EVMK defect (en meer)
- Floris Schropp
- Nieuw lid
ik heb een tijdje terug een 340 gekocht en vind het een fijne auto, maar hij heeft een paar gebreken. een daarvan is slecht of niet 'schakelen' en met het stappenplan op de frontpage ben ik er achter dat de EMVK defect is.
hij klikt bij bergstand & bij 1800+ toeren, dus electrisch in orde. de membramen geven allebei een degelijke tegendruk, en de motor cre?ert een goed vacuum. 'resultaat 2' dus.
ik zou graag kijken of ik hem zelf kan repareren, maar heb begrepen dat er een forumlid is die bij inruil van een defecte jou een voordelige goede kan verkopen.
mijn vragen zijn nu eigenlijk: bij wie of waar moet ik zijn voor een nieuwe, of is het mogelijk de EVMK te repareren.
het tweede ding is dat er nogal veel benzinelucht in de cabine blijft hangen. onder de motorkap is dit vrijwel niet zo, en onder het klepje in de achterbak is het kurkdroog (maar wel goed benzine te ruiken). bij rijden is de geur zelfs erg sterk, maar ook stationair valt het snel op. buiten de auto ruik je het nouwelijks.
de slangen zien er nieuw uit, maar de benzinepomp is wat nat (kan ook oude, gezwete olie uit het blok zijn, het regent hier dus ik kan niet even snel kijken). wie heeft er voor mij een goede methode om de plek te vinden/wat zijn 'the usual suspects'?
alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Wat betreft de benzinelucht:
- check benzinetank bovenop bij pijpje,
- check overloop/onluchtingsslangetje aan pijpje (vulslangzijde)
- check slangetjes bovenop tank met lopende motor, als ze droog lijken maar er toch lucht vanaf komt. Vervangen kan zowiezo geen kwaad om in de toekomst problemen te voorkomen.
- draai de schroefboutjes van de benzinepomp aan en misschien de bouten van de benzinepomp in het blok aandraaien.
- kijk of er loopsporen langs en over de benzine tank zijn
Tip: bij de motor: alles reinigen, ritje gaan maken en kijken waar het lekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Erik;152566 schreef : Voor een snelle service kan lidmaatschap van de V3C-club bevorderlijk werken.
Wat betreft de benzinelucht:
- check benzinetank bovenop bij pijpje,
- check overloop/onluchtingsslangetje aan pijpje (vulslangzijde)
- check slangetjes bovenop tank met lopende motor, als ze droog lijken maar er toch lucht vanaf komt. Vervangen kan zowiezo geen kwaad om in de toekomst problemen te voorkomen.
- draai de schroefboutjes van de benzinepomp aan en misschien de bouten van de benzinepomp in het blok aandraaien.
- kijk of er loopsporen langs en over de benzine tank zijn
Tip: bij de motor: alles reinigen, ritje gaan maken en kijken waar het lekt.
thnx, ik ga morgen eens verder kijken :y:
ik heb me ingeschreven, maar moet nog alle papieren krijgen enzo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als de rubbertjes van het EMVK niet verpulvert zijn is repareren van die dingetjes goed mogelijk. Ik heb het onlangs ook gehad, beide rubbertjes gebroken. De breukvlakken van de rubbertjes eerst schoonmaken, bijv. met een met aceton bevochtigd doekje, en dan met secondenlijm plakken. Secondenlijm kost ca. Euro 3,30 per tubetje 3 g. De rubberjes bij plakken zo goed mogelijk op hun breukvlak op elkaar terugplaatsen. Het plakken van mijn rubbertjes heb ik ong. 1,5 maanden geleden gedaan. Hoe lang deze reparatie houdt zal de tijd moeten leren. Iemand op dit forum had die klepjes ook geplakt en dat ingreepje hield het inmiddels al een jaar of zo als ik me dat goed herinner. Staan ook foto's van zo een reparatie op dit forum. Suc6 bij eventueel uitvoeren van dit klusje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;152574 schreef : ik heb me ingeschreven, maar moet nog alle papieren krijgen enzo.
de ledenadministratie geniet momenteel van een welverdiende vakantie in Zweden, dus 'ken effe duren'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
ik zal, indien behoefte, een fotoverslagje/how to plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
allereerst de EMVK (zie 1.jpg) krijg je er het makkelijkst uit door de rubberen noppen in te vetten met een dunne olie, en dan met een botte schroevendraaier stukje bij beetje voorzichtig de nop erdoor te drukken (vanaf de rand, zeg maar)
dan hoe de EMVK (van 1 kant, de B kant om precies te zijn) hoort te zijn (2.jpg) en hoe het waarschijnlijk is als ie het niet doet (3.jpg)
haal hem uit elkaar door de lange schroeven eruit te draaien en voorzichtig (!) de segmenten van elkaar te halen. hou de spoelconstructie en de bijbehorende klep/'tuitje' bij elkaar, want anders heb je best kans dat je een goed rubbertje alsnog in twe?en trekt.
indien dit rubbertje stuk is heb je iets als 4.jpg en 5.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
druk, met de pen op een vlak oppervlak steunend (niet te hard, de veer moet goed blijven.. ), zodat het afgebroken stukje rubber op de pen vrij is van het plastic ding en doe een druppel secondelijm erop.
druk nu de andere helft van het rubbertje er op, en oefen even een kracht erop uit
(gebruik je wijsvinger terwijl je met je middelvinger en duim nog steeds dat plastic ding naar beneden houdt).
ongeveer 30 seconden zo bij mijn goedkopie lijm
en hou hem vervolgens nog een paar minuten zo vast als op 9.jpg; de rubber constructie dus vrij van druk. na een tijdje kun je de boel loslaten,
maar pas ook bij het weer in elkaar zetten dat je geen onnodige stress op de rubbertjes uitoefend.
herhaal de hele sessie voor de andere (A) kant indien nodig. tadah: een werkende EVMK!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mooie reportage! Beroepshalve bezig met maken van gebruiksaanwijzingen e.d.? De rubbertjes van mijn EMVK waren net zo gebroken zoals jouw reportage aangeeft. Het deel dat op de asjes zat heb ik er echter niet afgepeuterd. Ik was bang dat ik die dan zou verkankelemienen, en dat zou mij nog verder van huis hebben gebracht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.