorspronkelijke positie. Dat is van belang in verband met onbalans. In geval van bedoelde handelwijze bij genoemde panne zul je heel veel profijt hebben van dat verf merkstreepje.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Laurens;186267 schreef : De-how to is zeer duidelijk, maar nu ben ik de riemen aan het stellen en tot mijn grote verbazing staat de ene riem nu strakker dan de andere, terwijl de 4 bouten gelost zijn, betekent dit dat de vorige eigenaar maar 1 riem vervangen heeft? en dat het daarom niet meer recht te stellen is omdat de riemen verschillende lengtes hebben?
kan ik hier mee rijden?
gr laurenss
je hebt ook de vario een aantal malen compleet rond laten gaan na het stellen en nog steeds lengteverschil?
ze worden als tijdens het rijden in principe aardig gelijk getrokken maar doordat je niet de maximale overbrenging haalt rijd het onefficient (nog steeds teveel toeren)
- V300 register
- Verbannen
Wat mij ook opviel is dat na het stellen de strakste riem blijft "knarsen", ook na een aantal rondes van de riemen.
ik ben op een gegeven moment ook maar gestopt met stellen ookal kreeg ik nog steeds geen voelermaatje tussen(geprobeerd met 0,5mm) omdat ik bang was dat ik m te strak zou zetten.
zou het een kwestie van afstelling kunnen zijn? of zoals ik al in een ander topic heb gelezen een nieuw setje riemen eronder zetten.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
en als de riemen blijven knarsen dan zijn ze zich nog steeds aan het positioneren dus moet er wat langer gedraaid worden.
is overigens wel zo dat als je aan het einde van de stelsleuven zit en je nog steeds geen voelermaatjes ertussen krijgt dat de riemen te ver uitgerekt zijn om nog goed te krijgen
- V300 register
- Verbannen
Ik ga er van t weekeind nog een keer naar kijken en dan met wat meer geduld, in de tussentijd heb ik er een stukje mee gereden en hij rijd al wat relaxter dan voorheen, vooral op de snelweg. het ziet er naar uit dat ik al die kilometers op teveel toeren heb gereden, dus is dit al een verademing voor de oortjes en het kan alleen maar beter worden :yeah: