Vrijschakeling bij afremmen, hoog toerental bij aangrijpen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 21:50 #631072 door V300 register
Beste allemaal,

Ik heb een probleempje met m'n 340 en ik heb nu aardig wat threads doorgelezen maar ik lees zo snel niets herkenbaars. Wat gebeurt er:

Na het loslaten van het gas (vanaf ca 80-90 km/h) remt de wagen eerst op de motor af maar bij ca 70 km/h ontkoppeld de koppeling en rolt de wagen door zonder op de motor te remmen. Wanneer de wagen is uitgerold en er wordt weer gas gegeven dan moet er eerst een hoog toerental gedraait worden voordat de koppeling aangrijpt en daarna rijdt de auto met verhoogd toerental verder. Dit gebeurt ook wanneer de auto niet tot stilstand is gekomen.

Wanneer ik de wagen opnieuw in D zet is het euvel over. Sterker nog; wanneer ik alleen de pookknop indruk en weer loslaat (alleen bij stilstand) is het euvel ook verdwenen.

Dit probleem is niet constant en kan ook rustig een dag niet aanwezig zijn.

Koppeling en riemen zijn pas gesteld.
Bergversnelling/rem werkt in beide toestanden.

RaRa wat is er aan de hand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 22:29 #868966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vrijschakeling bij afremmen, hoog toerental bij aangrijpen
Denk dat er toch iets fout zit in je vario/vacuum. Lijkt erop dat je riemen in de grootste versnelling blijven staan, waardoor de motor lage toeren gaat draaien (<1000) en de koppeling ontkoppelt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 23:18 #868973 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vrijschakeling bij afremmen, hoog toerental bij aangrijpen
lijkt me dat het draadje van de ontkoppelschakelaar onderin het pook mechanisme ergens sluiting naar massa maakt.

het naar N en terug in D zetten verlegt dit kabeltje weer even zodat het weer even g??n sluiting maakt.

wat je omschrijft lijkt namelijk erg op het effect wat je krijgt als je je hand op de pookknop laat rusten tijdens het rijden. het microschakelaartje (hele zachte klik bij induwen) blijft dan geactiveerd.

als je koppeling bij 70 km/h al ontkoppelt bij het induwen van de pook is het trouwens HOOG tijd om de luchtspleet van de koppeling te gaan afstellen......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2011 00:38 #869151 door V300 register
@Danny:

Vacuum slangen (bijna) allemaal nagelopen en zien er onbeschadigd uit. Zou ook niet echt rijmen met het soms wel, soms niet. Daarnaast is de storing "gereset" na het indrukken van de ontgrendel knop op de versnellingspook.

Beetje raar maar wel lekker.......................

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2011 00:42 #869152 door V300 register
@Wouter:

Ook als ik de pook niet verplaats en alleen de knop indruk (bij stilstand) is het probleem (tijdelijk) opgelost. Voor wat betreft het naar vrij schakelen/ontkoppelen, dat doet hij/zij alleen als het probleem zich voordoet. Normaal hoef ik alleen maar een HEEEEEEEEL klein beetje bij te remmen om tot stilstand te komen, remmen op de motor werkt dan mijnsinziens prima. Rij trouwens nooit met de hand op de pook, is bij geen enkele auto/bak aan te raden.

Draadje waar jij op doelt zit in de middenconsole of onder de auto?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2011 21:01 #869194 door V300 register
onder de middenconsole.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 08:33 #869341 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Vrijschakeling bij afremmen, hoog toerental bij aangrijpen
ik denk ook dat de ontkoppelaar onnodig bekrachtigd wordt, electrisch probleem dus. deze zit op het linker paneel voor, vlakbij de firewall. een simpele test is een van beide witte draadjes die er naartoe gaan loshalen. nu pakt de koppeling altijd 'vroeg', en laat 'laat' los als het goed is dus dan ben je er zo achter of het die switch in je pook is - of iets in dat ciruit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-04-2011 16:38 #869365 door V300 register
Ik ga morgen even kijken of en waar in het circuit een foutje zit. To be continued.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2012 10:11 #909407 door V300 register
'T heeft even geduurd maar uiteindelijk tijd gevonden.

Onder de pook (even middenconsole losschroeven) zit in het mechanisme een microswitch, hierbij was in eerste instantie niets mis om te zien. Had echter wel een losse witte draad liggen welke ik nergens op aan kon sluiten.

Ter controle bij een van mn andere vario's gecheckt hoe en wat en het bleek dat de microswitch 2 aansluitingen hoort te hebben. Er was dus aan 1 kant een complete aansluiting afgebroken en die is dus spoorloos, zat ook niet aan de stekker?????

Oplossing is dus of microswitch vervangen of (in mijn geval) gehele pook mechanisme vervangen omdat de bovenste "knop" los zat.

Daarna in 2 minuten door de APK en hij kan weer.

Kortom: SOLVED

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC