Diff in voorste stand
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 13:52 #625596
door V300 register
Diff in voorste stand is gemaakt door V300 register
Ik ben vorige week naar Duitsland gereden (1100 km in twee dagen), geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen hoorde ik op de terugweg toen ik van een helling afreed (+/- 130 km/h) twee keer een 'plokje', alsof er iets van rubber tegen de bodem tikte. Daarna heb ik rustiger aan gedaan, en dat was erg verstandig zoals ik gister merkte.
Toen werd mijn differentieel namelijk vervangen, en ook meteen de riemen. Een riem was volkomen aan gort. Twee vrij grote stukken waren er gewoon uitgeslagen (de 'plokjes' tegen de bodem denk ik), en de zijkant zag eruit alsof die heel heet geworden was. Een wonder dat ik nog met de 340 teruggekomen ben. De riemen stonden erg slap, zeer vreemd, want ik weet dat ze twee maanden geleden goed strak stonden.
Nu zit het differentieel helemaal in de voorste stand, terwijl de riemen wel strak staan. Dit betekent dat als ik mijn riemen moet vervangen, dat dan het diff eronder uit moet. Toch? Is dit een vaker voorkomend probleem? Ik vind het zelf nogal vreemd iig.
Toen werd mijn differentieel namelijk vervangen, en ook meteen de riemen. Een riem was volkomen aan gort. Twee vrij grote stukken waren er gewoon uitgeslagen (de 'plokjes' tegen de bodem denk ik), en de zijkant zag eruit alsof die heel heet geworden was. Een wonder dat ik nog met de 340 teruggekomen ben. De riemen stonden erg slap, zeer vreemd, want ik weet dat ze twee maanden geleden goed strak stonden.
Nu zit het differentieel helemaal in de voorste stand, terwijl de riemen wel strak staan. Dit betekent dat als ik mijn riemen moet vervangen, dat dan het diff eronder uit moet. Toch? Is dit een vaker voorkomend probleem? Ik vind het zelf nogal vreemd iig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 14:04 #660578
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
nee, je hebt nu waarschijnlijk Roulunds riemen, en die zijn wat korter dan de originele volvo riemen. De secundair moet daarom voor een goede afstelling verder naar de primair toe dan bij de originele riemen het geval was. gelukkig is er 9 van de 10 keer voldoende ruimte.
waar je wel rekening mee moet houden is dat de nieuwe riemen de eerste tijd als een gek zullen uitrekken. je moet ze dus al heel snel (mijn tip is er na 1000 km weer naar te kijken) terug afstellen.
om ze te vervangen hoeft het differentieel er niet af. de schijven moeten gespreid worden, en het moet echt in de aller voorste stand gezet worden. dan kun je met wat moeite de riem over de schijven heen halen en komen ze eraf.
waar je wel rekening mee moet houden is dat de nieuwe riemen de eerste tijd als een gek zullen uitrekken. je moet ze dus al heel snel (mijn tip is er na 1000 km weer naar te kijken) terug afstellen.
om ze te vervangen hoeft het differentieel er niet af. de schijven moeten gespreid worden, en het moet echt in de aller voorste stand gezet worden. dan kun je met wat moeite de riem over de schijven heen halen en komen ze eraf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 15:03 #660587
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
Bedankt voor je reactie! Ik heb nu inderdaad Roulunds-riemen, en ik wist niet dat ze nog verder uitrekken. Als dat gebeurt, dan kan ik inderdaad de riemen vervangen zonder dat het diff er onderuit moet. Wel een prettige gedachte moet ik zeggen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 15:14 #660592
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
ook als dat rekken niet gebeurt geldt dat het diff er niet onder weg moet. maar dat had ik al gezegd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 15:15 #660594
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
Kan de diff dan nog (lees: NOG) verder naar voren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 15:17 #660596
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
jah, die stelbout moet altijd wel 'iets' aangedraaid worden om de schijven op de goeie afstand te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-03-2007 15:17 #660597
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
Oke, helemaal duidelijk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-03-2007 18:52 #661622
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
Nog even een mededeling van huishoudelijke aard (1), en een vraag wat misschien iets denkvermogen nodig heeft (2):
1. Ik ben gister naar de Volvo-dealer geweest om m'n riemen even te laten spannen, (Ik weet het, ik kan het zelf ook, maar heb even geen brug tot mijn beschikking, en op bevroren grond liggen is ook niet fijn...) en de monteur (nog van het ouwe stempel) zei dat ze goed lagen (dus evenwijdig aan de schijven) en niet aangespannen hoeven te worden. Maar dan nu de vraag:
2. In het handboek staat, dat je de auto een beetje heen en weer moet rollen, om de riemen in de ruststand te krijgen. Dit heeft deze monteur nagelaten. Dat wil zeggen, ik heb het hem niet zien doen. Het kan dus zijn dat ie het wel gedaan heeft, maar dat moet dan in een ogenblik zijn gebeurd, terwijl ik net op dat moment met mijn ogen knipperde... :rolleyes:
Maar dus nu ?cht de vraag (2): Moet ik nu aannemen dat het goed is, of moet er nog een keer door een kundiger persoon naar gekeken worden...
Allemaal nog een beetje duidelijk?
1. Ik ben gister naar de Volvo-dealer geweest om m'n riemen even te laten spannen, (Ik weet het, ik kan het zelf ook, maar heb even geen brug tot mijn beschikking, en op bevroren grond liggen is ook niet fijn...) en de monteur (nog van het ouwe stempel) zei dat ze goed lagen (dus evenwijdig aan de schijven) en niet aangespannen hoeven te worden. Maar dan nu de vraag:
2. In het handboek staat, dat je de auto een beetje heen en weer moet rollen, om de riemen in de ruststand te krijgen. Dit heeft deze monteur nagelaten. Dat wil zeggen, ik heb het hem niet zien doen. Het kan dus zijn dat ie het wel gedaan heeft, maar dat moet dan in een ogenblik zijn gebeurd, terwijl ik net op dat moment met mijn ogen knipperde... :rolleyes:
Maar dus nu ?cht de vraag (2): Moet ik nu aannemen dat het goed is, of moet er nog een keer door een kundiger persoon naar gekeken worden...
Allemaal nog een beetje duidelijk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-03-2007 19:04 #661624
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
als ie alleen naar de positie van de riemen in de schijven heeft gekeken, en niet naar de onderlinge afstand tussen de schijven (moet je langs de 'binnenbocht' van de riem ertussen wriemelen)
is de schijfafstand niet correct gecontroleerd.
bij de vario van mijn 55 liggen de riemen iets dieper dan 'evenwijdig', maar de schijfafstand is wel precies goed.
is de schijfafstand niet correct gecontroleerd.
bij de vario van mijn 55 liggen de riemen iets dieper dan 'evenwijdig', maar de schijfafstand is wel precies goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-03-2007 19:20 #661626
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diff in voorste stand
Oke, dat betekent dat ik toch zelf even zal moeten kijken. Bedankt voor je reactie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets