carterontluchting

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2008 00:09 #627255 door V300 register
carterontluchting is gemaakt door V300 register
In de zoektocht naar vacuumlekken kwam ik na wat slangetjes vervangen te hebben op het T stuk van de carterontluchting op het kleppendeksel terecht.
De dwarspoot hiervan hing aan de vacuumslang waar de emvk , de klep van de koppeling en en een stuurmembraam van een klep aan hangt.
het gat in de T is een mm of 6, deze aansluiting maar eens dicht gemaakt, en jawel lopen als een zonnetje. Dit systeem van carterdamp afzuiging ken ik wel maar dan met een boring van ong 0,5-1 mm.
Hoort dit Tstuk aan het vacuum te hangen???
m.vr.gr.Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2008 08:44 #704290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
Dat T-stukje hoort aangesloten te zijn aan de kleine aansluiting op een klein zwart rond doosje. Dat doosje is de klep van die er voor zorgt dat er verse lucht in de uitlaat wordt gebracht (ben de afkorting kwijt sorry) en deze is aangesloten met een klein slangetje naar de karterontluchting om er voor te zorgen dat het klepje wat erin zit niet gaat roesten en gesmeerd wordt met een beetje olie. Vaak is die klep ondertussen al uit de auto gehaald, als dat zo is dan kun je inderdaad het beste dit gaatje afdoppen.
Het doel van deze klep is om een naverbranding in de uitlaat te verkrijgen om hierdoor een lager CO gehalte te hebben. Dit bevind zich echter achter de motor en heeft dan ook geen invloed op het motorgedrag. ook voor de APK heb je er geen last van aangezien hij alleen bij hogere toerentallen werkt.

Groeten Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2008 09:55 #704292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
Naam van dit systeem is volgens mij PulsAir.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2008 11:18 #704294 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting

bagger;51431 schreef : In de zoektocht naar vacuumlekken kwam ik na wat slangetjes vervangen te hebben op het T stuk van de carterontluchting op het kleppendeksel terecht.
De dwarspoot hiervan hing aan de vacuumslang waar de emvk , de klep van de koppeling en en een stuurmembraam van een klep aan hangt.
het gat in de T is een mm of 6, deze aansluiting maar eens dicht gemaakt, en jawel lopen als een zonnetje. Dit systeem van carterdamp afzuiging ken ik wel maar dan met een boring van ong 0,5-1 mm.
Hoort dit Tstuk aan het vacuum te hangen???
m.vr.gr.Eric


in het verbindingsslangetje tussen carterontluchting en t-stuk hoort een plastic propje te zitten met een klein gaatje erin.

deze 'restrictie' is wel vaker kwijt, waardoor je inderdaad dit soort resultaten krijgt. gebeurt vooral als mensen ijverig slangetjes gaan vervangen en niet goed opletten :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2008 20:35 #704333 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
carterontluchting

Heren
Dank U voor deze info.
Was me al opgevallen dat Beun d H in dit blik heeft zitten spitten. Had em eigenlijk meegenomen voor de motor tbv ya 66.(leger daf 66)
Er zit een vacuumservo klep achter het motorblok met iets van een verdeler links van het blok en gaat naar 4 pijpjes boven de bougies, deze servo hangt aan dezelfde vacuumlijn als EMVK. Tegen het uitlaatspruitstuk zit nog een servo met een aparte 6mm aansluiting links op de carburateur. Er zitten 2 terugslagkleppen(achter elkaar???) in dezelfde 6mm slang van links naar rechts op de carburateur. Moet maar eens op jacht naar een garage handboek denk ik.
m.vr.gr.Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 21:55 #704340 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic carterontluchting
Ehm, als je goed Engels kan raad ik een Haynes werkplaatsboek aan. Als je Engels niet zo goed is, voldoet een Vraagbaak (van Olving of Olyslager) ook prima.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2008 09:06 #704357 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
Dat slangetje dat van de carberateur naar die klep op de uitlaat gaat is van het EGR systeem. Hierbij wordt uitlaatgas (inert gas) in de verbrandings kamer ingebracht om de verbrandingstemeratuur bij deellast te verlagen en daardoor de NOx uitstoot te verlagen. Bij stationair gaat hij uit. Die klep wordt bekrachtigd door het vacuum dat je krijgt door de luchtstrrom recht op de stroomingsrichting van de carb. Als het goed is gaat die klep open net boven stationair toerental. Die pijpjes die de cilinder inlopen zijn om de uitlaatgassen in de verbrandingsruimte te injecteren. Dit systeem is dus los van het vacuumsysteem van je auto.

succes Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 20:50 #704398 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic carterontluchting

jasper;51500 schreef : Die pijpjes die de cilinder inlopen zijn om de uitlaatgassen in de verbrandingsruimte te injecteren.
succes Jasper


Dan heb je niet goed gekeken want de oorsprong van "die pijpjes die de cilinder inlopen" is onder aan de luchtfilter.
Die pijpjes zijn deel van het Puls Air Systeem, met dit systeem wordt gefilterd "verse" lucht [die niet via de carb komt] in de cilinder gezogen tijdens de inlaatslag en geen uitlaatgassen.
De uitlaatgassen komen via de ERG klep in de inlaatspruitsuk naar binnen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2008 20:51 #711912 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
De dwarspoot (van carter t-stuk) was bij mij ook afgebroken.

Heb de vacuumslang nu even profesorisch dichtgemaakt en
de vario rijdt weer heerlijk rustig bij 50km/h.
Het ontkoppel mechanisme werkt ook weer.
Voor het zekere wil ik toch even weten waar dat propje voor dient.

Van de week maar even zoeken naar een t-stukje met propje. :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2008 23:09 #711936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic carterontluchting
Het slangetje zit tussen het inlaatvacuum en het T-stuk van de carterontluchting.

Het inlaatvacuum is bij stationair toerental een vrij hoog vacuum. Als je dit door een volledig open slang laat zuigen aan de carter ontluchting, krijg je hierdoor een grote luchtstroming naar het inlaatspruitstuk. Dit is lucht zonder benzine, die dus het benzine/lucht mengsel in het spruitstuk verstoort.

Als er niet ??k een grote slang naar het luchtfilter zou lopen (daar worden de carterdampen naartoe geleid bij hogere toerentallen), zou ook nog het carterhuis op vacuum gezogen worden.


vandaar dat er dus een 'belemmering' (restrictie/propje) in de slang gemaakt is, zodat er maar een beperkte (en constante) hoeveelheid lucht bij het inlaatkanaal kan binnenkomen.

het dichte deel (99%) dient dus als afdichting, het open deel (die andere 1%) is dus voor de carterventilatie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD