carterontluchting
- V300 register
- Verbannen
De dwarspoot hiervan hing aan de vacuumslang waar de emvk , de klep van de koppeling en en een stuurmembraam van een klep aan hangt.
het gat in de T is een mm of 6, deze aansluiting maar eens dicht gemaakt, en jawel lopen als een zonnetje. Dit systeem van carterdamp afzuiging ken ik wel maar dan met een boring van ong 0,5-1 mm.
Hoort dit Tstuk aan het vacuum te hangen???
m.vr.gr.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het doel van deze klep is om een naverbranding in de uitlaat te verkrijgen om hierdoor een lager CO gehalte te hebben. Dit bevind zich echter achter de motor en heeft dan ook geen invloed op het motorgedrag. ook voor de APK heb je er geen last van aangezien hij alleen bij hogere toerentallen werkt.
Groeten Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
bagger;51431 schreef : In de zoektocht naar vacuumlekken kwam ik na wat slangetjes vervangen te hebben op het T stuk van de carterontluchting op het kleppendeksel terecht.
De dwarspoot hiervan hing aan de vacuumslang waar de emvk , de klep van de koppeling en en een stuurmembraam van een klep aan hangt.
het gat in de T is een mm of 6, deze aansluiting maar eens dicht gemaakt, en jawel lopen als een zonnetje. Dit systeem van carterdamp afzuiging ken ik wel maar dan met een boring van ong 0,5-1 mm.
Hoort dit Tstuk aan het vacuum te hangen???
m.vr.gr.Eric
in het verbindingsslangetje tussen carterontluchting en t-stuk hoort een plastic propje te zitten met een klein gaatje erin.
deze 'restrictie' is wel vaker kwijt, waardoor je inderdaad dit soort resultaten krijgt. gebeurt vooral als mensen ijverig slangetjes gaan vervangen en niet goed opletten :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heren
Dank U voor deze info.
Was me al opgevallen dat Beun d H in dit blik heeft zitten spitten. Had em eigenlijk meegenomen voor de motor tbv ya 66.(leger daf 66)
Er zit een vacuumservo klep achter het motorblok met iets van een verdeler links van het blok en gaat naar 4 pijpjes boven de bougies, deze servo hangt aan dezelfde vacuumlijn als EMVK. Tegen het uitlaatspruitstuk zit nog een servo met een aparte 6mm aansluiting links op de carburateur. Er zitten 2 terugslagkleppen(achter elkaar???) in dezelfde 6mm slang van links naar rechts op de carburateur. Moet maar eens op jacht naar een garage handboek denk ik.
m.vr.gr.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
succes Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
jasper;51500 schreef : Die pijpjes die de cilinder inlopen zijn om de uitlaatgassen in de verbrandingsruimte te injecteren.
succes Jasper
Dan heb je niet goed gekeken want de oorsprong van "die pijpjes die de cilinder inlopen" is onder aan de luchtfilter.
Die pijpjes zijn deel van het Puls Air Systeem, met dit systeem wordt gefilterd "verse" lucht [die niet via de carb komt] in de cilinder gezogen tijdens de inlaatslag en geen uitlaatgassen.
De uitlaatgassen komen via de ERG klep in de inlaatspruitsuk naar binnen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb de vacuumslang nu even profesorisch dichtgemaakt en
de vario rijdt weer heerlijk rustig bij 50km/h.
Het ontkoppel mechanisme werkt ook weer.
Voor het zekere wil ik toch even weten waar dat propje voor dient.
Van de week maar even zoeken naar een t-stukje met propje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het inlaatvacuum is bij stationair toerental een vrij hoog vacuum. Als je dit door een volledig open slang laat zuigen aan de carter ontluchting, krijg je hierdoor een grote luchtstroming naar het inlaatspruitstuk. Dit is lucht zonder benzine, die dus het benzine/lucht mengsel in het spruitstuk verstoort.
Als er niet ??k een grote slang naar het luchtfilter zou lopen (daar worden de carterdampen naartoe geleid bij hogere toerentallen), zou ook nog het carterhuis op vacuum gezogen worden.
vandaar dat er dus een 'belemmering' (restrictie/propje) in de slang gemaakt is, zodat er maar een beperkte (en constante) hoeveelheid lucht bij het inlaatkanaal kan binnenkomen.
het dichte deel (99%) dient dus als afdichting, het open deel (die andere 1%) is dus voor de carterventilatie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.