CVT koppeling grijpt niet meer: kapot?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-06-2010 13:49 #630339
door V300 register
CVT koppeling grijpt niet meer: kapot? is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,
Wij zijn een aantal studenten uit Delft die een heel mooie volvo 340 DL vario in bezit hebben. Deze hebben we een klein jaar geleden overgenomen en heeft nog maar 85000 gelopen!
Maar helaas heeft een maand geleden de koppeling het begeven. Tijdens de fatale rit merkte een van ons in eerste instantie al dat er veel gas gegeven moest worden om vooruit te komen. Bij Capelle aan de IJsel kwam ons pareltje helemaal tot stilstand. Ons vermoeden was dan ook dat de koppeling het begeven het.
Na een stroeve terugsleep sessie naar Delft hebben de wagen bij de TU-Delft op de smeerput gezet een de koppeling eruit gesloopt. Hieronder staan een paar foto's van de plaat en schijf:
Nu is vraag aan jullie: is deze plaat dusdanig afgesleten dat het de oorzaak is van het niet meer rijden van ons wagentje? Ik persoonlijk vind het namelijk vrij vreemd dat een koppeling het al na 85000 kilometer begeeft. Of is het misschien een kwestie van afstellen? Mochten er toch, naar jullie mening dingen vervangen moeten worden, waar kan ik die dan het beste bestellen?
Wij zijn jullie aan zeer dankbaar voor de nodige adviezen. Ik zal zsm. een lidmaatschap aanvragen van de volvo-club.
Wij zijn een aantal studenten uit Delft die een heel mooie volvo 340 DL vario in bezit hebben. Deze hebben we een klein jaar geleden overgenomen en heeft nog maar 85000 gelopen!
Maar helaas heeft een maand geleden de koppeling het begeven. Tijdens de fatale rit merkte een van ons in eerste instantie al dat er veel gas gegeven moest worden om vooruit te komen. Bij Capelle aan de IJsel kwam ons pareltje helemaal tot stilstand. Ons vermoeden was dan ook dat de koppeling het begeven het.
Na een stroeve terugsleep sessie naar Delft hebben de wagen bij de TU-Delft op de smeerput gezet een de koppeling eruit gesloopt. Hieronder staan een paar foto's van de plaat en schijf:
Nu is vraag aan jullie: is deze plaat dusdanig afgesleten dat het de oorzaak is van het niet meer rijden van ons wagentje? Ik persoonlijk vind het namelijk vrij vreemd dat een koppeling het al na 85000 kilometer begeeft. Of is het misschien een kwestie van afstellen? Mochten er toch, naar jullie mening dingen vervangen moeten worden, waar kan ik die dan het beste bestellen?
Wij zijn jullie aan zeer dankbaar voor de nodige adviezen. Ik zal zsm. een lidmaatschap aanvragen van de volvo-club.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-06-2010 14:16 #836440
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT koppeling grijpt niet meer: kapot?
Iets met afstelplaatjes denk ik. Ik ben vario-kenner, maar ik weet dat dat afstellen nogal eens nagelaten wordt, en dan kan 85000 km al teveel zijn?!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
23-06-2010 16:43 #836443
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CVT koppeling grijpt niet meer: kapot?
een cvt koppeling kan tonnen mee mits hij afgesteld wordt, eigenlijk is deze extra vorm van onderhoud het enige nadeel van een centrifugaalkoppeling die vrijloopt bij stationair draaien tov conventionele droge plaat koppeling, per kleine beurt moet je de luchtspleet van de koppeling afstellen volgens de juiste documentatie (zie link hieronder) anders is een cvt koppeling zoals je merkt in no time weg.
die plaat is tot aan de klinknagels versleten; vervangen dus.
een nieuwe koppelingsplaat kun je bij dafhobby.nl bestellen, montage is de omgekeerde volgorde van de demontage waarbij je na het plaatsen van de drukgroep dit moet doen:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593 en per kleine beurt herhalen en zo nodig afstellen.
zo te zien kan die drukgroep nog wel even mee trouwens, je hebt geluk dat je niet geprobeerd heb om door te rijden; dan had je de drukgroep en/of vliegwiel ook mogen vervangen.
die plaat is tot aan de klinknagels versleten; vervangen dus.
een nieuwe koppelingsplaat kun je bij dafhobby.nl bestellen, montage is de omgekeerde volgorde van de demontage waarbij je na het plaatsen van de drukgroep dit moet doen:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593 en per kleine beurt herhalen en zo nodig afstellen.
zo te zien kan die drukgroep nog wel even mee trouwens, je hebt geluk dat je niet geprobeerd heb om door te rijden; dan had je de drukgroep en/of vliegwiel ook mogen vervangen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-06-2010 21:31 #836474
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT koppeling grijpt niet meer: kapot?
hmm dit ziet eruit alsof het eigenlijk nog wel had moeten doorrijden
hoe zien de rubbers van de aandrijfas eruit?
hoe zien de rubbers van de aandrijfas eruit?
Moderators: Mark Smeets