vario riem hangt los
- V300 register
- Verbannen
Afgelopen maandag is mijn 340 weer voor de keuring geweest.
- ? Remblokjes
- ? bandjes achter
- ? kenteken plaat lampje.
Nou zag ik toe ik samen met de keurmeester onder de wagen door liep dat een van me vario riemen losser hangt dan de andere.
Ik meteen in de stres :cry3:.
Ohjee :woops: wat heb ik nu weer aan me wagen hangen.
Even een klein onderzoekje gedaan
en ik denk dat in het voorste deel van de vario iets stuk is.
Heb ik kunnen opmaken uit de woorden die de Volvo monteur mij vertelde.
Ik heb al hier en daar een paar onderwerpen op het forum opgezocht maar ik kon niet helemaal terug vinden of dat nou de zelfde problemen zijn als ik heb.
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=708
wie oh wie kan mij vertellen wat er stuk is of wat ik moet vernieuwen.
Oh ja ik las ook dat iedereen het doet terwijl de vario nog onder de wagen zit.
Maar is het niet makkelijker om de hele vario er onderuit te halen?
Zo veel werk is dat nou ook weer niet toch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Op de afgelopen sleuteldag heeft ook iemand zijn riemen vervangen met behulp van wat gereedschap om de schijven te spreiden en dat was eigenlijk vrij vlot gebeurt.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bedankt voor je reactie maar ik heb er niet zo veel aan.
Heb je een idee wat het zou kunnen zijn waarom de linker riem losser hangt dan de rechter riem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Begin eens met de auto op te bokken, de complete afdekkap er onderuit te halen, een paar TL balken op de grond leggen zodat het zaakje goed verlicht is, en dan een setje foto's maken:
- overzicht gehele CVT waarop de beide tandwielkasten, poelies en de riemen te zien zijn
- een close-up van beide secundaire schijven ter hoogte van de grote sluitmoer (met name belangrijk is te zien hoeveel schroefdraad er door de moer heen steekt, en hoe de moer eruit ziet)
- een aantal foto's die genomen zijn van tussen de riemen zodat het oppervlak van de schijven goed te zien is. gebruik hiervoor eventueel de macro stand of handmatige focus om scherpe foto's te maken.
Mogelijkheid 1
beide riemen zijn nog goed maar staan geen van 2 goed gespannen zodat een klein verschil meteen enorm opvalt. op te lossen met afstelling
Mogelijkheid 2
de meest slap hangende riem is echt niet goed meer, beide riemen vervangen lost het probleem geheel op
Mogelijkheid 3
er is iets niet goed met 1 van de schijven waardoor de riem niet meer gespannen wordt - niet makkelijk op te lossen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik zal van de week proberen om wat foto's te posten van de door jou aan gegeven onderdelen.
maar wat zijn de secundaire schijven, zijn dat de voorste of de achterste schijven?
de dikke of de dunne
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
boswachtersb;178900 schreef : beste wouter,
ik zal van de week proberen om wat foto's te posten van de door jou aan gegeven onderdelen.
maar wat zijn de secundaire schijven, zijn dat de voorste of de achterste schijven?
de dikke of de dunne
De secundaire schijven, zijn de schijven waar de aandrijfassen naar de (achter)wielen zich dicht bij bevinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Hoelang had die auto ook alweer stil gestaan voordat jij hem aanschafte?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.