auto wil niet meer rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 16:33 #626874 door V300 register
auto wil niet meer rijden is gemaakt door V300 register
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een maandje of drie een volvo 340 dl variomatic uit 89. Prima autootje, rijdt heerlijk. Er zijn alleen vanaf het begin wat probleempjes met de aandrijving.

Nu ben ik terug komen rijden vanuit frankrijk toen mijn auto bij het tankstation heel veel herrie begon te maken bij het optrekken. Het klonk een beetje alsof er een drilboor onder de auto was vastgemaakt. De anwb gebeld, maar die kon niets doen ter plekke. Volgens de man die langskwam lag het waarschijnlijk aan de cardanas.

We hebben besloten door te rijden naar nederland omdat we anders lastig thuis konden komen. Maar toen we thuis aankwamen, stopte de auto er helemaal mee. Hij rijdt niet meer vooruit of achteruit. De motor maakt nog wel toeren, maar hij beweegt niet meer.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Het klinkt een beetje als het verhaal van hieronder, maar ik wilde toch even een nieuw berichtje maken.

En weet iemand misschien een mannetje in de buurt van den haag die verstand heeft van de variomatic? De garage waar ik al eerder langsging heeft weinig ervaring met variomatics. En ik ben bang dat het een dure reparatie wordt...

thanks

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 16:40 #694412 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic auto wil niet meer rijden
Centrale aandrijfas: fluitje van een cent,
Andere versnellingsbak of alleen primair of secundair: beetje werk,
Moer secundair er af gelopen: handigheidje + locktide of lasje,
Dure reparatie: No Way, anders kom maar bij een clublid of mij langs.

Overigens ik heb morgen een uiterst betrouwbare aandrijfas + automaat liggen (ex-auto Jean-Luc)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 17:42 #694414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic auto wil niet meer rijden
dankje voor je reactie. Ik ben weer een beetje gerustgesteld, was bang dat dit het einde van mijn auto was.

Ik zit in den haag, dus nijmegen is wat ver uit de buurt helaas. Maar misschien weet iemand nog een mannetje in de buurt hier?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 19:59 #694437 door V300 register
Ik heb 9 jaar geleden een keer een aanrijdinkje gehad met een 340 Variomatic achterop een Calibra ( :y:). Stelde niet veel voor, maar toen ik de motor weer startte, sprong er een veer onder de auto vandaan. Het resultaat was eerst een keihard schrapend/ratelent geluid, dat vervolgens verdween. Probleem opgelost zou je zeggen }:) maar de auto ging natuurlijk niet meer voor of achteruit. Motor maakte wel toeren. De dealer heeft toen de veer terug gezet, en het ding heeft vervolgens nog lang dienst gedaan. Ik kan me heel vaag herinneren dat het iets met de aandrijfas was, had er toen nog minder kaas van gegeten dan nu ;) Maar het was een klusje van 10 minuten dacht ik, niks ernstigs. Zou misschien hetzelfde kunnen zijn of er in ieder geval mee te maken kunnen hebben?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 11:12 #694469 door V300 register
Een variomatic kan ook klinken als een drilboor wanneer deze stuk is. Haha centrale aandrijfas fluitje van een cent. Die kreeg ik er anders niet onder bij eric, wel de variomatic zelf maar niet de as. Eric had hem er trouwens in 2 tellen onder... Dus dat is gewoon een handigheidje wat je wel moet kunnen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2008 14:53 #694539 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic auto wil niet meer rijden

twkuiper;43645 schreef : Ik heb 9 jaar geleden een keer een aanrijdinkje gehad met een 340 Variomatic achterop een Calibra ( :y:). Stelde niet veel voor, maar toen ik de motor weer startte, sprong er een veer onder de auto vandaan. Het resultaat was eerst een keihard schrapend/ratelent geluid, dat vervolgens verdween. Probleem opgelost zou je zeggen }:) maar de auto ging natuurlijk niet meer voor of achteruit. Motor maakte wel toeren. De dealer heeft toen de veer terug gezet, en het ding heeft vervolgens nog lang dienst gedaan. Ik kan me heel vaag herinneren dat het iets met de aandrijfas was, had er toen nog minder kaas van gegeten dan nu ;) Maar het was een klusje van 10 minuten dacht ik, niks ernstigs. Zou misschien hetzelfde kunnen zijn of er in ieder geval mee te maken kunnen hebben?

dat was waarschijnlijk de veer die je aandrijfas op z'n plek houdt. zonder veer gaat die as schuiven en doordat de spiekoppeling elkaar niet meer goed raakt gaat hij daar overheenschrapen, lijkt me wel dat dit niet zomaar teruggezet kan worden, waarschijnlijk zijn de tanden achter je koppeling of op je primair beschadigd, of de uitsparingen in je aandrijfas, waarschijnlijk in de aandrijfas trouwens want op het primair en aan de motor is harder materiaal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2008 14:56 #694542 door V300 register
Zou goed kunnen! Ik kan het niet meer nakijken, die auto is 7,5 jaar geleden al naar de sloop afgevoerd :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2008 16:57 #694558 door V300 register
Voor ik langs een garage ga, is er een lid van de club in de buurt van den haag die verstand heeft van dit soort dingen? Het lijkt me leuk om een beetje te klussen aan de wagen, maar heb er geen verstand van (eerste auto)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2008 20:32 #694574 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic auto wil niet meer rijden
mijn volvo is ook mijn eerste auto, en alsnog heb ik in m'n eentje, nog zonder vraagbaak of documentatie de secundair + primair wel 10 x er onderuit en erop gekregen, riemen gespannen aandrijfas gedemonteerd etc. t is allemaal piece of cake en met een beetje inzicht kan je de meeste dingen wel zelf doen. alles deed ik gewoon op straat met enkel een 2 tal assteuntjes voor de achteras en een garagekrik. heb je dit en een doppensetje + wat schroevendraaiers en overig gereedschap dan kun je alles zelf doen. ik zou als ik jou was eerst al met assteuntjes eronder even kijken. uitlaatje erafbouwen vanaf de katalisator en je kijkt daarna zo naar de aandrijfas. (aluminium pijp met een doorsnede van ca 8 cm) let op, bij draaiende motor en hierna verhoogd gas draait deze as mee op het toerental van de motor(vandaar het drilbooreffect), laat de motor nu gelijk al even lopen en controleer of de as een beetje gaat zwabberen als je wat gas bij geeft. het probleem kan ook een kromme as zijn!. of ie in versnelling gaat/staat wordt in de primair geregeld door middel van een mechanische overbrening. als je zover ben dat je de uitlaat eraf heb en de aandrijfas kan zien kun je eventueel al kijken of de as met een iets verhoogd toerental meedraaid. zo niet verder zoeken bij de koppeling zo wel primair nakijken. de as kun je eenvoudig demonteren door hem in zijn geheel naar achteren te schuiven waardoor daar een veer ingedrukt wordt,. vervolgens onder de as bij de koppeling steken en de as weghalen. zit het probleem in de primair dan is deze waarschijnlijk overleden. ik heb er eventueel wel een reserve liggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2008 12:56 #694939 door V300 register
Dankje voor je reactie. Ik ga er eens mee aan de slag binnenkort. Ik laat wel weten of het is gelukt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC