Hoge toeren en tachorelais
- V300 register
- Verbannen
Nu heb ik het volgende: Wanneer ik een km of 80 rijd en afrem om tot stilstand te komen blijft de motor hoge toeren draaien tot een km of 10-20 p/u dan zakken de toeren weer en voel je nog even een "zetje". Na enig zoekwerk op het forum las ik dat het te maken zou kunnen hebben met het tachorelais?
Ik heb hem er wel uitgehad om te kijken en zag dat er een stukje plastic tussen het contact van het relais geplaatst was door de vorige knutselaar.
Oke ik begrijp dat dit niet hoort en heb het verwijderd en weer aangesloten, vraag is : is dat relais nou gewoon stuk of hebben ze dat voor een andere reden gedaan? en zou het bovenstaande probleem ook met de emvk te maken kunnen hebben? stationair loopt de motor ook te hoog en met optrekken ook. help!
Vriendelijke groet,
Verschoor
edit** ik zie dat deze topic niet hier maar in techniek cvt / variomatic thuishoort, excuus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hallo mensen, sinds kort heb ik een volvo 340 DL automaat uit '89.
Nu heb ik het volgende: Wanneer ik een km of 80 rijd en afrem om tot stilstand te komen blijft de motor hoge toeren draaien (tot een km of 10-20 p/u) dan zakt het toerental weer en voel je nog even een "zetje". Na enig zoekwerk op het forum las ik dat het te maken zou kunnen hebben met het tachorelais?
Ik heb hem er wel uitgehad om te kijken en zag dat er een stukje plastic tussen het contact van het relais geplaatst was door de vorige knutselaar.
Oke, ik begrijp dat dit niet hoort en heb het verwijderd en weer aangesloten zonder resultaat, vraag is : is dat relais nou gewoon stuk of hebben ze dat voor een andere reden gedaan? en zou het bovenstaande probleem ook met de emvk te maken kunnen hebben?
Vriendelijke groet,
Verschoor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
je moet je problemen gelijk zien als 2 en mogelijk zelfs 3 aparte storingen.
1 toerental tijdens rijden te hoog
2 toeren tijdens stationair draaien te hoog
3 (mogelijk verkeerd afgestelde koppeling; maar dat kan door punt 2 komen)
dit kan echter met elkaar te maken hebben; bijv door een vacuumlek.
wat je het beste kunt doen is beginnen met het controleren van de vacuumslangen aan de carburateurvoet en inlaatspruitstuk. kijk of er scheurtjes in zitten en trek er eens een keer aan, als het (goede) foute boel is, dan weet je waar een evt luchtlekkage vandaan komt of heb je zelfs de slang in 2en gescheurd
lijkt dit allemaal goed, dop de aansluitingen dan af (stukje slang over aansluiting en dan dubbelvouwenen afknellen; zorg dat het zeker weten dichtzit!) en laat de motor dan stationair draaien; is het toerental dan nog steeds te hoog?
dan nummer 2; toeren tijdens rijden/remmen te hoog
sluit een multimeter parralel aan op de terugschakelspoel (de geel/groene en bruine draad) en selecteer voltmeting; zet het contact aan en haal de bergremschakelaar over, je hoort direct iets in de richting van 12V te zien; zodra de schakelaar uit gaat direct weer 0v. herhaal hetzelfde bij het gaspedaal (kickdownschakelaar bij vol-gas) en rempedaal (remdrukschakelaar bij 20 bar remdruk) voor beiden telt dat zodra je het rem/gas-pedaal loslaat, het voltage gelijk naar 0V hoort te gaan.
nu je vooral deze storing bij het afremmen hebt, denk ik dat bij het bedienen van de remdrukschakelaar het voltage blijft hangen. om dit op te lossen kun je evt een nieuwe remdrukschakelaar monteren, wat ook zonder problemen gaat is de gele en rode draad die op deze schakelaar aangesloten zijn met elkaar door te verbinden.
evt zou je ook nog het gedeelte blaastest, controle van emvk en controle elektrische schakeling wat hier staat: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek door kunnen lopen voor het geval er nog meer rare dingen aan de hand zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Op uw aanraden ben ik als eerste de slangen nagegaan en heb daar niets vreemd aan ontdekt ook heb ik aansluitingen afgedopt met een stukje slang en een tai-rip erom en dan loopt de motor niet te hoog.
De remschakelaar was dus al doorverbonden zag ik dus die zal wel stuk zijn?
Een multimeter heb ik hier niet liggen maar kan ik van het weekend misschien ergens lenen maar omdat het tacho-relais al geforceerd met een stukje plastic tussen het contactpuntje was en de remschakelaar overbrugd was wil ik die twee maar als eerste gaan vervangen (als dat een goed idee is, corrigeer mij anders). Enig idee waar ik dat relais en de remschakelaar kan krijgen? Ik heb de volvo juist gekocht om toch voor een redelijke prijs een goede auto te kunnen rijden en wil niet echt langs volvo dealer.
Groet, Verschoor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ik ben die dealers zelf nog niet echt tegengekomen (al heb ik er zelf ook geen behoefte aan om m'n auto's bij de dealer te laten onderhouden).
slangen afgedopt = normaal stationair, dat is mooi. dan weten we 2 dingen; A- de motorafstelling zou wat beter kunnen, B- er zit een luchtlekkage in het vacuumslangensysteem.
A-laten we nog eventjes voor wat het is, als je dit lijstje volgt kom je vervolgens vanzelf bij de oorzaak van probleem B- uit.
begin nu met het aansluiten van de slang voor de rembekrachtiging en controleer dan wederom de loop van de motor (er kan een gaatje in het membraam van de rembekrachtiger zitten/ het aansluitrubber in de rembekrachtiger kan lekken)
als de motor dan nog steeds goed stationair loopt gaan we de andere slang aansluiten.
het is een '89 dus ik ga er gezien de verplichte kat direct maar van uit dat er een B14.4E blok in zit.
direct bij de carburateur op die vacuumleiding zit een T-stukje, de splitsing van dat T-stuk gaat met een slangetje naar het kleppendeksel toe; dop nu de leiding die naar het EMVK gaat af, start de motor weer en kijk of hij nog steeds goed stationair loopt.
dan de volgende; de slang die naar het EMVK gaat eindigt bovenop het EMVK in een T-stuk, verwijder dit T-stuk en zet hier op de aanvoerslang het langere koppelstuk op van de leiding die verder gaat richting de ontkoppelaar (op deze manier sluiten we die laatste buiten)
loopt de motor op dit moment nog steeds prima, sluit dan de ontkoppelaar weer aan en controleer wederom het stationair toerental. te hoog = ontkoppelaar overleden, de klep die daarin zit wil wel eens op ontluchting blijven hangen en dan maakt hij een vacuumlek.
liep de motor bij het afdoppen van de ontkoppelaar en aansluiten van de EMVK te hoog stationair; ga dan zeker weten verder met de blaastest en schroef het EMVK even open:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
EDIT* Als ik de 2 slangetjes (a & b in het voorbeeld) en blaas erin komt er lucht ergens uit het emvk (bij beide slangen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik ben dus naar de sloperijen naar de haarlemmerliede geweest en echt niemand had daar dus spulletjes liggen voor de bolide. Onderdelenlijn ook geen resultaat. Ik weet het niet meer met het kleine beetje volvo kennis wat ik heb loop ik vast nu
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Verschoor;150881 schreef : Hallo mensen, ik ben dus met de auto toch maar naar de ban garage in Amstelveen geweest, daar heeft de chef werkplaats gekeken naar de 340 en vertelde mij dat het vacuumsysteem oke was en dat de bergremschakelaar niet werkte, er zat tape om de gaskabel in de motorruimte dus volgens hem was de veer of iets van een plastic-huisje gebroken van de gaskabel en dat ik dus met dat moest beginnen en de remdrukschakelaar vervangen omdat die doorverbonden was.Helaas vertelde hij mij ook dat er geen enkele onderdelen waren te verkrijgen voor de 340!
Ik ben dus naar de sloperijen naar de haarlemmerliede geweest en echt niemand had daar dus spulletjes liggen voor de bolide. Onderdelenlijn ook geen resultaat. Ik weet het niet meer met het kleine beetje volvo kennis wat ik heb loop ik vast nu
Hoi Verschoor,
Ik ben zelf geen lid van de V300 club, maar weet wel dat je op de hoofdpagina van de V300club een andvertentie kunt plaatsen voor alles wat je zoekt. Er zijn best nog wel veel onderdelen te verkrijgen, maar hier is wel de beste plaats met zoveel liefhebbers
Gr, Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.